eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingBrak testow przed odpaleniem nowej wersji w produkcji kosztuje › Re: Brak testow przed odpaleniem nowej wersji w produkcji kosztuje
    From: Przemek O <p...@o...eu>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Brak testow przed odpaleniem nowej wersji w produkcji kosztuje
    Date: Sat, 04 Aug 2012 22:31:39 +0200

    W dniu 2012-08-04 20:30, R.e.m.e.K pisze:
    > Nie tylko przejaskrawiony, ale wrecz falszywy. Z pewnoscia wszelka
    > automatyzacja i uprzemyslowienie _obniza_ koszty produkcji wzgledem tych
    > wytwarzanych starymi metodami. Czyli de facto powoz konny bedzie w
    > rzeczywistosci kosztowniejszy niz transport traktorem i reszta tak samo,
    > wlacznie z doliczeniem amortyzacji. Kosztowniejszy w sensie uniwersalnym,
    > czyli nie zwiazanym z miejscem na ziemi. Bo zeby realnie porownac koszty
    > trzebaby porownac koszty obu metod produkcji w jednym miejscu swiata.

    Nie zgodzę się że fałszywy. Produkcja na małą skalę tradycyjnymi
    metodami jest tańsza przy założeniu ograniczenia się do lokalnych
    zasobów (zarówno zakupu jak i sprzedaży).
    To że ceny takich produktów są wyższe w krajach ekonomicznie i
    gospodarczo rozwinietych, powodowane jest modą na "naturalne" i
    "ekologiczne" oraz rekompensatą niskiej produkcji (czyli niskich zysków).
    Dziwnym trafem, od dłuższego czasu żona serwuje mi chleb pieczony w domu
    (w odpowiedniej maszynce). Przy założeniu, że większa produkcja obniża
    koszty, nie powinno mi się to opłacać. Jednak po przeliczeniu, chleb
    pieczony w domu jest około 2/3 tańszy od tego ze sklepu. A przy okazji
    nie muszę się martwić o jego jakość.

    > btw jest cos takiego jak Fair Trade: http://pl.wikipedia.org/wiki/Fair_Trade
    > i produkty z tym logo sa drozsze od produktow fabrycznych, choc takze lepsze
    > pod wieloma wzgledami.

    Przysłuchiwałem się kiedyś rozprawie na ten temat. Wszystko fajnie do
    momentu gdy chodzi o ochronę pracowników na plantacjach (które pośrednio
    są własnością koncernów międzynarodowych) ale nie gdy sztucznie chce się
    wprowadzać jedynie słuszny system ekonomiczny. Na Fair Trade jest moda,
    tak samo jak na "ekologiczne" produkty, jajka "z wolnego chowu" i nie
    kupowanie bananów Doyle czy produktów Monsanto.
    Dla mnie ta idea jest słuszna, tylko dają im rybę zamiast wędki. W
    myśleniu długofalowym - szykują sobie rynki zbytu.

    pozdrawiam,
    Przemek O.