  • 1. Data: 2007-11-16 16:02:58
    Temat: Bezpieczeństwo komunikatorów głosowych
    Od: "di@ment" <j...@p...onet.pl>

    Witam. Czy orientuje się ktoś, jak wygląda sprawa bezpieczeństwa
    przesyłania głosu (i wideo) w popularnych komunikatorach (Skype,
    Gadu-Gadu, Spik, Google Talk). Interesuje mnie czy jest w jakiś sposób
    szyfrowana, ewentualnie czy tak jak Skype ma swój protokół, czy może
    używa RTP.
    Jeśli wiecie o jakiś innych bezpiecznych / niebezpiecznych
    komunikatorach to też proszę o wypowiedź.
    Będę wdzięczny za wszelkie info.

  • 2. Data: 2007-11-16 16:43:18
    Temat: Re: Bezpieczeństwo komunikatorów głosowych
    Od: Any User <u...@a...pl>

> [...]
    > używa RTP.
    > Jeśli wiecie o jakiś innych bezpiecznych / niebezpiecznych
    > komunikatorach to też proszę o wypowiedź.

    W przypadku Gadu-Gadu nie ma żadnego bezpieczeństwa. Dane są przesyłane
    jawnym tekstem, składowane również. Jedynie logowanie jest szyfrowane,
    ale hasło można zapamiętać w kliencie i jest ono trywialne kodowane.

    Tutaj jest fajna praca po polsku na ten temat:
    http://ul.ii.uj.edu.pl/index.php?option=com_docman&t
    ask=doc_details&gid=27&Itemid=34

    --
    Czy każdy powinien mieć prawo głosu w wyborach?
    http://pracownik.blogspot.com

  • 3. Data: 2007-11-16 20:09:11
    Od: Maciej Zielenkieiwcz <m...@g...com>

    On 2007-11-16 16:02, di@ment <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > używa RTP.
    > Jeśli wiecie o jakiś innych bezpiecznych / niebezpiecznych
    > komunikatorach to też proszę o wypowiedź.

    Skype jakoś szyfruje, ale nie wiem, jaki jest postęp analizy ich
    protokołu i na ile to jest bezpieczne. Jest dość duży artykuł pod
    tytułem "Skype Protocol" na angielskiej wikipedii, może tam będzie coś
    więcej...

    Pozdrawiam,

    --
    Maciej Zielenkiewicz RLU #232362
    "This isn't right. This isn't even wrong." Wolfgang Pauli

  • 4. Data: 2007-11-17 22:16:13
    Od: Brown <b...@o...pl>

    di@ment pisze:
> [...]
    > używa RTP.
    > Jeśli wiecie o jakiś innych bezpiecznych / niebezpiecznych
    > komunikatorach to też proszę o wypowiedź.

    Wszystko co jest oparte o technologię klient-serwer, gdzie wiadomości
    tekstowe czy głosowe przechodzą przez centralne serwery jest
    potencjalnie mało przyjazne jeśli chodzi o prywatność. Właściciel
    serwerów może robić sobie z treścią co zechce - wyjątek stanowi tu
    Jabber, który nie ma właściciela i dodatkowo szyfruje wiadomości, więc
    żaden sąsiad przechwytujący Twoje pakiety prostymi metodami ich nie
    rozszyfruje, a zarządcę serwera, któremu ufasz sam wybierasz ;), choć
    nie jestem pewien czy hasło i login nie lecą otwartym tekstem.
    Inaczej jest z komunikatorami P2P takim jak Skype: brak centralizacji
    (jedynie login, hasło, lista kontaktów, "billingi", IP, czas spędzony w
    sieci, długość rozmów itp są znane panom ze Skypa), poza tym nie
    trafiają do nich rozmowy głosowe, przesyłane pliki, czy pisane czaty.
    Wszystko biegnie bezpośrednio do Twojego rozmówcy w formie tak
    zaszyfowanej, że jeszcze nikomu na świecie, poza Chińczykami, nie udało
    się rozszyfrować algorytmu szyfrowania ; ) Minus braku centralizacji
    jest taki, że wiadomości wysłane do niezalogowane użytkownika nie dotrą
    do niego dopóki oboje nie będziecie zalogowani-chociażby ukryci.