    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Bedzie lepiej
    Date: Thu, 17 Jan 2013 02:10:58 +0100
    <50f3dac9$0$1310$65785112@news.neostrada.pl> <kd0m3i$l78$3@dont-email.me>
    <50f3dc5f$0$26698$65785112@news.neostrada.pl>
    <ygmhdjg2xumr$.dlg@myjk.org> <kd1vqv$sbd$1@usenet.news.interia.pl>
    <50f5014a$0$1301$65785112@news.neostrada.pl>
    <kd3qms$g6o$1@usenet.news.interia.pl>
    <50f57b2a$0$26687$65785112@news.neostrada.pl>
    <kd4ol6$rj9$1@usenet.news.interia.pl>
    <50f6814d$0$26710$65785112@news.neostrada.pl>
    <kd74ra$96s$1@usenet.news.interia.pl>

    Dnia Wed, 16 Jan 2013 22:07:51 +0100, Pawel O'Pajak napisał(a):
    > Powitanko,
    >
    > Rozumiem, wcale nie zazdroszcze ministrom, nie jest to latwa robota. Dla
    > mnie moja robota jest latwa i staram sie ja wykonywac jak najlepiej,
    > tego samego oczekuje od rzadu. Goska Thather, czy Ronald Reagan, albo co
    > tu daleko szukac, Vaclav Klaus jakos potrafia/potrafili dac sobie rade.
    > Malo kto dzis pamieta w jakim stanie byla gospodarka GB jak rzady
    > obejmowala Goska. Da sie, nie jest to latwe, ba, jest to cholernie
    > trudne z powodow, ktore slusznie wymieniles, no ale albo sie to potrafi
    > i to robi, albo sie podaje do dymisji.

    Reagan akurat za swoich rzadow powiekszyl zadluzenie kraju dwukrotnie.
    Bo czasem "potrafi" oznacza "nie boi sie kraju zadluzyc".

    > Tymbardziej wlasnie w kryzysie biznes trzeba stymulowac. Jesli masz za
    > malo pieniedzy, to robisz 2 rzeczy: starasz sie zarobic wiecej i tniesz
    > wydatki.

    Wydatkow obciac duzo nie mozna, bo okazuja sie stale. Zobacz w domowym
    budzecie ile moglbys zaoszczedzic gdyby byla potrzeba.

    > Donald z Vincentem zarobienie wiecej rozumieja doslownie jako
    > wieksze wydojenie tych, co jeszcze dadza z siebie cos wydusic. A
    > oszczedzanie? A po co?

    Sam proponowales aby wiecej zarabiac. No to zarabiaja :-)

    > Kiedy w innych krajach Europy wzrost gospodarczy byl ujemny lub zerowy,
    > to Donald sie chwalil jak to jestesmy zielona wyspa. Pamietasz te mape
    > Europy cala na czerwono i tylko my na zielono? Nasza gospodarka, jak
    > kazdego kraju moze poza Bialorusia i Korea Pln. zalezy od eksportu.
    > Jesli u sasiadow - odbiorcow naszych towarow jest "czerwono", to sorry,
    > ale chyba najwiekszy glab zgadnie, ze za chwile beda kupowac od nas duzo
    > mniej. Jest jeszcze konsumpcja wewnetrzna, OK, to nas ratowalo, ale w
    > koncu i to sie musialo wczesniej, czy pozniej zesrac.

    A tymczasem eksport stale rosl. No dobra - w PLN rosl, w EUR czy USD
    spadal.

    > Zawodowcy potrafia spieprzyc nawet hosse, im sie nie udalo. Jarek orlem
    > nie jest, ale Zyta raczej kumata kobieta i nikomu, moze poza
    > lapowkarzami gorzej sie nie zylo.

    Przeceniasz ich. To byla swiatowa hossa i swiatowy kryzys, i dzialania paru
    polskich politykow naprawde nie mialy na to zadnego wplywu ..

    > Oj, drogi J.F radze sprawdzic nasz PKB przed i po wejsciu do UE. Przed
    > wejsciem wzrost rzedu 5-7% nie byl niczym niezwyklym, po wejsciu tylko w
    > 2007 sie udalo 7%. Tak wiec nie przywiazywalbym nadmiernej wagi do tego
    > "wejscia".

    Oj, lepiej zebys sie nie dowiedzial jaka byla tego waga.
    Nie, nie dlatego ze ta Unia taka swietna, ale jakby sporo okolicznych
    panstw weszlo, a my nie, oj, to bysmy po d* dostali.

    Ale przypomnij sobie jak to wygladalo przed 2004.

    > No wlasnie, ja tam szczesciarzem nie jestem i raczej mam w pamieci prawo
    > Murphyego: "Jesli cos moze pojsc zle, to z pewnoscia tak wlasnie
    > pojdzie". Donald TM jakos chyba sam wierzy we wlasna propagande, kto go
    > tam zreszta wie...

    Ale ja nie o tym, tylko jak mozna mier rezerwy, jesli wszystkie poprzednie
    rzady wprowadzaja deficyt do granic mozliwosci. Tzn do takich umownych
    granic, np 60% GDP, bo pozniej sie okazuje ze Wlochy maja 120%, Grecja 165,
    a Japonia 200% - no ale oni tego przynajmniej nie ukrywali.

    > Nie jest latwo, Googlalem za wzrost PKB w latach 1989-201x i nie
    > znalazlem calosci, ale sa dane czesciowe np. za lata 1990-2002, albo
    > inne przedzialy. Do np. 2002r masz dane na 26 stronie:
    > http://www.nbp.pl/publikacje/gospodarka_az/gospodark
    a_az.pdf
    > Jak widac kazdy kolejny rzad bez wzgledu na to czy byl lewicowy,
    > lewacki, czy ogolnie lewy zadluzal nas coraz bardziej.

    To przeciez pisalem, mnie interesuja lata 2006-2012, jak ten kryzys sie
    objawil. Bo tak mozemy narzekac ze wplywy spadly, podczas gdy naprawde one
    ... no nie wiem, za pozno aby zbierac...

    http://wsiz.rzeszow.pl/kadra/jrodzinka/Dokumenty_Loc
    al_WSIiZ/Budzet%2520panstwa.pdf

    Tu jest ladna tabelka ... ale co mi sie w nich nie zgadza.

    > Jedynym pozytywem kryzysu jest chwilowa przerwa w streczeniu przyjecia
    > waluty euro, ale ide o zaklad, ze jak tylko troche sie uspokoi na
    > chwile, to wroca do opowiadania jak to koniecznie powinnismy sie pozbyc
    > tej niewielkiej niezaleznosci np. od wybrykow Grekow, Hiszpanow itd.

    To jest temat na dluzsza dyskusje, euro by nas z kolei chronilo przed
    wybrykami lokalnych politykow. Tak sie akurat zlozylo ze zlotowka pozwolila
    nam ten kryzys w miare bezbolesnie przetrwac, no ale Slowacy tez jakos
    przezyli.

    J.