  • Data: 2010-12-15 12:50:29
    Temat: Re: CMS - jak powinno wyglądać wprowadzanie treści?
    Od: Michał Gancarski <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 14 Dec 2010 19:05:39 -0000, porneL wrote:

    [...]

    > Ale serio nie widzę żadnego sensownego powodu, dla którego <span
    > class=pogrubienie> ma być lepsze od <b>, poza tym, że <b> jest kojarzony
    > ze starym HTML (wszystkie powody dla którego prezentacyjny HTML jest zły
    > też dotyczą nowych elementów z prezentacyjnymi nazwami klas albo
    > wstawionych przez UI obiecujące określoną prezentację, a nie semantykę. To
    > nie nazwa czy składnia elementu jest problemem, tylko jego cel).

    OK, myślę, że do końca się nie zgodzimy, więc jeszcze tylko kilka uwag:

    1. W sytuacjach bardziej ogólnych (<span class="wyroznienie">) dostajemy
    ładne narzędzie do tego by niekoniecznie "pogrubiać" ale, ogólnie,
    "wyróżniać" tekst w sposób całkowicie neutralny z punktu widzenia struktury
    dokumentu, niezależnie od designu. Span to, dosłownie, przezrozczysty
    element liniowy, bez znaczenia semantycznego. To czy w interfejscie edytora
    powinno być w tym celu włożone [B] czy [wyróżnij] to inna sprawa.

    2. Osobiście ideałem dla mnie jest oszczędny edytor obsługujący prostą
    składnię w rodzaju Markdown ale ze wspomagającymi przyciskami (zaznacz
    tekst, kliknij na [LINK] i odpowiednie znaczniki w tekście się pokażą).
    Najlepiej gdyby jeszcze potrafił pokazać wizualnie strukturę tego co się
    tworzy (tzn. listy zamiast hashów, pokolorowane i klikalne linki zamiast
    znaczników) ale w sposób oszczędny i niezależny od stylu strony, dla której
    tworzy się tekst. Takie narzędzie może być z jednej strony proste w
    obsłudze, a z drugiej całym swoim jestestwem przypominać redaktorowi, że on
    już nie siedzi przy Wordzie i musi zacząć myśleć o strukturze dokumentu,
    który tworzy. Przy użyciu ograniczonej ale dobrze zdefiniowanej liczby
    elementów. Najfajniejszą cechą byłoby automatyczne dbanie o to by nie
    dopuszczać do zagnieżdżeń niedozwolonych w HTMLu.

    3. Nie sądzę by reprezentacyjne nazwy klas były tak złe jak bezpośrednio
    reprezentacyjne elementy. Te drugie zmieniają strukturę dokumentu i
    sprawiają, że powinien on być renderowany inaczej gdy odrzeć go ze stylów
    innych niż domyślne. Owszem, warto zwracać uwagę na to by nie sugerować
    stylu nazwą klasy ale to jest już IMHO bardziej kosmetyczna dobra praktyka.

    --
    Michał Gancarski

    Sieeeaaaaaaaaaaa!