eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingBłędny epsilon - this is not a bug, this is ?Re: Błędny epsilon - this is not a bug, this is ?
  • Data: 2012-11-03 12:54:25
    Temat: Re: Błędny epsilon - this is not a bug, this is ?
    Od: "slawek" <h...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Użytkownik "Tomasz Sowa" napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:k72sqt$gq$...@n...dialog.net.pl...

    >Na wikipedii jest 2.220446e-16 (zjedź na dół do przykładu)

    A ty przeczytaj tabelę u góry (na tej samej stronie Wikipedii).
    Jak na to nie patrzeć - trzeba poprawić - albo u góry, albo u dołu, albo w
    obu miejscach.

    >A po co taki naiwny algorytm? definicja maszynowego epsilon chyba jest
    >jasna?

    A po co lepszy? Skoro i tak liczy się w mniej niż sekundę? (Czyli o parę
    rzędów wielkości krócej, niż trwało np. napisanie przez ciebie tekstu?)

    >I jest to prawidłowa wartość.

    Możliwe. Pod warunkiem, że przyjmiemy inną definicję niż podana w samym
    pliku float.h.

    Wniosek - albo definicja w pliku float.h (z pakietu MSVS) jest błędna, albo
    wartość w pliku float.h (ibidem) jest błędna, albo obie są błędne.
    I to właśnie (podobnie jak hasło w Wikipedii) wymagałoby wyprostowania.

    >Pokaż ten program.

    Nie będę ciebie obrażał podejrzeniem, że nie potrafisz. Do sprawdzenia, że
    1.0+1.5E-16 > 1.0 to wystarczy ci jedna linijka zaczynająca się od cout.

    >Nie wiem co tu jest do dzielenia, aby obliczyć maszynowe epsilon nic nie
    >trzeba dzielić, przykład:

    Owszem, ale ty nie obliczasz epsilona jako inf { x in R : op(1,x) > 1 },
    czyli jako najmniejszej liczby, która w wyniku "operacji dodawania
    maszynowego" do liczby 1 daje wynik większy niż 1. Zajrzyj sobie do
    Teukolsky'ego - oczywiście masz prawo twierdzić, że są tam bzdury. Ale w
    takim razie warto napisać do Teukolsky'ego - i pouczyć go jak ma zmienić
    fragment rozdziału.

    Prawdą jest (w opisanych warunkach), że (double)1.0 + (double)2.22E-16 >
    (double)1.0 , ale prawdą jest też, że np. (double)1.0 + (double)1.5E-16 >
    (double)1.0E-16.

    Z mojego punktu widzenia, jeżeli mam macierz 1000x1000 a chcę przekształcić
    ja na macierz rzadką przeglądając jej elementy i uznając za zerowe te, które
    są mniejsze niż eps, to lepiej jeżeli wartości równe DLB_EPSILON zostaną jak
    są, bo jeżeli odrzucę pół miliona takich - to może polecieć mi w porywach
    pięć miejsc znaczących. Przy epsilon = 1.11E-16 czy uznam za zero, czy
    zostawię jak są - wynik sumowania z 1.0 będzie jednakowy i nic nie stracę
    jeżeli liczby były 64-bitowe z 53-bitową mantysą.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: