    From: "HF5BS" <h...@j...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: C64 i karta SD
    Date: Tue, 30 Aug 2016 14:39:23 +0200

    news:57c5734a$0$15187$65785112@news.neostrada.pl...
    > Tylko ze na atari duszek mial postac pionowego paska, 8 bitow szeroki.
    > W poziomie przesuw sprzetowy, w pionie juz programowy - trzeba dane
    > kopiowac/zmieniac.
    > Waski ten duszek, jednokolorowy. Taki tam rozsadny kompromis.

    Nazywano to ZTCP, grafiką "gracz-pocisk" (player-missile).

    > A w C64 poszli na calosc i zrobili jak nalezy :-)

    Matryca 24x21, możliwość użycia wielokolorowych, a w nałożeniu na statyczną
    grafikę osiągano naprawde niezłe efekty.

    > Akurat atari 800XL troche bankowalo, a 130XE jeszcze wiecej.

    Ależ nie mówię, że nie! Tylko załatwiało chyba już tak troszkę mniej
    sprzętowo, chyba dodatkowym układem, bo 6502 nie ma wyprowadzonego portu
    bankującego, te trzy nogi chyba ma po prostu wolne, z tego, co usiłuję sobie
    przypomnieć rozpiskę obu wersji.
    C128 fizycznie musiał bankować, skoro pamięć programu i zmiennych
    liczbowych, to była inna pamięć, niż pamięć zmiennych łańcuchowych, nawet
    osobno się je sprawdzało, PRINT FRE (0) dla pamięci programu i PRINT FRE (1)
    dla pamięci łańcuchów. BARDZO CENNA cecha, gdy się pisało duży program i na
    zmienne już było mało, a tu sporo łańcuchów czeka do obróbki. Łącznie ok.
    120 kB RAM. (a jeszcze to, co ROM pod RAMem, czy raczej RAM pod ROMem
    schowane, już C64 miał pełne 64 kB RAM, a komputer sobie odpowiednio
    bankował, aby przypinać albo ROM, albo RAM. Ta cecha umożliwiała w łatwy
    sposób modyfikację procedur w ROM, wystarczyło prostym ciągiem FOR T = 0 TO
    65535: POKE T,PEEK(T):NEXT przepisać zawartość ROM do RAM, przełączyć się na
    RAM i już można działać (POKE x,y zawsze zapisywało wartość do schowanej pod
    ROMem pamięci RAM), w rezultacie, fizyczny C64 adresował łącznie ok., 90 kB
    pamięci.
    Myślę, że to całkiem mądry pomysł, gdyż nie było się ograniczonym, jak w
    skąd-inąd również niezwykle popularnym i uznanym "gumiaku", do sztywnego
    podziału ROM/RAM. BTW. podobno, gdyby w Spectrum na dole była pamięć RAM,
    procedura restartu wywoływana najczęściej, ale nie zawsze, przez RANDOMIZE
    USR 0, niszczyła by zawartość pierwszych 5 komórek pamieci. Z drugiej
    strony, procedura sprzętowego restartu C64, dostępna przyciśnięciem
    przycisku reset, bądź wywołaniem programu SYS 64738, sprawdza, czy pod
    adresem 32768 jest ciąg znaków "CBM80" (tak, jest to obszar dostępny dla
    BASICa i może zostać zamazany przez program w tymże, bądź przez zmienne),
    jeśli tak, można tym spowodować zamiast restartu komputera, wykonanie
    określonego programu, nie pamiętam tylko, gdzie dokładnie ustawia się
    wektory do tegoż. Czyli teoretycznie, można by sposodować twardy zwis po
    naciśnięciu resetu.
    Mądre te nasze komputerki, a ładnie oprogramowane potrafiły zrobić całkiem
    sporo, na co pewnie dzisiaj niektórzy by z rozdziawioną paszczą ślepili,
    dziwiąc się, że on aż tyle potrafi mając tylko 64 KB RAM...?

    Przepraszam za literówki, nie mam siły ich dziś wyłapywać i poprawiać...

    PS. Tu C64 bankujący 16 MB...
    https://www.youtube.com/watch?v=_v26jjemoso
    https://www.youtube.com/watch?v=nJ5s2KsixRs
    I jest tego więcej.

    --
    Życie jest przepiękną telenowelą, przenoszoną drogą płciową.
    (C) Ferdek Kiepski

    ---
    Avast.