  • 1. Data: 2011-08-22 23:20:07
    Temat: Austriacki mandat w polskim sądzie :/
    Od: "Rafal" <r...@o...pl>

    Witam,

    Dostałem ni z gruchy ni z pietruchy pismo z sądu (sąd rejonowy, wydział karny,
    W-wa) a w nim sąd zawiadamia mnie jako ukaranego (?) o terminie posiedzenia
    (obecność nieobowiązkowa).
    Tyle - żadnego paragrafu ani bliższych informacji - za co. Szybkie wertowanie
    pamięci - czy mogłem coś narozrabiać - ale nie.. ew fotoradar gdzieś w
    krzaczorach, ale - to chyba najpierw byłoby wezwanie na policję/SM..

    Zadzwoniłem do sądu, okazało się że chodzi o mandat zagraniczny - konkretnie 72
    euro z początku lipca 2008 lub 2009 roku (tu dokładnej daty nie pamiętam, bo
    gdzieś posiałem papiery, ale kojarzę zdarzenie)..
    No fakt, bylo coś takiego, nawet policja wiedeńska przysłała mi pół roku po tym
    zdarzeniu pismo z odp. informacją i "prośbą" o 72 euro (zdaje się przekroczenie
    92/80 na autostradzie w wiedniu), skonsultowałem to z prawnikkiem, dowiedzialem
    sie ze nie ma mozliwosci skutecznej egzekucji tego w PL, inny prawnik to
    potwierdzil, wiec zignorowałem (nawet nie sprawdzając kto kierował, bo
    jechaliśmy wtedy w 4 osoby moim autem i za diabła nie pamiętam kto akurat w
    wiedniu prowadził)..
    Wiec zaskoczenie spore.. kopię w necie, najmłodszy artyuł na ten temat znalazłem
    z grudnia 2010 (gazeta prawna) i tam..potwierdzają brak możliwości skutecznej
    windykacji tansgranicznej :
    cyt:
    PRAWO

    W praktyce kierowca mandatu nie płaci

    Obecnie nie ma jasnych, czytelnych i skutecznych regulacji, które pozwalałyby
    pociągnąć do odpowiedzialności osoby, które popełniły wykroczenie drogowe w
    innym kraju.

    Np. Polak może dostać od policji zagranicznej informację, że popełnił
    wykroczenie i powinien zapłacić. Zdarza się, że kierowca zlekceważy takie
    wezwanie. Wówczas organ zagraniczny, który wystawił informację, może się zwrócić
    do naszego Ministerstwa Sprawiedliwości o poinformowanie sprawcy wykroczenia o
    toczącym się postępowaniu. W praktyce jednak taka kara nie jest egzekwowana.

    Polska policja na zlecenie prokuratora, który otrzymał informację z innego
    kraju, może jedynie poinformować sprawcę wykroczenia, że toczy się przeciwko
    niemu postępowanie karnomandatowe w innym kraju. Obecnie nie ma jednak żadnych
    podstaw prawnych, by egzekwować karę za czyn popełniony w innym kraju UE, np. w
    Niemczech. To jest istotny problem praktyczny, gdyż kierowca w gruncie rzeczy
    nie poniesie konsekwencji za wykroczenie. Jeżeli jednak wróci do tego kraju i
    zostanie zatrzymany do kontroli drogowej, to wówczas poniesie konsekwencje
    swojego zachowania na podstawie tamtejszych przepisów.

    link do art:
    http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/469347,mandat_
    z_zagranicy_znajdzie_cie_w_polsce.html

    znajoma prawniczka (inna niz ww) tez twierdzi ze nic nie wie o podstawie prawnej
    ale musi sprawdzić..
    Zagadką jest to ze na wezwaniu z sądu też nie ma paragrafu (a standardowo w
    akich pismach jest) - moze to potwierdzac tezę o braku podstaw prawnych..
    Dyrektywa UE o której mowa w artykule jeszcze nie weszła, a do tego wg polskich
    przepisów sprawa byłaby przeterminowana
    tyle ze - zarzut przeterminowania nie zapada z urzędu a trzeba go podnieść w
    sądzie - tak jest w sprawach cywilnych, mozliwe ze o wykroczenia tez tak jest
    (stąd wogóle jest posiedzenie w sądzie)..
    Macie pomysły na "podstawę prawną braku podstaw do ukarania za wykroczenie poza
    PL"? Czy aby nie ma jakichś umów między PL a A które to regulują odrębnie?
    Moze ktoś zetknął się z podobną sprawą?

  • 2. Data: 2011-08-22 23:22:38
    Temat: Re: Austriacki mandat w polskim sądzie :/
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 22/08/2011 22:20, Rafal wrote:

> [...]
    > PL"? Czy aby nie ma jakichś umów między PL a A które to regulują odrębnie?

    Chodzić tydzień po prawnikach, użerać się z sądami, spędzić niewiadomo
    ile godzin grzebiąc po nocach w internecie w poszukiwaniu źródeł i srać
    w gacie przy okazji kolejnej wycieczki do Austrii czy czegoś nie wymyślą.

    Wszystko dla oszczędzenia 300zł mandatu, który się słusznie należy.

    Polska panie, Polska.

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

  • 3. Data: 2011-08-22 23:26:45
    Od: "Rafal" <r...@o...pl>

> [...]

    > w gacie przy okazji kolejnej wycieczki do Austrii czy czegoś nie wymyślą.

    > Wszystko dla oszczędzenia 300zł mandatu, który się słusznie należy.

    W tej chwili nie interesują mnie twoje wywody moralne (zwlaszcza ze te 72 euro i
    tak zaplace bo przez A jezdze zbyt czesto by ryzykowac), to zagadnienie
    interesuje mnie czysto prawnie (czy są podstawy) oraz "sportowo" (fajnie wygrać
    w sądzie).
    Zrozumiał?

  • 4. Data: 2011-08-22 23:27:54
    Od: "Adam Szewczak" <horses@usuń.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Rafal" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > tak zaplace bo przez A jezdze zbyt czesto by ryzykowac), to zagadnienie
    > interesuje mnie czysto prawnie (czy są podstawy) oraz "sportowo" (fajnie

    Chyba jakos to dziala, bo moj kolega dostal zakaz jazdy po DE na rok za
    mandaty :P

    PZDr
    Adam

  • 5. Data: 2011-08-22 23:33:22
    Od: "rafal" <r...@o...pl>

    >    Chyba jakos to dziala, bo moj kolega dostal zakaz jazdy po DE na rok za

    > mandaty :P

    > PZDr

    > Adam

    A przypadkiem nie od policji/sądu niemieckiego a nie polskiego, i powodu
    przekroczenia limitu punktów, a nie za mandaty? Bo za punkty to wiele krajów tak
    karze obcokrajowców

  • 6. Data: 2011-08-22 23:34:49
    Od: Paweł W. <p...@w...onet.pl>

    > Chyba jakos to dziala, bo moj kolega dostal zakaz jazdy po DE na rok za
    > mandaty :P

    Co to za kraj DE ?

    p.

  • 7. Data: 2011-08-22 23:38:42
    Od: "Damian [EX]" <g...@2...pl>

    Użytkownik "Paweł W."

    > Co to za kraj DE ?

    Deutsche Enerde

    p.

  • 8. Data: 2011-08-23 00:03:12
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]

    > PL"? Czy aby nie ma jakichś umów między PL a A które to regulują odrębnie?

    Dyrektywa o której piszesz ma całościowo rozwiązać problem mandatów. Na razie
    nie ma żadnych przeszkód żeby Austriak pozwał Cie w sądzie o kasę co mu się
    należy. To jak obywatel może to instytucja i urząd też mogą. Grzecznie poprosili
    o należną kasę. Jak się wypiąłeś to poszli do sądu. U nich też kryzys i szukają
    kasy gdzie się daje.

  • 9. Data: 2011-08-23 00:11:35
    Od: "Rafal" <r...@o...pl>

> [...]

    > o należną kasę. Jak się wypiąłeś to poszli do sądu. U nich też kryzys i szukają

    Jeden "drobny" szczegół: jak pozywa obywatel (czy instytucja) to jest to pozew
    cywilny, rozpatrywany przez sąd cywilny a nie karny. Moja sprawa jest w sądzie
    karnym co oznacza że nie jest to ani zwykły 'pozew o zapłate' ani też (co przez
    moment rozważałem) wynajęta w PL firma windykacyjna działająca na rzecz
    austriackiej policji. To musi być formalny wniosek o ukaranie a nie zaplatę

  • 10. Data: 2011-08-23 00:34:46
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

> [...]

    > austriackiej policji. To musi być formalny wniosek o ukaranie a nie  zaplatę

    Jeśli jest jak piszesz to jakiegoś haka muszą mieć. Inaczej by nie puszczali
    pary w gwizdek. Zwłaszcza że już nie proszą tylko żądają. Podejrzewam że się nie
    wykpisz. Znajomy miał taką samą sprawę. W zeszłym roku we Włoszech go
    namierzyli. Też się wypiął jak poprosili i sprawa poszła do polskiego sądu.
    Mandat wychodził pod 4 stówy. Dwa tysiące go to kosztowało.