  • 141. Data: 2021-08-24 13:10:50
    Temat: Re: Być może uda się przeżyć silnikom spalinowym...
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 24.08.2021 ii <i...@o...invalid> napisał/a:

    > Czyli samochód ma drogi bak. Ale jakoś cały samochód nie jest
    > odpowiednio drogi.

    Oczywiście, bardzo droga część składowa nijak nie przekłada
    się na droższą całość. To jakieś wymysły burżuazyjnej matematyki.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 142. Data: 2021-08-24 13:12:30
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 24-08-2021 o 13:05, Dominik Ałaszewski pisze:

    > Jaką zimę? Wystarczy, żeby do południa jak człowiek w pracy fotowoltaika
    > ładowała akumulatory. Wracamy z pracy, telewizorek, czajnik, pralka,
    > piekarnik, ładujemy autko elektryczne ;-)

    Mały zysk.
    Największy jest z tego, że latem nadmiar magazynujesz, a odbierasz zimą,
    kiedy FV praktycznie nie działa.

  • 143. Data: 2021-08-24 13:14:31
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Praktyka wykazała że w dotychczasowej technologii trolejbusy mają sporo
    > większe koszty eksploatacji niż tramwaje. Opłacało się nawet zlikwidować
    > w wielu miastach linie trolejbusowe żeby położyć torowisko i uruchomić w
    > to miejsce tramwaj lub w ostateczności autobus.

    Skąd ta różnica?
    Na logikę wydaje się, że powinno być odwrotnie.

    Na pewno nie chodzi o inne przyczyny niż ekonomia?
    Może awaryjność inna, albo o brak korzyści z szybkości i większego
    uniezależnienia od ruchu samochodów, w przypadku tramwajów?

  • 144. Data: 2021-08-24 13:21:07
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 24.08.2021 Cavallino <C...@k...pl> napisał/a:

    > Mały zysk.

    Praktycznie darmowa energia (niech będzie, że tylko latem, choć to
    nieprawda) to mały zysk?

    > Największy jest z tego, że latem nadmiar magazynujesz, a odbierasz zimą,
    > kiedy FV praktycznie nie działa.

    Oczywiście, zysk zawsze mógłby być większy. Mnie jednak najzupełniej
    zadowoliłaby sytuacja opisana powyżej. Mogę w sensownej cenie kupić
    akumulator, który przechowa mi powiedzmy 20-25 kWh?

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 145. Data: 2021-08-24 13:28:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 24 Aug 2021 13:14:31 +0200, Cavallino wrote:

    > Skąd ta różnica?
    > Na logikę wydaje się, że powinno być odwrotnie.

    Ja tam nie wiem, ale gdzies tam mowia, ze tramwaj to dlugo jezdzi.
    30 lat np. Dlaczego autobus/trolejbus szybciej rdzewieje czy sie
    psuje, to ja nie wiem.
    Silnik spalinowy ma ograniczona zywotnosc, ale mowimy o elektrycznym
    chyba.

    Trakcja trolejbusowa drozsza?

    Co do torowiska ... czy aby na pewno torowisko drozsze od porzadnej
    drogi, wraz z remontami przez 30 lat?

    Droga owszem - moze byc wspoldzielona, ale teraz modny wydzielony pas
    ..

    > Na pewno nie chodzi o inne przyczyny niż ekonomia?
    > Może awaryjność inna, albo o brak korzyści z szybkości i większego
    > uniezależnienia od ruchu samochodów, w przypadku tramwajów?

    Niektorym chyba wlasnie o to - ale przeciez autobus na wydzielonym
    pasie nie powinien byc wolniejszy.

    No i we Wroclawiu to jest jeszcze jeden czynnik - puszczenie tramwaju
    wymaga np poszerzenia wiaduktu czy mostu. A tu akurat most ma 100 lat
    i sie sypie ...

    J.

  • 146. Data: 2021-08-24 13:33:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On 24 Aug 2021 11:05:57 GMT, Dominik Ałaszewski wrote:

    > Jaką zimę? Wystarczy, żeby do południa jak człowiek w pracy fotowoltaika
    > ładowała akumulatory. Wracamy z pracy, telewizorek, czajnik, pralka,
    > piekarnik, ładujemy autko elektryczne ;-)

    A grzac domek czym chcesz? Pradu moze zabraknac.
    W dodatku to podwojne ladowanie, wiec straty.

    Raczej bym widzial wymienne baterie - przyjezdzasz, wsadzasz
    naladowana.

    > No, przecież wiadomo, że takie na przykład Chiny są na innej planecie.
    > Dlatego też nie muszą dwutlenku ograniczać, a Europa musi :-)

    To jest osobny problem.

