-
11. Data: 2022-12-05 18:32:18
Temat: Re: Złącze "Type 2" do ładowania samochodu...
Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>
On 05/12/2022 15:34, J.F wrote:
> On Mon, 05 Dec 2022 16:30:29 +0100, Marek wrote:
>> On Mon, 5 Dec 2022 14:23:46 +0100, "J.F"
>> <j...@p...onet.pl> wrote:
>>> Ale przydalaby sie w samochodzie funkcja "naladuj sie do godziny 6".
>>> Tak, zeby samodzielnie ograniczyl moc ladowania, i nie przeciązyl
>>> trafa blokowego/osiedlowego.
>>
>> Skoro ma do 6 się naładować (czyt. zdąrzyć naładować do pełna) to
>> wystartować musi na pełnej ... więc też wystąpi efekt, że wszyscy o
>> 22:00 zaczynają z dużą mocą.
>
> Nie - nie musisz miec w pelni rozladowanej baterii.
>
> Przejechales powiedzmy 50km, potrzeba Ci ok 10kWh,
> i teraz fajnie by bylo, jakby samochod bral tylko 1.5kW, bo ma czas od
> 22 do 6 ..
samochód może płynnie regulować pobieraną moc (do maksymalnej mocy
ustawionej i dozwolonej przez EVSE).
-
12. Data: 2022-12-05 18:50:53
Temat: Re: Złącze "Type 2" do ładowania samochodu...
Od: Marek <f...@f...com>
On Mon, 5 Dec 2022 17:32:18 +0000, Cezar <c...@t...pl.invalid>
wrote:
> samochód może płynnie regulować pobieraną moc (do maksymalnej mocy
> ustawionej i dozwolonej przez EVSE).
A który daje taką możliwość użytkownikowi (wybór krzywej albo wręcz
określenie tej krzywej)?
--
Marek
-
13. Data: 2022-12-05 19:09:35
Temat: Re: Złącze "Type 2" do ładowania samochodu...
Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
W dniu .12.2022 o 09:58 J.F <j...@p...onet.pl> pisze:
> Moge sie mylic, ale jakies z tych pudełek zawiera:
> -sygnalizacje mocy ładowania,
> -uklady włączające napiecie dopiero po podłaczeniu auta i negocjacji
>
> -oraz alternatywnie - ładowanie DC
> https://en.wikipedia.org/wiki/Type_2_connector
>
>
> Bez tego ... pewnie jakas mala moc, 16A na fazę?
W autach są zazwyczaj ładowarki AC o mocach 7,4 11 lub 22kW.
Przy 3 fazach i 16A na fazę masz 11kW AC - ładowanie w tempie około 70km/h.
Jak jadę do Teściów - a tam kostka z lat 70'tych i słabe przyłącze (za
licznikiem 3x20A) to sobie ustawiam w "pudełku" max 12A i nie ma ryzyka,
że coś przeciążę.
Jak jestem w dzień w domu i mam ładować auto to ustawiam sobie na
"pudełku" max 6A - wtedy zużywam na bieżąco własną produkcję z PV i
praktycznie nic nie dobieram z sieci.
Bardziej awansowane "pudełka" mogą ładować auto np. tylko wtedy gdy w domu
jest nadwyżka produkcji z PV.
TG
-
14. Data: 2022-12-05 19:43:00
Temat: Re: Złącze "Type 2" do ładowania samochodu...
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Mon, 5 Dec 2022 17:32:18 +0000, Cezar wrote:
> On 05/12/2022 15:34, J.F wrote:
>> On Mon, 05 Dec 2022 16:30:29 +0100, Marek wrote:
>>> On Mon, 5 Dec 2022 14:23:46 +0100, "J.F"
>>> <j...@p...onet.pl> wrote:
>>>> Ale przydalaby sie w samochodzie funkcja "naladuj sie do godziny 6".
>>>> Tak, zeby samodzielnie ograniczyl moc ladowania, i nie przeciązyl
>>>> trafa blokowego/osiedlowego.
>>>
>>> Skoro ma do 6 się naładować (czyt. zdąrzyć naładować do pełna) to
>>> wystartować musi na pełnej ... więc też wystąpi efekt, że wszyscy o
>>> 22:00 zaczynają z dużą mocą.
>>
>> Nie - nie musisz miec w pelni rozladowanej baterii.
>>
>> Przejechales powiedzmy 50km, potrzeba Ci ok 10kWh,
>> i teraz fajnie by bylo, jakby samochod bral tylko 1.5kW, bo ma czas od
>> 22 do 6 ..
> samochód może płynnie regulować pobieraną moc (do maksymalnej mocy
> ustawionej i dozwolonej przez EVSE).
Moze, tylko na razie chyba zaden nie ma takiej funkcji.
