  • 21. Data: 2013-11-16 12:32:11
    Temat: Re: Bezprzewodowa transmisja danych na trochę większym dystansie
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Atlantis wrote:

    > W zupełności wystarczyłoby mi coś w granicach 1200-9600 bps.

    > 2-3 km.

    > Brak bezpośredniej widoczności, na drodze wierzchołki drzew i
    > budynki. Z jednej strony kilka pagórków.

    weź jakiekolwiek radio na 433Mhz w ostateczności na 868Mhz dobrą
    antenę z pół metra drabinkę i jazda - najważniejsze to odległość od
    nadajnika do anteny, jak blisko (parę metrów) to wystarczy zwykły tani
    kabel H155 jak dalej to H500 lub nawet H1000
    swego czasu stawiałem komunikację z pompowniami ścieków, chyba z 10szt
    dookoła miasta i nawet nie trzeba było za mocno celować antenami
    teraz nie przypomnę jakie to były nadajniki
    jeffrey

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 22. Data: 2013-11-16 13:36:20
    Od: s...@g...com

    Alternatywa to CB radio. Albo jakieś 100MHz-owe.

    Mozesz obejsc problemy formalne stosując odgrywane sample które sobie potem
    "poparsujesz" :)
    Ale raczej tylko dla niewielkich ilosci danych przesylanych i wolnych przeplywnosci.

    Jak chcesz tanio i na chwile to IMHO relatywnie tanio bedzie zorganizowac jakies
    cbradio z wysokimi 40-kami i tam sobie ponadawac (bo bedzie raczej mało uczęszczany
    zakątek). Antene dac "na styk" zeby nie siac za daleko.

    Innych alternatyw raczej nie ma bo jak nie optycznie to tylko radio lub kabel.
    A kabel pewnie nie to radio tylko w jakims pasmie. A pasma hobbystyczne to albo
    regulowane (cb) albo krótkozasięgowe.

    Mozesz poszperac na temat radiotelefonów tetra czy tych systemów taksówkarskich. Może
    są jakoś inaczej regulowane i niedrogie.
    Ale sprawy specjalnie nie znam.
    Ja bym klecil cos na gsm i prepaidzie. Ale nowe modemy to troche przydrogie są...

  • 23. Data: 2013-11-16 14:33:50
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-11-16 11:58, Marek pisze:

    > Przypomnij mi jaki jest cel (poza łącznością na 3km), który chcesz
    > osiągnąć, bo już się zgubiłem. Do czego Ci lokalny link BT/WIFI? Chcesz
    > mcu podpiąć do tcpip?

    Przecież jeśli już uda się podłączyć MCU do lokalne sieci komputerowej,
    a za jej pośrednictwem do Internetu, to można dane przesyłać na dowolną
    odległość. ;)

  • 24. Data: 2013-11-16 20:27:44
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-11-16 13:36, s...@g...com pisze:

> [...]
    > zorganizowac jakies cbradio z wysokimi 40-kami i tam sobie ponadawac
    > (bo bedzie raczej mało uczęszczany zakątek). Antene dac "na styk"

    Mieszkam poza miastem. W najbliższej okolicy chyba nie przetrwał już
    żaden ze starych użytkowników CB-Radia. Ostatni posiadacze stacjonarnych
    radiotelefonów dawno się wykruszyli. Teraz co najwyżej można posłuchać
    na kanale 19 tych, którzy kilka lat temu kupili CD celem unikania
    "misiaczków z suszarkami".
    Kiedyś zresztą jeżdżąc po okolicy próbowałem słuchać czy ktoś nie nadaje
    na innych kanałach niż dziewiętnastka. Nic. Grobowa cisza. No... Może z
    drobnym wyjątkiem - raz udało mi się usłyszeć tonącą w szumach dyskusję
    dwóch osób, dyskutujących na temat hodowli nutrii. :) To było gdzieś w
    okolicy kanału czterdziestego.

    Mimo wszystko, nawet jeśli by to nikomu nie przeszkadzało, to jednak
    wolałbym wiedzieć czy takie eksperymenty są w 100% legalne.

    BTW przypomniałem sobie, że w paśmie CB był jeden kanał nazywany
    "śmietnikiem". Pracowały w nim m.in. zdalnie sterowane zabawki. Może na
    nim można by zorganizować coś takiego?

    > Ale nowe modemy to troche przydrogie są...

    Tak swoją drogą, to te nowe modemy za kilkaset zł różnią się czymś
    istotnym od używek w rodzaju Wavecomów Integra, dostępnym za 20 zł na
    Allegro? ;)

  • 25. Data: 2013-11-16 20:35:44
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-11-16 11:27, J.F. pisze:

    > Do nieuciazliwych eksperymentow moze sie nada, ale chyba chcesz do
    > normalnej eksploatacji ?

