  • 11. Data: 2013-06-26 21:30:34
    Temat: Re: Bity/Bajty
    Od: Michal <s...@d...mailexpire.com>

    W dniu 2013-04-16 10:38, Michoo pisze:
    > Czyli właśnie w okolicy 800Mb.

    Dla typowego współczesnego dysku 3,5" 7200 RPM przy gęstości zapisu dla
    dysków 2-talerzowych o pojemności 500 MB tyle mniej więcej to wynosi -
    na początku trochę ponad 100 MB/s, pod koniec nośnika potrafi spadać do
    ~70 MB/s (prędkość liniowa kłania się - początek HDD dla głowic to
    zewnętrzne ścieżki).

    > Btw - jestem nieźle zdziwiony, że na szyfrowanym wolumenie prawie nei
    > ma różnicy:
    > Timing buffered disk reads: 316 MB in 3.02 seconds = 104.78 MB/sec

    A co w tym dziwnego? W końcu HDD mechaniczny to nie SSD na SandForce,
    gdzie kompresja danych powoduje kolosalny spadek transferów, a te
    550 MB/s to na samych zerach albo jedynkach chyba tylko jest osiągalne.
    Znaczenie ma więc wydajność CPU (narzut programu/usługi szyfrującej dane
    jest znikomy), a współczesne CPU (AMD FX czy Intel Core iX) obsługują
    sprzętowe szyfrowanie AES i wydajność szyfrowania/ deszyfrowania idzie
    na nich w gigabajty/s. Ba, nawet na 4-letnim Phenomie II X4 wydajność
    szyfrowania AES 256bit to ~530 MB/s, a deszyfrowania tym algorytmem ~550
    MB/s, czyli ograniczeniem nie jest nie tylko 1 HDD, ale zaczyna się to
    opierać o barierę wydajności czterech 1-2TB współczesnych desktopowych
    szybkich dysków spiętych w RAID0 i to też na samym początku dysków. Przy
    jednym HDD mechanicznym nie ma nawet o czym mówić. AES jest takim
    algorytmem, że nawet bez wsparcia sprzetowego w CPU bardzo ładnie
    rozkłada się na 4-8 wątków (więcej nie sprawdzałem) i wydajność
    współczesnych, a nawet już paroletnich CPU nie jest ograniczeniem.

    --
    /MB