  • 11. Data: 2009-01-20 22:46:26
    Temat: Re: CB, PMR - czyli użyteczność tego dzisiaj
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Atlantis pisze:

    > Hmm... A jak wygląda kwestia kanałów. Też jest jakaś "etykieta"
    > zachowania się w eterze, podobnie jak w przypadku CB? Mamy np. jakiś
    > kanał zarezerwowany dla kierowców, inny do zgłaszania nagłych wypadków
    > (nawet jeśli w praktyce nie funkcjonuje to wcale, lub funkcjonuje słabo)

    Nie, w ramach PMR jest całkowita dowolność i każdy może nadawać gdzie
    chce. Z drugiej strony, każdy może Cię słuchać ;) więc warto włączyć w
    radyjku chociażby najprostsze "szyfrowanie" (analogowe, hehe) jeżeli
    masz taką możliwość. Służby PMR nie używają.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 12. Data: 2009-01-21 00:02:58
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@t...much.spam>

    Adam Dybkowski pisze:

> [...]
    > radyjku chociażby najprostsze "szyfrowanie" (analogowe, hehe) jeżeli
    > masz taką możliwość. Służby PMR nie używają.

    A nie jest to tak, że PMR mają jakąś sygnalizację tonową typu SELCAL? Bo
    wydaje mi się, że squelch w radyjku zostanie otwarty tylko, jeśli kod
    wysłany tonowo będzie taki sam, jak ten wklepany do radyjka. Oczywiście
    zawsze można zrobić tak, żeby radyjko odbierało wszystko.

  • 13. Data: 2009-01-21 20:43:47
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Tomasz Wójtowicz pisze:

> [...]
    > wysłany tonowo będzie taki sam, jak ten wklepany do radyjka. Oczywiście
    > zawsze można zrobić tak, żeby radyjko odbierało wszystko.

    Tak, jest sygnalizacja dodatkowym tonem, wycinanym potem przy odsłuchu.
    Ale cóż to za różnica, jeżeli sąsiad przez przypadek w podobny sposób
    skonfiguruje swoje radyjko (ten sam kanał i "podkanał"). Ciekawe, czy
    już istnieją działające w paśmie PMR sprzęty z cyfrowym szyfrowaniem
    sygnału; da się to w ogóle zrobić? Tzn. próbkowanie -> mocny kompresor
    (powiedzmy 2,4kbps) -> szyfrowanie -> "modem" -> kanał foniczny PMR?

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 14. Data: 2009-01-22 18:51:37
    Temat: Re: CB, PMR - czyli użyteczno?ć tego dzisiaj
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    entroper pisze:

    > To się już chyba nawet samym krótkofalowcom nie przydaje. Jeśli chcesz
    > pracować tylko na VHF to zanim zrobisz licencję posłuchaj sobie przez jakiś
    > czas SR5W i zobacz, czy ten klimat Ci odpowiada ;)

    Na pierwszy ogień wezmę jednak KF - zmontuję jakiś prosty sprzęt do QRP
    jak Libra i/lub Taurus i na podstawie tego stwierdzę, czy wystarczy mi
    coś tak prostego czy jednak będzie potrzeban wydania > 1k zł na
    fabryczny transceiver. ;)
    UKF to jednak ewentualność, najbardziej mnie PackletRadio ciekawi. :)

    > gdyby nosić ze sobą jakiś maszcik i akumulator, to by było coś. A jak chcesz
    > po prostu pogadać, to tutaj sobie pogadaj, albo gdzieś indziej w necie -
    > licencję jest w tej chwili stosunkowo łatwo dostać i wszystko równa poziomem
    > do CB.