    No właśnie, zastanawiam się tylko gdzie jest granica pomiędzy jednym i
    drugim. Stacja pogodowa wysyłająca paczkę z aktualnymi danymi raz na
    dziesięć minut będzie uciążliwa? A raz na minutę?
    Gdzie kończą się eksperymenty a zaczyna normalna eksploatacja?
    Przypomniał mi się tekst, który czytałem jakiś czas temu. Jego autor
    przystosował stary pager do pracy na paśmie amatorskim. W domu
    zainstalował stację nadającą komunikaty w POCSAG-u, które mógł odbierać
    będąc w zasięgu. Chodziło bodajże o informacje pobierane z DX Clustera.
    To jeszcze eksperyment czy już normalne użytkowanie? ;)

    > DECT to w ogole lacznosc cyfrowa ... ale zasieg do 100m.
    > Z naciskiem na DO - czyli producent gwarantuje ze 100m nie przekroczy
    > :-)

    O DECT oczywiście pytałem niejako przy okazji te dyskusji. Nie oczekuję,
    że można by za jego pomocą zrealizować łączność na dystansie kilku km.
    Niemniej to 100m trochę mnie zaskoczyło - wydawało mi się, że używany u
    mnie w domu zestaw Panasonica może wyciągnąć więcej. Zdarzało mi się
    odejść dość daleko - mogłem rozmawiać z miejsc, gdzie dawno nie było
    widać mojego domowego WiFi.

  • 26. Data: 2013-11-16 21:03:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 16 Nov 2013 20:35:44 +0100, Atlantis napisał(a):
    > No właśnie, zastanawiam się tylko gdzie jest granica pomiędzy jednym i
    > drugim. Stacja pogodowa wysyłająca paczkę z aktualnymi danymi raz na
    > dziesięć minut będzie uciążliwa? A raz na minutę?

    Stacje pogodowa mozesz podciagnac pod sluzbe amatorska - takie tam
    ulatwienie dla kolegow, Morsem nadaje :-)

    Tylko sprawdzic czy gdzies nie ma zakazu nadajnikow automatycznych.

> [...]
    > mnie w domu zestaw Panasonica może wyciągnąć więcej. Zdarzało mi się
    > odejść dość daleko - mogłem rozmawiać z miejsc, gdzie dawno nie było

    Moze masz jakis lepszy, albo to nie jest DECT.
    Kiedys sprawdzalem Siemensa, to dokladny byl.

    J.

  • 27. Data: 2013-11-16 23:14:01
    Od: s...@g...com

    W dniu sobota, 16 listopada 2013 20:27:44 UTC+1 użytkownik Atlantis napisał:

> [...]
    >

    > Tak swoją drogą, to te nowe modemy za kilkaset zł różnią się czymś
    >
    > istotnym od używek w rodzaju Wavecomów Integra, dostępnym za 20 zł na

    Ten kanał śmietnikowy to tzw. "dziura". Czasem utylizowana przez użycie przełącznika
    "piątek i zer".
    A czym sie różnią modemy to nie wiem. Ale trzeba sie upewnić że modem to rpzynajmniej
    gprs wspiera. Bo jakieś wynalazki które normalnie "dzwonią" też się zdarzały. Choć
    razem z pakietem "darmowy numer" mozna by coś sklecic :)

    Czyli worst case scenario to po prostu pakiet darmowego numeru podpięcie mikrofonu i
    głosnika i jakaś modulacja/demodulacja.
    Ciekawy projekcik :)

    BTW. Od dawna chciałem zbudować jakiś mały systemik w którym by różne urządzenia do
    siebie ćwierkały w paśmie akustycznym.
    W pocket radio ładnie było słychać telneta i talka.
    Tylko kurcze czasu mam za mało....

  • 28. Data: 2013-11-17 01:12:14
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 16 Nov 2013 14:33:50 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    komputerowej,
    > a za jej pośrednictwem do Internetu, to można dane przesyłać na

    No właśnie, więc w czym problem? Mając zasięg gsm masz i tcpip.

    --
    Marek

  • 29. Data: 2013-11-17 02:01:03
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-11-17 01:12, Marek pisze:

    > No właśnie, więc w czym problem? Mając zasięg gsm masz i tcpip.

    To chyba oczywiste. Kolejny moduł = kolejny prepaid do utrzymania.
    A gdyby tak udało się podłączyć MCU do lokalnej sieci (i przez nią do
    Internetu) nie pojawią się żadne dodatkowe koszty.

  • 30. Data: 2013-11-17 02:10:16
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-11-16 23:14, s...@g...com pisze:

    > użycie przełącznika "piątek i zer". A czym sie różnią modemy to nie
    > wiem. Ale trzeba sie upewnić że modem to rpzynajmniej gprs wspiera.

    Do tej pory widziałem tylko jeden modem GSM bez obsługi GPRS - Motorola
    D15. Pozwalał na transmisję danych jedynie za pośrednictwem CSD. Tak
    więc te z Allegro raczej powszechnie mają już pakietową transmisję danych.

> [...]
    > urządzenia do siebie ćwierkały w paśmie akustycznym. W pocket radio
    > ładnie było słychać telneta i talka. Tylko kurcze czasu mam za

    Namiastkę tego możesz mieć instalując na kilku komputerach z Linuksem
    program minimodem. ;) Niestety na RasPi nie udało mi się go prawidłowo
    skonfigurować, chociaż w podstawowej konfiguracji i tak nie miałoby to
    wielkiego sensu (brak wejścia mikrofonowego). Tak czy inaczej - jakieś
    proste, wolne FSK chyba bez większego problemu dałoby się
    zaimplementować w projekcie z mikrokontrolerem?