    > I obawiam się, że jednak tańszy niekoniecznie. Bateria to jednak
    > bardzo duży procent wartości elektryka. Produkcja drutu i słupów
    > to ani skomplikowane, ani drogie, w kraju to spokojnie ogarniamy.
    > Spalin ubywa, ciszej... nie tak to powinno wyglądać?

    > Tak jak żarówki wymieniane na świetlówki kompaktowe.
    > Jak już świetlówki okrzepły to przyszły LEDy i pozamiatały ;-)

    swietlowki maja swoj okres zycia. U mnie ciagle swieca :-)

    > Wiatraki (lądowe) ani PV nie mają sensu bez przyzwoitych
    > możliwości gromadzenia energii.

    trzeba ich nastawiac tyle, aby nie musialy gromadzic :-)

    J.

  • 147. Data: 2021-08-24 13:35:23
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 24-08-2021 o 13:21, Dominik Ałaszewski pisze:

    > Praktycznie darmowa energia (niech będzie, że tylko latem, choć to
    > nieprawda) to mały zysk?

    Mały.
    Latem słońce świeci długo, więc i tak je wykorzystasz w znacznej części,
    aku do tego nie jest potrzebny.
    A zimą jest nieprzydatny, bo prądu i tak za mało, zużyjesz cały.

    Praktyka.

    > Oczywiście, zysk zawsze mógłby być większy. Mnie jednak najzupełniej
    > zadowoliłaby sytuacja opisana powyżej.

    Wątpię.
    Ile chcesz prądu oszczędzić w ten sposób dziennie?

    >Mogę w sensownej cenie kupić
    > akumulator, który przechowa mi powiedzmy 20-25 kWh?

    Prościej użyć tego z ev.
    Może i taniej, nie trzeba specjalnie kupować.
    Już teraz są auta z takimi możliwościami.

  • 148. Data: 2021-08-24 13:45:11
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 24.08.2021 J.F <j...@p...onet.pl> napisał/a:

    > A grzac domek czym chcesz? Pradu moze zabraknac.

    Można pompę ciepła rozważać gdy pozostajemy przy prądzie.

    Ale teraz już czymś grzeję, nieprawdaż? Gdybym choć
    prąd dla domowych urządzeń bym miał za darmo (a ten drożeje
    i drożeć będzie), to już duży plus.

    > Raczej bym widzial wymienne baterie - przyjezdzasz, wsadzasz
    > naladowana.

    Też ok.

    Ale póki co, akumulatory drogie jak zbój, fotowoltaika się
    opłaca póki co wyłącznie z cudzych pieniędzy (dotacji).

    Ja raczej, jak program dotacji do PV, na który się teoretycznie
    "załapałem" zdechnie (czego się spodziewam), to zainwestuję
    raczej w kolektory słoneczne CWU.

    Tu najmniejszym problemem nie będzie przechowanie w miarę
    tanio tych 12-15 kWh w postaci gorącej wody od rana do wieczora,
    kiedy rodzina zechce wziąć prysznic/kąpiel. A nawet i do
    następnego dnia.

    > swietlowki maja swoj okres zycia. U mnie ciagle swieca :-)

    I mnóstwo aut spalinowych jest dalej w eksploatacji :-)

    > trzeba ich nastawiac tyle, aby nie musialy gromadzic :-)

    Można dać razy trzy lub cztery, oczywiście,
    po prostu prąd również będzie trzy czy cztery razy droższy :-)

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 149. Data: 2021-08-24 13:46:20
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 24-08-2021 o 11:37, Dominik Ałaszewski pisze:

    > Za to bateriobus elektryczny na węgiel z akumulatorami z kobaltem z Konga
    > jest świetny. Tańszy, bardziej przyjazny dla środowiska i w ogóle.

    Na to wychodzi.
    Od wodoru też:

    https://elektrowoz.pl/magazyny-energii/produkcja-ogn
    iw-paliwowych-i-zbiornikow-na-wodor-gorsza-dla-srodo
    wiska-niz-produkcja-baterii-icct/

  • 150. Data: 2021-08-24 13:47:51
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    > Wątpię.

    Patrz Pan, lepiej wiesz ode mnie, co by mnie zadowoliło, a co nie :-)

    > Ile chcesz prądu oszczędzić w ten sposób dziennie?

    Powiedzmy że 5kWh na początek.

    > Prościej użyć tego z ev.

    Musiałyby być co najmniej dwa. Jak auto stoi pod pracą to kiepsko
    się ładuje z PV w domu.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.