  • 1. Data: 2014-11-10 20:56:23
    Temat: Re: Bardzo ciemny ekran laptopa
    Od: "\(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Universis" <u...@w...pl> napisał w

    news:0582521f-dbb4-480b-9599-5be41918ff9a@googlegrou
    ps.com
    : Nie na też zobrazowania na zewnętrznym monitorze. Karta grafiki i
    : matryca na pewno są dobre - twierdzę to na podstawie jednej z pozycji
    : bios'a
    : laptopa : Power -> Start battery Calibration - po kilku chwilach ciemnego
    : ekranu - ekran jaśnieje na full by pokazać mi trochę textu którego dla
    : sprawy najbardziej znaczący jest ten fragment : [..] "Initialize battery
    : and
    : adjust LCD brightness" [..]. Proces ten jednak nie daje mi jasnego ekranu
    : do
    : użytkowania. Może ktoś to przerabiał ? Proszę o jakąś pomoc w temacie.

    Hmmm, jeśli nie da się wykonać owego "adjust LCD brightness", to może się
    zbiesiło oprogramowanie? Czyli może trzeba by zrobić update BIOS'u? Choć tak
    na zdrowy, chłopski rozum, to nigdy nie wydawały mi się tego typu próby -
    działaniami o charakterze "technicznym", i na swój użytek nazywam je
    "magicznymi". No bo jak mógł się spieprzyć soft, który dotąd działał, jakaś
    "pluskwa 2014"? Aż dziw bierze, iż różne takie triki pomagają, gdzieś tak w
    2/3-cich przypadkach.

    Piszesz, że zewnętrzny monitor też jest ślepy, ale czy podobnie, jak i ten
    wbudowany? Czyli że coś-tam trochę jednak widać? A czy też się ożywia w owym
    "battery Calibration"? Takie próby ("magiczne") pozwalają namierzyć źródło
    usterki.

    ____________________________

    Nie oczekuj, iż rząd uzna, że warto wesprzeć także i Ciebie. Są w tym
    "porządku dziobania" ludzie, na których rządowym decydentom - zależy
    znaaacznie bardziej. A dlaczego? Bo umieją się odpowiednio... "odwdzięczyć"!
    Tylko niesterowany, w pełni WOLNY rynek - jest transparentny, uczciwy,
    bezstronny i nieprzekupny!

  • 2. Data: 2014-11-10 21:05:32
    Temat: Bardzo ciemny ekran laptopa
    Od: Universis <u...@w...pl>

    Mam laptop firmy Ergo - model Ensis 211. Na dysku mam dwa systemy winXP i Linux
    Mageia. Ostatnia poprawna praca laptopa była pod XP - system działał bez zarzutu i
    tak też się wyłączył. Gdy po kilku godzinach włączyłem laptop to okazało się że
    ekran jest bardzo ciemny i w zasadzie musiałem poczekać do wieczora żeby w nim coś
    zobaczyć. To samo jest pod linuxem. Wszedłem do biosa i wszystkie jego "strony"
    ustawiłem na "default", ale nie pomogło. Nie na też zobrazowania na zewnętrznym

  • 3. Data: 2014-11-11 20:06:10
    Od: Universis <u...@w...pl>

> [...]
    > "battery Calibration"? Takie próby ("magiczne") pozwalają namierzyć źródło

    Dziękuję za odpowiedź. Najpierw sprawdziłem zewnetrzny monitor czy działa -
    podłączyłem do innego laptopa - działa

  • 4. Data: 2014-11-11 20:21:16
    Od: Universis <u...@w...pl>

> [...]
    > "battery Calibration"? Takie próby ("magiczne") pozwalają namierzyć źródło

    Dziękuję za odpowiedź. Najpierw sprawdziłem zewnętrzny monitor czy działa -
    podłączyłem do innego laptopa - działał bez zarzutu, potem przepiąłem tylko kabel na
    mój laptop który "świecił" bladym światłem okna bios'a - i ciemno na ekranie - więc
    jeszcze gorzej. W bios'ie nie ma przełączania na inny czy zewnętrzny monitor.
    Spróbuję nadpisać istniejący bios ( mam w lapku najnowszą wersję) i zobaczymy co
    będzie.

  • 5. Data: 2014-11-11 20:30:41
    Od: Tomasz Konojacki <m...@x...tk>

    On Mon, 10 Nov 2014 12:05:32 -0800 (PST), Universis <u...@w...pl>
    wrote:

> [...]
    użytkowania. Może ktoś to przerabiał ? Proszę o jakąś pomoc w temacie.

    Miałem kiedyś podobny problem na zupełnie innym lapku spowodowany
    jakąśtam niekompatybilnością Linuksa z tym sprzętem. Ekran ciemniał po
    wejściu do Linuksa i nawet po restarcie i przełączeniu się na Windowsa
    pozostawał ciemny. Pomogło odłączenie lapka od prądu i wyjęcie
    baterii.

  • 6. Data: 2014-11-11 20:40:40
    Od: Universis <u...@w...pl>

> [...]
    > wejściu do Linuksa i nawet po restarcie i przełączeniu się na Windowsa
    > pozostawał ciemny. Pomogło odłączenie lapka od prądu i wyjęcie

    Dzięki, ale ja to zrobiłem jeszcze zanim napisałem pierwszy post w temacie na forum.
    Nie pomogło.

  • 7. Data: 2014-11-11 22:04:09
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    Dnia 2014-11-11 20:06, Użytkownik Universis napisał:

    > Dziękuję za odpowiedź. Najpierw sprawdziłem zewnetrzny monitor czy działa -
    podłączyłem do innego laptopa - działa

    Padło podświetlanie matrycy ?

    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2014-11-11 22:39:08
    Od: " 666" <...@...6>

    Albo coś steruje podświetleniem, sterowanie jest zwykle dostępne z
    klawiatury przez nakładki programowe w rodzaju HotKeyApps, czyli to jednak
    może być kwestia software'owa (programów rezydentnych ładowanych razem z
    systemem).
    Sprawdziłbym, czy nakładki (dostarczane przez producenta notka) na system są
    aktualne i jakie mają ustawienia, no i czy są zgodne z zainstalowanym
    systemem.
    Do tego oczywiście sprawdzić pakiet oprogramowania grafiki (przykładowo CCC
    czy co tam masz), może coś przypadkowo odhaczone.

    -----

  • 9. Data: 2014-11-12 19:47:51
    Od: Universis <u...@w...pl>

    W dniu wtorek, 11 listopada 2014 22:04:08 UTC+1 użytkownik RadoslawF napisał:
    [..]
    > Padło podświetlanie matrycy ?

    Nie, nie padło bo jak wcześniej napisałem - opcja biosu : Power -> Start battery
    calibration daje w czasie swojego procesu normalna jasność ekranu, ale tylko wtedy
    jest on jasny. Aktualnie jestem na etapie poszukiwania biosu (soft) do tego laptopa (
    Ergo - model Ensis 211). Z prób sprzętowych - rozkręciłem prawie 3/4 laptopa i nawet
    nie wiem gdzie jest bateria do cmos. Wyjąłem też i włożyłem karty pamięci ram, oraz
    przy wyjętej baterii głównej i odłączonym zasilaniu trzymałem przycisk włączający
    laptop - około 2 minut - i wszystkie te zabiegi na nic się nie zdały.

  • 10. Data: 2014-11-12 20:51:39
    Od: "\(c\)RaSz" <N...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Universis" napisał w
    ps.com ...
    W dniu wtorek, 11 listopada 2014 22:04:08 UTC+1 użytkownik
    RadoslawF napisał:
    [..]
    > Padło podświetlanie matrycy ?

    : Nie, nie padło bo jak wcześniej napisałem - opcja biosu : Power -> Start
    : battery calibration daje w czasie swojego procesu normalna jasność ekranu
    : ale tylko wtedy jest on jasny. (...) Z prób sprzętowych - rozkręciłem
    prawie
    : 3/4 laptopa i nawet nie wiem gdzie jest bateria do cmos. Wyjąłem też
    (...),
    : oraz przy wyjętej baterii głównej i odłączonym zasilaniu trzymałem
    przycisk
    : włączający laptop - około 2 minut - i wszystkie te zabiegi na nic się nie
    : zdały.

    Pytałem już, niby odpowiedziałeś, ale nie całkiem zrozumiałem: czy gdy
    podczas owego "battery calibration" - ekran wbudowany jednak jaśnieje, i
    jest czytelny, to i zewnętrzny monitor - takoż? Bo we wcześniejszej, którejś
    odpowiedzi, stwierdziłeś: "W bios'ie nie ma przełączania na inny czy
    zewnętrzny monitor" - co by wskazywało, że u Ciebie jest inaczej, niż w moim
    lapku, który daje obraz zarówno na wbudowanym, jak i podkablowanym, bez
    konieczności jakiejś ingerencji... Tak, czy nie? Bo jeśli jednak w tym
    momencie, kiedy wbudowany "gro i bucy", to i zewnętrzny - tyż gro, to sama
    karta graficzna może jeszcze nie zdechła, tylko coś z softem jest nie
    halo...

    Co do "trzymania wduszonego przycisku" - to nie wydaje mi się, aby wiodło to
    do celu. Który, jak zakładam, miał polegać na zresetowaniu ustawień BIOSu.
    Dwie możliwości:

    1.. Mniej drastyczna polega na wybraniu w nim opcji "default" dla
    wszystkich pozycji. Odradzam, bo jeszcze coś innego się skaszani! A jeśli
    już się upierasz, to PRZEDTEM zapisz wszystkie pozycje, abyś mógł przywrócić
    te, które z Twoim problemem na pewno nie mają nic wspólnego. Ale lepiej
    byłoby znaleźć i przestawić jedynie te, które MOGĄ mieć cosik na sumieniu...
    2.. Wduszenie przycisku zasilania, nawet przez godzinę, nie da chyba
    spodziewanego efektu, bowiem jest on odczytywany programowo, z filtrem na
    szumy (głównie: stany nieustalone", jak to opisał fachowo Użytkownik "BQB"
    24 października 2014 02:28 w wątku "Zestaw klawiatura+mysz").
    3.. Zresetowanie CMOS-u wymaga jednak zlokalizowania baterii, wyjęcia jej
    na jakiś czas, albo też zwarcia odpowiednich bolców. Ale... odradzam, szkoda
    potem czasu na przywracanie innych, nie "zbuntowanych", lecz pożądanych
    ustawień...