  • 1. Data: 2019-02-24 17:11:21
    Temat: CP/M i 64kB
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Ja bez żadnego trybu, archeologicznie.

    Patrze sobie na mapę pamięci CP/M i widzę że w końcówce RAM znajduje się
    zarówno CP/M jak i BIOS.

    Widzę po necie że istniały komputery CP/M z 64kB RAM. Zakładając że choć
    troche tego ram było zastapione ROM (np. bios) to pytanie brzmi: czy w
    CP/M dało się w jakiś sposób uzyskać te *prawie* 64kB dla programu usera
    czy też BIOS, BDOS i interpreter zajmowały zawsze swoje i dla programów
    zostawało mniej?

    Szukam sobie po stronach o cp/m i jakoś nie znalazłem informacji że np.
    istniało jakieś api do stronicowania pamięci.

    Wstępnie zakładam że BIOS mógł być w ROM ale BDOS i interpreter były w
    ramie i nie dało się ich wyłączyć.

  • 2. Data: 2019-02-24 19:04:31
    Temat: Re: CP/M i 64kB
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 24/02/2019 17:11, Sebastian Biały wrote:
    > Patrze sobie na mapę pamięci CP/M

    Pfff, zapomnialem najważniejszego. 2.2. Wersja 3 mnie nie interesuje.

  • 3. Data: 2019-02-24 19:32:12
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    > Pfff, zapomnialem najważniejszego. 2.2. Wersja 3 mnie nie interesuje.

    OIDP to dopiero 3 miała tę możliwość.

    Pozdrawiam

    DD

  • 4. Data: 2019-02-24 19:49:56
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 24/02/2019 19:32, Dariusz Dorochowicz wrote:
    > OIDP to dopiero 3 miała tę możliwość.

    Tak własnie koncypuje.

    Kupiłem u chinoli kilka szuk Z80. Harlequin poskładany i teraz
    zastanawiam się co dalej ;)

  • 5. Data: 2019-02-24 21:22:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 24 Feb 2019 19:49:56 +0100, Sebastian Biały napisał(a):

    > Tak własnie koncypuje.
    > Kupiłem u chinoli kilka szuk Z80. Harlequin poskładany i teraz
    > zastanawiam się co dalej ;)

    A pliki masz ?
    BIOS musisz napisac, CP/M trzeba jakos zdobyc.

    Do tego Wordstar, TurboPascal, DBase, M80, L80, Basic ... zeby bylo co
    pokazac :-)

    J.

  • 6. Data: 2019-02-24 21:54:46
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 24/02/2019 21:22, J.F. wrote:
    > A pliki masz ?
    > BIOS musisz napisac, CP/M trzeba jakos zdobyc.

    BIOS mogę napisać sam, przecież na tym fun polega, ba, emulator mogę
    napisać zanim w ogóle hardware dotknę (hackując MAME albo robiąc od 0).

    Oglądałem dokumetację z DigitalResearch i wyglada na to że BIOS jest
    absurdalnie prosty. Z 10 wektórów w BIOSie do przepisania z gatunku
    "odczytaj sektor" / "odczytaj znak". Z Z80 asm już nie pamiętam za dużo,
    ale to takie samo dziadostwo jak z x86, kwestia łyknięcia setki zanim
    przystapie do babrania się w tym g... bo na trzeźwo szlag trafia.

    CP/M w wersjach 2.x jest dostepny jako źrodła i binaria, oficjalnie i
    legalnie.

    https://en.wikipedia.org/wiki/CP/M#Source_code_relea
    ses

    > Do tego Wordstar, TurboPascal, DBase, M80, L80, Basic ... zeby bylo co
    > pokazac :-)

    Powinny ruszyć od strzału. Nigdy nie miałem maszyny z CP/M w rękach i
    jestem ciekawy o co chodzi z tym profesjonalizmem, chwilowo zakładam że
    chodzi o te 80 kolumn i nic więcej bo reszte "ficzerów" i w Atari można
    było zobaczyć ;). Jak by jeszcze miał S-100 bus to łomatko :)

    A jak by jeszcze dorzucić GSX...

  • 7. Data: 2019-02-24 23:34:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 24 Feb 2019 21:54:46 +0100, Sebastian Biały napisał(a):

    > BIOS mogę napisać sam, przecież na tym fun polega, ba, emulator mogę

    A nawet musisz.

    > napisać zanim w ogóle hardware dotknę (hackując MAME albo robiąc od 0).

    Ba, nie musisz pisac, sa napisane :-)

    > Oglądałem dokumetację z DigitalResearch i wyglada na to że BIOS jest
    > absurdalnie prosty. Z 10 wektórów w BIOSie do przepisania z gatunku

    Owszem, jest prosty.

    > "odczytaj sektor" / "odczytaj znak".

    Ale jeszcze przydaloby sie emulacje terminala, np VT-52.

    > CP/M w wersjach 2.x jest dostepny jako źrodła i binaria, oficjalnie i
> [...]

    Powinny. Wordstar wymagal konfiguracji terminala.

    Ale ... masz je ?

> [...]
    > chodzi o te 80 kolumn i nic więcej bo reszte "ficzerów" i w Atari można
    > było zobaczyć ;). Jak by jeszcze miał S-100 bus to łomatko :)

    Mozliwe, ze profesjonalna byla cena :-)
    Na pewno profesjonalizmu dodawaly dyskietki (i kosztow).

    No ale jak byl DBase ... proste programy bazodanowe mozna pisac.

    J.

  • 8. Data: 2019-02-25 00:19:16
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 24 lutego 2019 10:11:23 UTC-6 użytkownik Sebastian Biały napisał:
> [...]
    > istniało jakieś api do stronicowania pamięci.
    >
    > Wstępnie zakładam że BIOS mógł być w ROM ale BDOS i interpreter były w

    W CP/M to nie wiem. W c64 bylo mozna przelaczyc jaka pamiec byla podlaczona do szyny
    i tym samym wylaczyc rom/pamiec ekranu z pamieci i wykorzystac prawie cale 64kb.

    Nie wiem czy ktos z tego korzystal w konkretnym zastosowaniu.

  • 9. Data: 2019-02-25 08:49:31
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    > Tak własnie koncypuje.
    >
    > Kupiłem u chinoli kilka szuk Z80. Harlequin poskładany i teraz
    > zastanawiam się co dalej ;)

    A no to faktycznie dobre pytanie ;)
    Nie znam tego, ale jakie są wyjścia do peryferiów?

    Pozdrawiam

    DD

  • 10. Data: 2019-02-25 16:07:22
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 25/02/2019 00:19, s...@g...com wrote:
    > W CP/M to nie wiem. W c64 bylo mozna przelaczyc jaka pamiec byla podlaczona do
    szyny

    W Atari też. Ale CP/M to taki procesor z abstrakcją sprzętu i musiało by
    do tego istnieć API.