Wiec poczeka do 22:00, wezmie maksymalną moc, np 22kW ... i spali sie
bezpiecznik wiekszego obszaru, bo wspolczynniki jednoczesnosci niskie.
Tzn od jednego samochodu sie nie spali, ale jak bedzie ich w
sasiedztwie wiecej, to przeciazenie grozi.
J.
-
15. Data: 2022-12-05 19:47:10
Temat: Auto jako bufor/power bank dla domu
Od: Marek <f...@f...com>
On Mon, 05 Dec 2022 19:09:35 +0100, "Tomasz Gorbaczuk"
<g...@a...pl> wrote:
> W autach są zazwyczaj ładowarki AC o mocach 7,4 11 lub 22kW.
> Przy 3 fazach i 16A na fazę masz 11kW AC - ładowanie w tempie
> licznikiem 3x20A) to sobie ustawiam w "pudełku" max 12A i nie ma ry
A tak BTW, inne złącze o nazwie chademo jest dwukierunkowe, czyli
można pobierać z auta energię. Są auta z systemem V2H (Vehicle to
Home np. Mitsubishi Outlander lub Eclipse Cross), które mogą działać
jako generator domowy (mają 70kW generator napędzany silnikiem) +
13kWh bufor w postaci baterii.
Ktoś z Was używa auta jako awaryjne zasilanie domu lub bufor do PV
jak na poniższym filmie?
https://youtu.be/FRQjDi5aXTg?t=6m
--
Marek
-
16. Data: 2022-12-05 20:00:52
Temat: Re: Auto jako bufor/power bank dla domu
Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
W dniu .12.2022 o 19:47 Marek <f...@f...com> pisze:
> A tak BTW, inne złącze o nazwie chademo jest dwukierunkowe, czyli można
> pobierać z auta energię. Są auta z systemem V2H (Vehicle to Home np.
> Mitsubishi Outlander lub Eclipse Cross), które mogą działać jako
> generator domowy (mają 70kW generator napędzany silnikiem) + 13kWh bufor
> w postaci baterii.
> Ktoś z Was używa auta jako awaryjne zasilanie domu lub bufor do PV jak
> na poniższym filmie?
>
> https://youtu.be/FRQjDi5aXTg?t=6m
>
V2H i V2V to chyba na razie tylko USA. Jakaś jedna firma robi do tego
dwukierunkowe ładowarki.
Jeszcze sporo czasu minie zanim to trafi do PL.
TG
-
17. Data: 2022-12-06 11:26:29
Temat: Re: Auto jako bufor/power bank dla domu
Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>
On 05/12/2022 19:00, Tomasz Gorbaczuk wrote:
> W dniu .12.2022 o 19:47 Marek <f...@f...com> pisze:
>
>> A tak BTW, inne złącze o nazwie chademo jest dwukierunkowe, czyli
>> można pobierać z auta energię. Są auta z systemem V2H (Vehicle to Home
>> np. Mitsubishi Outlander lub Eclipse Cross), które mogą działać jako
>> generator domowy (mają 70kW generator napędzany silnikiem) + 13kWh
>> bufor w postaci baterii.
>> Ktoś z Was używa auta jako awaryjne zasilanie domu lub bufor do PV jak
>> na poniższym filmie?
>>
>> https://youtu.be/FRQjDi5aXTg?t=6m
>>
>
> V2H i V2V to chyba na razie tylko USA. Jakaś jedna firma robi do tego
> dwukierunkowe ładowarki.
> Jeszcze sporo czasu minie zanim to trafi do PL.
>
> TG
ale V2L to chyba wiele samochodów wspomaga. Na pewno Kia, Hyundai i MG.
Wystarczy prosty kabel V2L. Można tam pociągnąć do 2-3kW
c.
-
18. Data: 2022-12-06 13:04:21
Temat: Re: Auto jako bufor/power bank dla domu
Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>
W dniu .12.2022 o 11:26 Cezar <c...@t...pl.invalid> pisze:
>> V2H i V2V to chyba na razie tylko USA. Jakaś jedna firma robi do tego
>> dwukierunkowe ładowarki.
>> Jeszcze sporo czasu minie zanim to trafi do PL.
>> TG
>
> ale V2L to chyba wiele samochodów wspomaga. Na pewno Kia, Hyundai i MG.
> Wystarczy prosty kabel V2L. Można tam pociągnąć do 2-3kW
To jest insza inszość - na pokładzie jest jednofazowa przetwornica o mocy
jak piszesz 2-3kW.
V2H to 3 fazy i dużo większe moce - przetwornica DC>AC jest w zewnętrznej
stacji ładowania.
Tak czy siak na razie to całe V2G jest słabe - jak już jest to jest mocno
ograniczone ilością cykli.
Raczej służy do awaryjnego zasilania, do pełnoprawnego magazyn energii
jeszcze daleko.
TG