  • Data: 2013-01-10 21:58:15
    Temat: Re: Brak komunikacji między Atmegą a modułem GSM po rs232
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
    > Fakt, że napięcia na liniach są z reguły nieco niższe od tego na VCC nie
    > stwarza tutaj żadnej przeszkody ani niebezpieczeństwa dla układu?

    W jaki sposób? Z resztą, przecież linie służą też do transmisji zer, czyli
    napięć bliskich zeru. Poza tym o to chodzi w cyfrowej transmisji danych, że
    napięcie nie musi być idealne. Problem jest, jak napięcie na linii danych
    jest wyższe niż VCC. Niepożądane są też napięcia w okolicach progu
    przełączania, pomiędzy zerem a jedynką. No ale to oczywiste.

> [...]
    > która miała zatrzymać program dopóki na linii DSR istniał stan wysoki. Po
    > pojawieniu się zera (gotowość modułu do nawiązania komunikacji przez
    > USART) program miał przejść do wysyłania komunikatów.
    > Niestety program się wysypywał. Wyglądało to tak, jakby pętla w ogóle nie
    > działała i program od razu przystępował do wysyłania komend. Nie
    > otrzymawszy odpowiedzi zwracał kod błędu. Nie zastanawiałem się wtedy nad
    > tym głębiej, przechodząc do innych prób (prowizorycznie dałem tam po
    > prostu odpowiednio długi _delay_ms). Może tam przez moment na tej linii

    Tutaj pomocny będzie oscyloskop. Ustawiasz sobie wyzwalanie zboczem, sweep
    na single i odpalasz. Oscyloskop przechodzi w tryb czuwania i czeka na
    zbocze. Gdy się pojawi, zapamiętuje je i wyświetla. Możesz w ten sposób
    sobie złapać pojedynczy impuls.

    > Czyli jeśli będę zasilał zarówno moduł jak i uC z tego samego
    > stabilizatora albo akumulatorka, to problem raczej nie wystąpi i mogę
    > spokojnie połączyć odpowiadające sobie linie krótkimi ścieżkami, bez
    > żadnych elementów pośredniczących?

    Ogólnie tak.
    Problem możesz mieć, jeśli w układzie będzie coś, co będzie pobierało bardzo
    dużo prądu, a zasilanie będzie szło cienkimi ścieżkami, co spowoduje spadki
    napięć. Ale generalnie tego typu problemu dręczą projektantów układów
    analogowo-cyfrowych, w których część analogowa jest wrażliwa na spadki
    napięć generowane przez część cyfrową. Więc to tak tylko przy okazji
    wspominam.
    Jak masz układ cyfrowy, który pobiera kilka-kilkanaście mA, a ścieżki są
    poprowadzone z głową, to nie ma się czym przejmować.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/