    Może inaczej to ujmę: wiem, że w Internecie najprościej pogadać,
    niemniej Internet obecnie kompletnie zatracił ten klimat elitaryzmu,
    który jeszcze nie tak dawno temu tu gościł. Krótkofalowcy to jednak
    trochę inna grupa ludzi z tego co zdążyłem się przekonać. Poza tym nie
    chodzi mi o rozmowy jako takie - bardziej powrót do starego
    zainteresowania radiem. Jeszcze jako nastolatek zaraziłem się
    radioamatorstwem, potem jakoś na dłuższy czas straciłem kontakt z tą
    dziedziną i chciałbym jakoś do niej wrócić. ;)

  • 15. Data: 2009-01-22 19:13:31
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Adam Dybkowski" <a...@4...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > kompresor (powiedzmy 2,4kbps) -> szyfrowanie -> "modem" -> kanał foniczny

    Znam kilka TRXów z funkcją scramblera na zasadzie odwracania widma ale
    stosowanie przekazu fonicznego zaszyfrowanego w służbie amatorskiej jest u
    nas jak i w wielu innych krajach nielegalne.

    Marek

  • 16. Data: 2009-01-22 20:03:51
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    marko1a pisze:

    > Znam kilka TRXów z funkcją scramblera na zasadzie odwracania widma ale
    > stosowanie przekazu fonicznego zaszyfrowanego w służbie amatorskiej jest u
    > nas jak i w wielu innych krajach nielegalne.

    Analogowe odwracanie widma to jest dla leszczy i da się wyczaić
    bezproblemowo po spróbkowaniu dźwięku i prostej analizie na pececie.

    BTW: Ale chyba pasma ogólnodostępne (bez zezwoleń itd) takie jak PMR
    polegają na tym, że każdy może tam wysyłać co chce, oby pilnował się
    planu kanałów i nie przekraczał określonej mocy (dla PMR to chyba
    0,1W?). Kto mi zabroni (tzn. jaka ustawa) wysyłać na około na jednym
    kanale transmisję chociażby DTMF'em 10 znaków na sekundę? Przecież to
    przekaz audio.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 17. Data: 2009-01-22 21:13:17
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Adam Dybkowski pisze:

> [...]
    > 0,1W?). Kto mi zabroni (tzn. jaka ustawa) wysyłać na około na jednym
    > kanale transmisję chociażby DTMF'em 10 znaków na sekundę? Przecież to

    1) A nie 0,5W przypadkiem?
    2) Kolega mówił o pasmach amatorskich. Tam nie wolno wysyłać co dusza
    zapragnie. ;)

  • 18. Data: 2009-01-23 06:38:17
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

> [...]
    > radioamatorstwem, potem jakoś na dłuższy czas straciłem kontakt z tą
    > dziedziną i chciałbym jakoś do niej wrócić. ;)

    Gdy byłem dzieckiem przeczytałem "ABC krótkofalarstwa" i też bardzo chciałem zostać
    krótkofalowcem lub radiomodelarzem. Niestety mieszkałem w małym miasteczku, rodzice
    nie mieli samochodu i szans na kontak z klubem nie było. Na studiach spotkałem ludzi,
    którzy mieszkali w technikum w internacie i mieli wychowawcę - krótkofalowca, zrobili
    licencje itd. Jeden z nich miał swój sprzęt i mogłem posłuchać co w tym światku się
    dzieje. I szczerze powiedziawszy nic ciekawego. Takie trochę poletko zblazowanych
    emertyów. To juz lepiej czytać tę grupę.

  • 19. Data: 2009-01-23 07:36:45
    Od: "Andrzej" <d...@o...pl>

    Użytkownik "William" <n...@m...mnie.pl> napisał w wiadomości
[...]

    Dla każdego inny raj.
    To tak jak z samochodem. Wyjedziesz z Polski, miniesz Słowację i znajdujesz
    się w krajach o innej kulturze jazdy. Polecam więc pasmo 20m ( i czasem
    wyższe jak propagaqcja dopisze).
    pzdr,
    Andrzej

  • 20. Data: 2009-01-23 10:56:53
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    Użytkownik "Andrzej" <d...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > się w krajach o innej kulturze jazdy. Polecam więc pasmo 20m ( i czasem

    Możliwe, słuchalismy tylko VHF