    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: CNC/CAM - problem z tworzeniem obudowy dla elektronika
    Date: Tue, 18 Jul 2017 15:44:06 +0200
    <okg1vl$h8u$1@node1.news.atman.pl>
    <3...@g...com>
    <okj7he$kqj$1@node1.news.atman.pl>
    <1...@g...com>

    W dniu 2017-07-18 o 09:52, s...@g...com pisze:

    > Kiedys sie doinstalowywalo plugin. Teraz widzialem ze jest on juz
    > dodany w wersji instalacyjnej. Wybierasz save as i tam na dole listy
    > jest dxf v14 czyba. Tam sa dwie opcje. Jakas polyline i roboline.

    Od tego zacząłem. U mnie działa Roboline ale wszystkie okręgi zamienia
    na spline'y więc nie da się wiercić. Ponadto np. kształt zamknięty w
    postaci przyciętego kółka rozwala na kawałki więc nie da się frezować.
    Taki DXF jest bezużyteczny.

    > Trzeba wybrac te która jest lepsza dla programu cam. U mnie z tym są
    > małe problemy bo inkscape zapisuje kółka jako kółko plus malutki
    > kawałek i te króciutkie odcinki powodują ze cambam troche głupieje.
    > Ale to sie daje ogarniać raczej bez problemowo. Jakbys mial potrzebe
    > to wyjasnie.

    Tak, poproszę. Może da się to ogarnąć jakoś.

    > W takim razie nie równaj do wzorka ścieżek. Dodaj ramke dookoła.
    > Niech to będzie niepotrzebna masa wylana dookoła całej PCB. Byle
    > prostokątna. Posłuży za prowadnicę.

    Tak robię ale z innego względu np. by móc jakoś umocować PCB do stołu a
    także mieć margines błędu na przesunięcia / przekręcenia przy
    naświetlaniu. Tak czy owak nie bardzo rozumiem do czego zmierzasz. Gdy
    wyrównam krawędź PCB do prowadnicy to oś X czy Y nie pokryje się
    przecież z osiami wzorka. Gdy zacznę w czymś takim wiercić, to otwory
    wypadną w mocno niewłaściwych miejscach przecież.

    > Wtedy mierzysz ten przedmiot, budujesz mu geometrie w cadzie,
    > wciągasz do cama, i frezujesz sobie w sklejce wgłębienie do którego
    > ten przedmiot będzie pasować. W tym wgłębieniu mocujesz przedmiot.
    > Cały kawałek sklejki mocujesz na maszynie. Katy masz zbazowane. To
    > jedno rozwiązanie. Mozna wymyslic równiez inne ale to jest
    > najprostsze.

    Aaaahaaa... tak to się robi. Mi to się wydaje mega skomplikowane. Gdybym
    do każdego egzemplarza PCB czy czegokolwiek miał robić taką formę, to
    stolarnię musiałbym otworzyć :-D

    > Ano można. Dla pojedynczych obróbek - bardzo fajna metoda. Zauważ że
    > jak uda ci sie zrobić coś co będzie mocować kolejne przedmioty
    > powtarzalnie, a samo mocowanie nie będzie nijak zbazowane to raz
    > zbazowany przedmiot po jego wymianie na kolejny też będzie
    > zbazowany.

    Wszystko bardzo fajnie ale spośród może nawet już setki przedmiotów
    frezowanych / wierconych / ciętych jakie wykonałem, nigdy nie trafiły mi
    się choćby dwa takie same. Nawet gdy robiłem serię takich samych płytek
    PCB, to mimo iż końcowe produkty wyglądały identycznie, to na stole
    identycznymi nie były. Zawsze pod losowym kątem i losowym offsetem.

    Rozumiem, że przy produkcji przemysłowej czy jakiejś fabryczce trzeba to
    jakoś zoptymalizować ale w amatorskim zastosowaniu szans nie ma.

    > A moze byc, ja do cam-a wciagam tylko dxf-a i tam wszystko jest jak
    > powinno byc. A przynajmniej chyba jest bo nie sprawdzałem.

    DXF ładnie się pozycjonuje w moim CAMie również.

    Właśnie to chciałem dodać ale mnie uprzedziłeś. Klon to idealny sposób
    na katastrofę w CAMie :-)

    > Oczywiście wszystko powyższe jest napisane z milczącym (do teraz)
    > założeniem ze na drogie i fikuśne rozwiązanie cie/mnie nie stać.

    Tylko i wyłącznie przystępne cenowo narzędzia (nie pro) mnie interesują.

    > Możesz też zobaczyc google sketchupa. Ja sie na nim zbytnio nie znam
    > ale może akurat ci do Twojego sposobu pracy sie nada.

    695$ za pełną wersję... Drogo. Ale zerknę sobie na wersję basic.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek