  • Data: 2011-06-10 18:23:37
    Temat: Re: Bdanie natężenia hałasu
    Od: pitti <p...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Nie znam się na tym więc zabiorę głos. Właśnie wczoraj zostałem zaczepiony
    przez panów policjantów pod pretekstem posiadania zbyt głośnego wydechu.
    Ostatecznei wypuścili mnie bez pomiaru ale zaintrygowali mnie opowiadanymi
    bzdurami (jak np że max obrotów to nie wartość gdzie jest odcinka tylko
    max skali obrotomierza) - to jak porównywanie samochodów na podstawie "ile
    ma na liczniku" przecież!!
    W związku z tym poszukałem i znalazłem:

    Rozporzadzenie Ministra Infrastruktury w sprawie zakresu i sposobu
    przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów
    stosowanych przy tych badaniach
    http://lex.pl/serwis/du/2009/1232.htm

    Najciekawszy fragment dot pomiarów głośności:
    "...
    Wykonanie pomiarów

    § 9. 1. Pomiar polega na odczytaniu wartości poziomu hałasu w dB w krótkim
    okresie pracy silnika przy ustalonej prędkości obrotowej, odpowiadającej
    75 % prędkości obrotowej mocy maksymalnej (dla motocykli, których prędkość
    obrotowa mocy maksymalnej jest większa od 5.000 min-1, należy do pomiarów
    przyjmować 50 % prędkości obrotowej mocy maksymalnej) oraz w czasie jej
    zmniejszania do prędkości obrotowej biegu jałowego (po szybkim zwolnieniu
    pedału przyspieszenia)..."

    Mi panowie wmawiali że pomiar ma się odbywac przy wartości obrotów równej
    70% wartości max na liczniku (czyli w przypadku cbr 17k, nic ich nie
    obchodziło że ma odcinke przy 14k). Jak widać mylili się - pomiar powinien
    odbywac się przy 50% obrotów przy których osiągana jest mox max (dla cbr
    ok 12,5k - czyli pomiar powinien odbywać się przy 6250 obr/min a nie jak
    sugerowali 10k). Jak wiadomo jest duuza rózniaca przy halasie przy 6k a
    10k obr/min.

    oraz
    "... Ocena wyników

    § 11. 1. Niedopuszczalne jest, aby końcowa wartość pomiaru poziomu hałasu
    zewnętrznego pojazdu przekraczała maksymalne wielkości ustalone
    odpowiednio w § 9 ust. 1 pkt 1, § 45 ust. 1 pkt 2 i w § 53 ust. 5
    rozporządzenia o warunkach technicznych..."

    Motocykli dotyczy § 9 ust. 1 pkt 1 Rozporzadzenia Ministra Infrastruktury
    w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego
    wyposażenia
    http://www.abc.com.pl/serwis/du/2003/0262.htm

    czyli:
    "...§ 9. 1. Pojazd powinien być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby:
    1) poziom hałasu zewnętrznego mierzony podczas postoju pojazdu z
    odległości 0,5 m nie przekraczał w odniesieniu do:
    a) pojazdu, który był poddany badaniom homologacyjnym - wartości
    ustalonej w trakcie badań homologacyjnych o 5 dB (A),
    b) pozostałych pojazdów - wartości podanych w tabeli "Poziom hałasu
    zewnętrznego", stanowiącej załącznik nr 1 do rozporządzenia;
    ..."

    tabela w zalaczniku (lin powyżej) określa dopuszczalny hałas na poziomie:

    POZIOM HAŁASU ZEWNĘTRZNEGO

    Lp. Pojazd o zapłonie iskrowym
    1 Motocykl z silnikiem o pojemności skokowej:
    - nie przekraczającej 125 cm3 94
    - większej niż 125 cm3 96

    Wartości w kolumnie 3 i 4 podane są w dB (A).

    --
    pzdr
    pitti CBR