  • 1. Data: 2013-11-11 17:58:55
    Temat: Bezprzewodowa transmisja danych na trochę większym dystansie
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Chciałbym się upewnić, w razie gdyby coś mi umknęło.
    Czy istnieje jakaś alternatywa dla modułów GSM, jeśli chodzi o
    bezprzewodową transmisję danych na dystansie powiedzmy kilku km?
    Najlepiej, gdyby nie wiązało się to z żadnymi opłatami za przesyłane dane.

    Bluetooth. ZigBee i te tanie moduły RF oferują zasięg zaledwie
    kilkudziesięciu metrów. Istnieje może coś lepszego?

  • 2. Data: 2013-11-11 18:06:14
    Od: k...@g...com

    W dniu poniedziałek, 11 listopada 2013 17:58:55 UTC+1 użytkownik Atlantis napisał:
> [...]
    >

    > Bluetooth. ZigBee i te tanie moduły RF oferują zasięg zaledwie
    >
    > kilkudziesięciu metrów. Istnieje może coś lepszego?

    Telegraf semaforowy. W wersji light znaki dymne.

  • 3. Data: 2013-11-11 18:10:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis napisał:

> [...]
    >
    > Bluetooth. ZigBee i te tanie moduły RF oferują zasięg zaledwie
    > kilkudziesięciu metrów. Istnieje może coś lepszego?

    Przez wi-fi z antenami kierunkowymi udaje się nawet dalej niż kilka km.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2013-11-11 18:13:49
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 11.11.2013 18:10, schrieb Jarosław Sokołowski:

    > Przez wi-fi z antenami kierunkowymi udaje się nawet dalej niż kilka km.

    I to jest jedyne bezpłatne rozwiązanie z jaką taką prędkością.

    Waldek

  • 5. Data: 2013-11-11 18:32:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar Krzok napisał:

    > I to jest jedyne bezpłatne rozwiązanie z jaką taką prędkością.

    Wymagania dotyczące prędkości nie były podane -- trzeba przyznać, że
    jest to najsensowniejsze rozwiązanie przy każdej prędkości. Zdaje się,
    że raportowano połączenia na odległość ponad 30 km. Sam korzystałem
    z linku na trasie ponadkilometrowej. Z jednej strony kilkuelementowa
    antena Yagi zrobiona z drutu wyjętego z kabla YDY (nie, nie ze starej
    szprychy rowerowej). Kilkukliometrowych łącz jest mnóstwo u wiejskich
    dostawców internetu.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2013-11-11 18:41:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 11 Nov 2013 18:13:49 +0100, Waldemar Krzok napisał(a):

    > I to jest jedyne bezpłatne rozwiązanie z jaką taką prędkością.

    A dozwolone ? Bo ostanie co pamietam to byla EIRP z anteny, ale to juz
    dawno bylo.

    PMR/CB na kilka km by sie zalapalo, ale przepisy chyba znow zabronia
    transmisji danych.

    No i tak jak patrze - chyba by sie udalo zrobic cos w widmie
    rozproszonym z niewielka moca, ale znow - przepisy pewnie nie pozwola.

    J.

  • 7. Data: 2013-11-11 19:26:50
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Przez wi-fi z antenami kierunkowymi udaje się nawet dalej niż kilka km.

    To racja. Może faktycznie podałem trochę za mało konkretów, wydawało mi
    się jednak, że wynika to z kontekstu. Przywoływałem w końcu przykłady ze
    świata mikrokontrolerów. ;)

    Po uwzględnieniu tego faktu pojawia się kilka problemów:
    1. W tej chwili dość trudno podłączyć MCU do sieci przez WiFi. Istnieją
    co prawda odpowiednie moduły (chociażby odpowiedni Shield do Arduino)
    jednak są one drogie i niezbyt powszechne. Używany moduł GSM można
    natomiast dostać już za kilkanaście zł...
    2. Jeśli już zaprzęgamy WiFi do pracy, to można po prostu podpiąć się do
    lokalnej sieci, a przez nią do Internetu. Nie trzeba wtedy żadnych anten
    kierunkowych, żeby skomunikować się z dowolnym punktem na Ziemi. W
    sprzyjających warunkach to samo możemy jednak zrobić za pomocą ENC28J60,
    jeśli tylko mamy gdzie wpiąć kabel.

    Tak właśnie przyszło mi do głowy jedno pytanie. Pamiętam, że w czasach
    PalmOS-a podłączałem swojego Tungstena T2 do internetu za pomocą profilu
    Bluetooth PAN. Czy może w ten sam sposób dałoby się bezprzewodowo
    podłączyć do Sieci własne konstrukcje?

    Mam tutaj na myśli coś takiego:
    1. Router na OpenWRT z modułem BT włożonym w gniazdo USB. Linux korzysta
    z niego jako z karty sieciowej.
    2. Urządzenie z MCU posiada moduł BT, który udostępnia obsługę profilu
    PAN. No właśnie. Są takie moduły? Bo wszystkie jakie widziałem miały
    tylko BT serial port...

  • 8. Data: 2013-11-11 19:48:09
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    RS-485 i podobne

    http://www.camsat.com.pl/cd04-2.html

    http://www.bezprzewodowe.3d.com.pl/produkty/telemetr
    ia-868-mhz

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 9. Data: 2013-11-13 21:29:49
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Atlantis wrote:
> [...]
    >
    > Bluetooth. ZigBee i te tanie moduły RF oferują zasięg zaledwie
    > kilkudziesięciu metrów. Istnieje może coś lepszego?

    określ niezbędną prędkość, odległość i widzialność optyczną

    jeffrey

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 10. Data: 2013-11-14 19:22:27
    Od: "jakson" <j...@e...org>

> [...]
    > 2. Urządzenie z MCU posiada moduł BT, który udostępnia obsługę profilu
    > PAN. No właśnie. Są takie moduły? Bo wszystkie jakie widziałem miały

    A nie mozesz wpiac sie swoja plytka bezposrednio w port szeregowy routera?
    Tak, wprost w TTL (bez max-a).
    Czasami routery maja wiecej niz jeden port szeregowy.