  • Data: 2019-03-01 05:08:44
    Temat: Re: CP/M i 64kB
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Thu, 28 Feb 2019 21:05:17 +0100, Sebastian Biały napisał(a):

    > Nie była liniowa. Była podzielona na okna po 64kB przemieszczane
    > rejestrami segmentowymi. Niewielikie usprawnienie względem Atari czy
    > Commodore które miały to zrobione w hardware. Atari obsługiwało 1MB po
    > kilku przeróbkach i kod wyglądał tylko troche bardziej strasznie niż x86.

    Bez przesady ... 1MB na 8 bit procesorze i stronnicowany 8 czy 4K ...
    to musialo byc straszne :-)

    dziwnego, skoro rejestry były 16-bitowe?

    > A kto im probił zrobić rejestry adresowe 20 bitowe? Reglamentacje mieli
    > w korpo? Jakoś 68k nie miał problemu z byciem 16 bitowym hardwareowo,
    > ale model programistyczny miał 32 bity.

    te 16 bit to chyba tylko szyna zewnetrzna i multiplikator.
    Reszta byla 32-bit.

    20-bitowe rejestry bylyby raczej trudne w obsludze.

    > Nic by to nie dało. Segmentacja bez względu na szerokość to idiotyzm w
    > czystej postaci.

    No, tak w ogolnosci ma pare zalet.
    Np. pozwala zmniejszyc fragmentacje przestrzenii adresowej.
    Wyobraz sobie, ze uzywasz w programie kilku duzych tablic,
    o zmiennym rozmiarze. Czyz nie byloby wygodnie, gdyby kazda z nich
    byla w osobnym segmencie, adresowanym od zera ?

    Czy np problem C i innych podobnych jezykowi i unixow/innych systemow.
    Program ma swoj kod.
    I wymaga pamieci danych, stosu na adresy powrotow i zmienne funkcji,
    oraz sterty pamieci do alokacji.
    Gdzie je ustawic, jesli wstepnie nie wiadomo ile tego stosu i sterty
    trzeba ?

    A do tego program uzywa kilku bibliotek, ktorych pewnie beda uzywac
    tez inne programy/procesy.
    Gdzie je zaladowac do pamieci, jesli procesor nie pozwala na kod w
    pelni relokowalny ?

    J.