    Subject: Re: Bariera IR - problemy z trywialnym układem.
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Czarek Grądys <c...@w...onet.pl>
    Date: Mon, 18 Apr 2016 10:12:16 +0200

    W dniu 16.04.2016 o 22:33, Jarek P. pisze:
    > Słuchajcie, zaraz mnie coś trafi i potrzebuję świeżego spojrzenia na sprawę. Muszę
    wykonać prostą barierę IR o szerokości mniej więcej 3m. Niby żaden problem,
    postanowiłem to też zrobić najprościej jak się da: generator 36kHz na NE555, dioda IR
    TSAL 6400 i odbiornik IR TSOP 2236.
    > Do testów odbiornik wyposażyłem w LED na wyjściu, postawiłem w kącie warsztatu i
    zacząłem do niego strzelać najpierw z pilota TV. Odbiór rewelacja z przeciwległego
    końca warsztatu nawet, zresztą w zasadzie mogłem pilota zwrócić w dowolną stronę,
    nawet w przeciwną do odbiornika, naciśnięcie czegoś powodowało zapalenie się LEDa
    przy odbiorniku.
    > Mój nadajnik zaś - tragedia. W miarę stabilny odbiór jest przy odległości
    nieprzekraczającej metra, na dwa metry, jak się bardzo dokładnie wyceluje, od biedy
    czasem złapie. I teraz pytanie: co może być nie tak?
    > - optycznie powinno być ok, użyta dioda IR nadaje 940nm, odbiornik odbiera tą
    długość fali.
    > - częstotliwość 36kHz nadajnika ustawiłem na oscyloskopie z pomiarem, nie ma
    częstościomierza, ale wydaje mi się, że dokładność pomiarowa Rigola jest tu
    wystarczająca?
    > - moc dostarczona do diody nadawczej: oscyloskop dołączony wprost do opornika
    ograniczającego prąd leda wyświetlił ładny prostokąt o amplitudzie odpowiadającej
    prądowi 100mA, więcej nie puszczę, bo LED nie da rady, poza tym to chyba nie ma
    sensu. Jakby miało działać, to by działało.
    > - i ostatnie, co mi przychodzi do głowy: led nadawczy jest zasilany niemodulowaną
    falą prostokątną. Zauważyłem w czasie prób, że jeśli nośną zmoduluję, choćby machając
    dłonią z rozsuniętymi palcami przed ledem, odbiornik wykrywa dużo skuteczniej. Może
    to tak powinno być? Może one są tak robione, że mają wykrywać nie tylko 36kHz, ale
    jeszcze zmodulowane? Ktoś coś wie, podpowie?

    Moim zdaniem te 100 mA może być za malo, pilot wysyła krótki impuls,
    więc prąd może być większy! Faktycznie dając ciągły sygnał może być z
    tym problem. Częstotliwością też możesz spróbować nieco ruszyć, jest
    dokładność pomiaru, tolerancja odbiornika itp.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl