  • Data: 2013-01-11 10:40:28
    Temat: Re: Brak komunikacji między Atmegą a modułem GSM po rs232
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl> szukaj wiadomości tego autora

    news:kcmvnv$u5q$1@portraits.wsisiz.edu.pl...

    > Słyszałem też głosy mówiące, że uC powinien być połączony z modułem za
    > pośrednictwem szeregowych rezystorów. Rozwiązanie wskazane czy nie?

    Jest tak:
    - konkurencja w produkcji scalaków zmusza wszystkich producentów do
    produkcji taniej, taniej i jeszcze raz taniej,
    - im więcej chipów na płytce krzemu w produkcji tym taniej,
    - więcej chipów na płytce = większe płytki i coraz mniejsze elementy,
    - mniejsze rozmiary elementów -> mniejsze pojemności,
    - mniejsze pojemności -> krótsze czasy przełączania,
    - zauważ, że w katalogu podawany jest maksymalny czas narastania/opadania
    sygnału na wyjściu, a nie jest podany minimalny,
    - efekt - ten sam scalak (np. ze starej serii HC) obecnie produkowany może
    mieć 10 razy stromsze zbocza niż taki sprzed 20 lat,
    I teraz rozgałęzienie na dwa tematy:
    1. Ground bounce
    - struktura scalaka jest podłączona do pinu GND jakimś drucikiem o
    niezerowej L,
    - bufor wyjściowy musi przeładować pojemności zewnętrzne,
    - przez ten przewód o indukcyjności L przepływają impulsy o czasach
    narastania poniżej ns,
    - efekt - na wyjściu bufora pojawiają się napięcia poniżej GND i powyżej
    VCC,
    - te przepięcia powodują przepływ impulsów prądu przez obwody
    zabezpieczające wejścia drugiego scalaka,
    - impulsy prądu są źródłem emisji zakłóceń,
    - nie wiem jaki jest wpływ na przykład na trwałość obwodów zabezpieczających
    wejścia i czy w skrajnych sytuacjach nie może prowadzić do latch-up,
    - rezystor szeregowy zmniejsza pojemność do przeładowania natychmiast (o
    pojemność ścieżki i wejścia) zmniejszając te impulsy,
    - poza tym rezystor szeregowy ogranicza prąd w obwodach zabezpieczających.
    2. Linie długie
    - o tym, czy ścieżka jest linią długą nie decyduje częstotliwość sygnałów, a
    stromość zboczy,
    - obecnie nawet 5cm ścieżka może już być linią długą,
    - niedopasowana linia długa = odbicia, emisja zakłóceń, wrażliwość na
    zakłócenia (a zakłóceń obecnie bardzo dużo - kiedyś nie było komórek),
    - rezystor szeregowy o R zgodnych z Zo ścieżki tuż przy wyjściu scalaka to
    jednostronne dopasowanie linii długiej (zbocze dzielone jest w R/Zo na pół,
    potem odbijając się od wejścia jest podwajane (odbiorca widzi pełne zbocze),
    wraca i już się nie odbija bo dopasowanie).
    P.G.