  • 31. Data: 2019-11-04 18:53:35
    Temat: Re: CGA
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Inni mieli już ślepe uliczki / pułapki na oszczędnych, czyli amigi czy atari ST.
    mam inne zdanie. Jak zgodziliśmy się wyżej, CGA oferowała "dziwne"
    kolory, przy bardzo bardzo wysokiej cenie. bo zx spectrum kosztował ok
    100 usd.
    Amiga kosztowała tyle co karta dzwiękowa do PC. PRzechodzona amiga, przy
    sprzedaży kosztowała, tyle co przechodzona amiga. przechodzony PC przy
    sprzedaży kosztował.... tyle co waga na złomie pokaże. (wiem ze
    przesadzam, ale utrata wartości była olbrzymia). Amiga 1200z prockiem
    30mhz, 4 megami i dyskiem, kosztowała ułamek ceny PC a dawała furę
    radości i z wyjątkiem braku dedykowanych dla PC programów - umożliwiała
    osiągnięcie 90% tego co oferował 386 dx coś tam. dwie prace dyplomowe
    pisałem na amidze.

    ToMasz

  • 32. Data: 2019-11-04 18:58:25
    Od: RadoslawF <u...@d...invalid>

    W dniu 2019-11-04 o 17:00, Grzegorz Niemirowski pisze:

    > Ale jednak nie była to masówka. Pecety masowo w domach to okolice '97
    > roku a nie ogólnie "lata 90". I nie mieszajmy pegasusów z pecetami, to
    > zupełnie inny temat.

    Inny jeśli idzie o CGA.
    Jeśli idzie o komputery w damach to w 93 miałeś dostępne w handlu ośmio
    bitowce, szesnasto bitowce i 32 bitowce. W konfiguracjach bardzo różnych.
    Więc pieprzenie o bogatej okolicy zostaje pieprzeniem bez pokrycia.
    Biedni kupowali 8 bitowe konsole lub 8 bitowe komputery, były nowe dla
    tych co takie chcieli, a bogatsi 16 lub nawet 32 bitowe.

    Pozdrawiam

  • 33. Data: 2019-11-04 19:00:15
    Od: jaNus <p...@b...pl>

    > potrzebny był do autocada (oczywiście pirackiego;)

    No cóż, "legal" kosztował zdaje się więcej, niż komputer...

    --
    Matematyka to księżniczka: jest taka... piękna!
    Fizyka to prawdziwa potęga.

  • 34. Data: 2019-11-04 19:04:42
    Od: jaNus <p...@b...pl>

    W dniu 04.11.2019 o 18:01, Dawid Rutkowski pisze:
    > A do tego cuda można było podłączyć dwa monitory i mieć obraz na
    > obydwu?

    Tego nie osiągnąłem, żaden OeS zresztą tego nie wspierał, ale całkiem
    niedawno ktoś-gdzieś-może-i-tu pisał, że jakiś CAD-o-podobny program
    podobno otwierał taką możliwość. Nie wiem, nie widziałem.

  • 35. Data: 2019-11-04 19:28:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jaNus" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    >Tego nie osiągnąłem, żaden OeS zresztą tego nie wspierał, ale całkiem

    OS nie musial ... programy pod DOS same sie grafiką zajmowaly ...

    >niedawno ktoś-gdzieś-może-i-tu pisał, że jakiś CAD-o-podobny program
    >podobno otwierał taką możliwość. Nie wiem, nie widziałem.

    A nie byl to nawet zwykly AutoCAD ?
    Cos mi chodzi po glowie, ze mozna bylo miec grafike na jednym
    monitorze, a menu na drugim, i to chyba nawet w trybie tekstowym ...

    J.

  • 36. Data: 2019-11-04 20:35:03
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > W marcu 1993 miałem pierwszego PC

    Firmę założyliśmy z bratem w styczniu 1988.
    Ja w Gdańsku, on w Lubawie (Zakład PAN w Lubawie szukał kogoś kto umie
    włączyć komputer i tak się załapał).
    Brat przyjeżdżał co drugi weekend, pożyczał od znajomych jakiegoś PC.
    Spędzaliśmy dwie noce pracując i 'do zobaczenia za dwa tygodnie'.
    W takich warunkach przed końcem 1988 powstał programator Piccolo
    (pierwsze 4 sztuki miały obudowę ze zlutowanych płytek PCB i
    pomalowanych na czarno).
    W 1989 kupiliśmy XT z dwoma FDD 360 i bez HDD za chyba $650 od kogoś,
    kto się trudnił prywatnym importem. Na tym (z trudem) udało mi się
    odpalić Racal-Redaca.
    Jakoś 86/88 (nie pamiętam dokładnie) kolega z pracy wrócił po roku w USA
    i w ramach mienia przesiedleńczego przywiózł 3 szt IBM-XT z HDD 20M.
    Jeden trafił do Rektora PG, drugi był pierwszym PC-tem na Elektronice
    PG, a trzeci miał prywatnie. Ten trzeci jakoś w 89, czy 90 odkupiliśmy
    od niego do naszej firmy za też chyba coś rzędu $600.
    P.G.

