  • 11. Data: 2015-05-15 18:40:50
    Temat: Re: BUZ11 - czy można puścić prąd przez podłoże?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości
    news:mj56r1$788$1@node1.news.atman.pl...

    > Podany przeze mnie MOSFET kosztuje w sklepie AVT 7 zł, więc dla ośmiu
    > kanałów wychodzi 56 zł., a w zamian dostajesz końcówkę zabezpieczoną
    > przed zwarciem i przegrzaniem. Dalej chce Ci się kombinować?

    Wczytywałem się kiedyś w karty katalogowe (+ robiłem eksperymenty) z OmniFET
    i nie zdecydowałem się sterować go z procesora pracującego na 3V3. Sądzę, że
    większość sztuk zadziała dobrze, ale gwarancji nie ma. Na wszelki wypadek
    przechodzę przez bufor zasilany z 5V.
    P.G.

  • 12. Data: 2015-05-15 20:20:24
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu piątek, 15 maja 2015 18:28:18 UTC+2 użytkownik Piotr Wyderski napisał:

    > Podany przeze mnie MOSFET kosztuje w sklepie AVT 7 zł, więc dla ośmiu
    > kanałów wychodzi 56 zł., a w zamian dostajesz końcówkę zabezpieczoną
    > przed zwarciem i przegrzaniem. Dalej chce Ci się kombinować?

    No jest to argument trudny do odparcia. Z drugiej strony są to też dodatkowe, kolejne
    zakupy i kolejne 56zł do wydania. Przemyślę to jeszcze.

    > Natomiast Twój prawdziwy problem jest inny: masz 8 kanałów po 3A
    > każdy, więc zasilacz może dać 24A. To jest sporo prądu -- pomyślałeś
    > o dobrym zabezpieczeniu przeciwzwarciowym? Bo otwarcie się
    > niezabezpieczonego MOSFETu na świat wcale nie jest najgorsze,
    > skończyć się może na melodię "płonie ognisko w lesie"...

    Całość jest zasilana z zasilacza od PC, natomiast każdy kanał planowałem zabezpieczyć
    zwykłym bezpiecznikiem topikowym 3,15A.

  • 13. Data: 2015-05-15 21:04:24
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarek,

    Friday, May 15, 2015, 4:24:12 PM, you wrote:

    > Sęk w tym, że mam w szufladzie trochę BUZ11 i myślałem, żeby je zużyć, stąd moje
    kombinacje.
    > Częstotliwość - nie za duża, tak, żeby mi LEDy oświetleniowe nie
    > mrugały, czyli jakieś kiloherce zapewne.
    > Takie maleństwo jak to proponowane przez RoMana naprawdę by tu
    > wystarczyło? Tak, wiem, że ze statycznych wyliczeń, biorąc pod uwagę
    > prąd i rezystancję dren-źródło wychodzą śmieszne moce, ale czy przy
    > PWM nie przeważą straty w powstające w czasie przełączania? Na
    > "znanym forum elektronicznym" czytałem, że różnie z tym bywa właśnie.

    Przecież przełączasz mikroskopijne moce. Poza tym - Si4800 ma
    Rdson=18.5m? i ma napięcie progowe ok. 2.7V. BUZ11 ma 40m? i napięcie
    progowe ok. 7V - przy 5V nawet się dobrze nie otworzy.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 14. Data: 2015-05-15 22:15:58
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu piątek, 15 maja 2015 21:04:27 UTC+2 użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Przecież przełączasz mikroskopijne moce. Poza tym - Si4800 ma
    > Rdson=18.5m? i ma napięcie progowe ok. 2.7V. BUZ11 ma 40m? i napięcie
    > progowe ok. 7V - przy 5V nawet się dobrze nie otworzy.

    Stąd moje pytanie o driver. Ale ok, przekonaliście mnie, poszukam czegoś logic level.
    Jakieś inne jeszcze propozycje może odnośnie konkretnych typów tranzystorów?

  • 15. Data: 2015-05-15 22:51:23
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-05-15 o 20:20, Jarek P. pisze:

    > No jest to argument trudny do odparcia. Z drugiej strony są to też dodatkowe,

    >kolejne zakupy i kolejne 56zł do wydania. Przemyślę to jeszcze.
    Popatrz na to
    http://www.tme.eu/pl/details/vnd810sp-e/drivery-ukla
    dy-scalone/st-microelectronics/#
    masz dwa kanały po 3,5A każdy z zabezpieczeniami za niecałe 11 zł.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 16. Data: 2015-05-15 23:00:17
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarek,

    Friday, May 15, 2015, 10:15:58 PM, you wrote:

    > Stąd moje pytanie o driver. Ale ok, przekonaliście mnie, poszukam
    > czegoś logic level. Jakieś inne jeszcze propozycje może odnośnie konkretnych typów
    tranzystorów?

    A co Ci się nie podoba w Si4800?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 17. Data: 2015-05-15 23:21:33
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu piątek, 15 maja 2015 23:00:19 UTC+2 użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

    > A co Ci się nie podoba w Si4800?

    Wszystko mi się podoba, a najbardziej cena :) (w TME, bo u konkurencji ku swemu
    zdumieniu znalazłem po 20zł), rozglądam się jednak jeszcze za czymś przewlekanym, z
    racji charakteru reszty płytki bardziej mi taki pasuje.

  • 18. Data: 2015-05-15 23:41:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarek,

    Friday, May 15, 2015, 11:21:33 PM, you wrote:

> [...]
    > jednak jeszcze za czymś przewlekanym, z racji charakteru reszty płytki bardziej mi

    SO8 to obudowa dająca się lutować nawet transformatorówką - nie
    przesadzaj.

    Z THT podobne parametry ma dopiero IRLZ44 ale on ma próg przełączania
    ponad 4V :(

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 19. Data: 2015-05-16 09:42:10
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu piątek, 15 maja 2015 23:41:29 UTC+2 użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

    > SO8 to obudowa dająca się lutować nawet transformatorówką - nie
    > przesadzaj.

    Źle mnie zrozumiałeś, ja nie boję się montażu SMD, bardziej chodzi mi o rozkład
    elementów na płytce w tym konkretnym przypadku. Będą na niej złącza AKZ, co wymusza
    ścieżki od strony przeciwnej, niż elementy, więc te tranzystory musiałyby być tamże,
    co mocno komplikowałoby sytuację w razie, gdyby jednak trzeba było im jakiś kawałek
    radiatora zapewnić, musiałbym wtedy płytkę w obudowie montować inaczej, niż mam to
    zaplanowane. A płytek dwustronnych nie lubię (ponieważ amatorsko jest to spore
    utrudnienie, a przelotek po prostu nie da się zrobić sensownie), stąd bronię się
    przed nimi jak tylko mogę.

  • 20. Data: 2015-05-16 10:05:19
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Jarek,

    Saturday, May 16, 2015, 9:42:10 AM, you wrote:

> [...]
    > prostu nie da się zrobić sensownie), stąd bronię się przed nimi jak tylko mogę.

    Po co radiator? Chcesz LEDami sterować a nie silnikami. Nie będziesz
    miał istotnych strat na przełączaniu. SO8 daje radę do 2W, u Ciebie
    wydzieli się 1/10 tego.

    --
    Best regards,
    RoMan