    From: BartekK <s...@N...org>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Binarna kopia karty CF
    Date: Thu, 23 Jul 2009 11:11:30 +0200

    Pszemol pisze:
    > czy /dev/sd to secure digital? tak samo się zgłasza cf?
    Nie. /dev/sdX to "dysk" (cokolwiek by to znaczyło). Zależnie od kernela,
    dyski IDE będą (w starszych) oznaczane przez /dev/hda, hdb, itd. a dyski
    np SATA, scsii usb, czytniki kart, pendrive jako /dev/sda, sdb itd. W
    nowszych kernelach wszystkie już dyski są enumerowane jako /dev/sdX
    gdzie X to kolejne literki.
    Po literkach znajdują się (przeważnie) cyferki, typu /dev/sda1 - to jest
    numer partycji na danym urządzeniu. Ciebie to nie interesuje, bo nie
    chcesz zawartości partycji a zawartość całej karty razem z tablicą
    partycji, rzeczami ukrytymi itd

    > nie jestem mocny z linuxa - jak on sobie poradzi z dwiema kartami cf
    > na dwu osobnych adapterach typu usb? wykrywa się to automagicznie
    > czy trzeba jakoś ręcznie "mountować"?
    Automagicznie powinien wykryć jako kolejne urządzenia. Mountować ich nie
    masz (bo nie chcesz miec do nich dostępu, tzn dostępu do danych na
    nich, tylko chcesz miec dostęp "do całości" dysku).
    Jakie literki-sdX dostały możesz sprawdzić przez "fdisk -l" - wypisze ci
    listę wszystkich dysków i partycji na nich, jakie masz w komputerze, po
    nazwie i rozmiarze dojdziesz które to są te karty CF. Dla bezpieczeństwa
    byłoby dobrze wkładać te przejściówki usb-cf po kolei, notująć jaką
    najpierw literkę dostał "oryginał" a potem jaką literkę ma "kopia" - by
    nie skopiować w złą stronę.

    Przykład z linuksa w którym widać pendrive:
    ============
    fdisk -l

    Disk /dev/sda: 80.0 GB, 80025280000 bytes
    255 heads, 63 sectors/track, 9729 cylinders
    Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

    Device Boot Start End Blocks Id System
    /dev/sda1 * 1 16 128488+ 83 Linux
    /dev/sda2 17 3663 29294527+ 83 Linux
    /dev/sda3 3664 9729 48725145 83 Linux

    Disk /dev/sdb: 1999 MB, 1999568384 bytes
    32 heads, 63 sectors/track, 1937 cylinders
    Units = cylinders of 2016 * 512 = 1032192 bytes

    Device Boot Start End Blocks Id System
    /dev/sdb1 1 1937 1952464+ 6 FAT16
    tutaj widać że /dev/sda to dysk twardy 80GB, który ma trochę partycji, a
    /dev/sdb to 2GB pendrive z Fat16, i ma jedną partycję /dev/sdb1

    > dodatkową trudnością będzie fakt, że na tych kartach cf są partycje ntfs...
    Linux od dawna bardzo dobrze sobie radzi z ntfs, ale w twoim przypadku
    to nie ma znaczenia - kopiujesz bajt po bajcie "urządzenie" a nie
    partycje/system plików, nie wnikasz w to co w tych bajtach się znajduje.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173