  • 37. Data: 2019-11-04 20:37:28
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/11/2019 19:28, J.F. wrote:
    > Cos mi chodzi po glowie, ze mozna bylo miec grafike na jednym monitorze,
    > a menu na drugim, i to chyba nawet w trybie tekstowym ...

    Widziałem taki setup z Lotusem, bodaj, w każdym razie jakiś arkusz to
    był, na monitorze kolorowym wyświetlał wykresy a na monochromatycznym
    była standardowa tabelka arkusza.

    To było bardzo fajne na papierze. W rzeczywistości było tak powolne
    (współdzielone pasmo ISA?) że pewnie tego własnie używał pewien facio z
    filmiku z lat 90 kiedy rzucał monitorem. Ja przecierałem oczy ze
    zdumienia że można *aż* tak powoli odrysować te prostokąty, moje Atari
    robiło to szybciej. Dzisiaj mam wątpliwości czy można to na serio
    wyjaśnić powolnością ISA... ale taką mam roboczą hipotezę bo inna zwiera
    dużo personalnych uwag do programistów a przeciez grzecznym trzeba być.

  • 38. Data: 2019-11-04 20:46:46
    Od: jaNus <p...@b...pl>

    W dniu 04.11.2019 o 20:37, heby pisze:
    > taką mam roboczą hipotezę bo inna zwiera dużo personalnych uwag do
    > programistów

    Ale weź pod uwagę, że *wtedy* to jeszcze zawracano sobie 4-litery
    optymalizacją programów. Dziś, gdy CPU zapitalają 4 GHz to nikt już się
    o to nie martwi! Kody są tak nie-optymalne, że coś, co dawniej robił
    proc 8-bitowy, dziś 64-ka ledwo-ledwo wyrabia!

  • 39. Data: 2019-11-04 21:15:20
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 04/11/2019 20:46, jaNus wrote:
    > Ale weź pod uwagę, że *wtedy* to jeszcze zawracano sobie 4-litery
    > optymalizacją programów.

    Niektórych :D

    Konkretnie widywałem programy napisane do tego stopnia na odp... się że
    to chyba generyczny problem programowania w dowolnej epoce. Spory
    kawałek kodu napisanego w jakimś interpretowanym basicu przewinął mi się
    wtedy przez łapy, kod do obliczeń naukowych. Lata 90. Też wstydu nie
    było u autora ani za grosz żeby na to marnować bity :D

    > Dziś, gdy CPU zapitalają 4 GHz to nikt już się
    > o to nie martwi! Kody są tak nie-optymalne, że coś, co dawniej robił
    > proc 8-bitowy, dziś 64-ka ledwo-ledwo wyrabia!

    Ale nie przesadzajmy w drugą stronę, rzeczy naprawdę czasochłonne jak
    dekodowanie video czy zabawy w obliczenia są pisane na granicy "optymalnie".

    Współczenie poziom komplikacji softu jest tak olbrzymi że bez abstrakcji
    nie dasz rady tego ogarniać. A abstrakcja daje ułatwienie pisania
    kosztem wydajności za co płacimy szybszym hardware.

    Jest inna sprawą że programatorzy JavaScruptu potrafią osiągać
    złożoności kwadratowe wyświetlajac obrazek, ale co się dziwić skoro
    kursy internetowe oferują zostanie koderem zaledwie w miesiąc oglądania
    filmików w youtubie. Kucharki ponoć po nich potafią zarabiać krocie. Tak
    mówiła jakaś azjatka w reklamie kilka miesiący temu. Że Node.js w
    miesiąc. No to mamy [1] ;)

    [1] Stronę wkruk.pl na ten przykład, spokojnie wysyca E8400 nic nie
    robiąc. Mistrzostwo świata. Ale może bitcoiny kopią albo wspierają
    polskie elektrownie.

  • 40. Data: 2019-11-04 21:35:49
    Od: jaNus <p...@b...pl>

    W dniu 04.11.2019 o 21:15, heby pisze: