  • 1. Data: 2014-05-01 20:09:41
    Temat: Atmega i podciąganie wejść
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Jest sobie sterownik z Atmegą128. No i do tej pory miałem podłączone
    przyciski -oczywiście standardowo - do masy, z użyciem wewnętrznych
    rezystorów podciągających.

    Ponieważ kiedyś mi się zdarzyło, że to podciąganie wewnętrzne się samo
    "odłączyło", to teraz dałem normalne rezystory na zewnątrz.
    No i teraz pytanie - wyłączyć to podciąganie wewnętrzne, czy zostawić ?

    Wydaje się, że można zostawić - no bo z uwagi na dużą rezystancję
    wejścia to w sumie żadna różnica - wewnątrz są rezystory chyba coś
    20-50kOhm (w dataszicie nie widzę ?), na zewnątrz dałem 10k.

    No to w sumie wypadkowa będzie kilka kohm. Wyłączenie wewnętrzego
    pull-up prawie nic nie zmieni.

    No ale - może jest jakiś powód, żeby to jednak zrobić ??

  • 2. Data: 2014-05-01 21:08:40
    Temat: Re: Atmega i podciąganie wejść
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Zależy, jak bardzo masz ekologiczne podejście do życia ;-)

    Chodzi mi wyłącznie o stabilność działania urządzenia - koszty
    poniesione przez naturę, zatrucie powietrza, wody, odpady chemiczne,
    skażenie promieniotwórcze itp. latają mi koło wentla w tym przypadku :)

  • 3. Data: 2014-05-01 21:10:41
    Od: "Jan" <k...@p...net>

  • 4. Data: 2014-05-01 21:20:37
    Od: l...@g...com

    10-47nf na wejscie, 4k7-10k pull up
    + procedura startowa 0,5s _nop-ow aby
    kondensatory naladowaly sie po wlaczeniu
    zasilania. Same rezystory w
    nieprzyjaznym srodowisku to cieniutko.

    A jak dasz jeszcze dlawik na wejscie
    i kilkukrotne probkowanie .... to bedzie super:)

  • 5. Data: 2014-05-01 21:52:12
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-05-01 21:20, l...@g...com pisze:
> [...]
    > nieprzyjaznym srodowisku to cieniutko.
    >
    > A jak dasz jeszcze dlawik na wejscie
    > i kilkukrotne probkowanie .... to bedzie super:)

    kondensatory są oczywiście, czas na start też.
    Z działaniem programu nie ma żadnego problemu - pytam bardziej "na
    wszelki wypadek"...

  • 6. Data: 2014-05-01 21:58:47
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    W dniu 2014-05-01 21:52, sundayman pisze:

    > kondensatory są oczywiście, czas na start też.

    Zwieranie kondensatorów bezpośrednio przez klawisz nie jest korzystne,
    więc jeszcze szeregowo z klawiszem rezystor 100R... :)

    > Z działaniem programu nie ma żadnego problemu - pytam bardziej "na
    > wszelki wypadek"...

    A czym sterujesz? Domowym akwarium? :)

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 7. Data: 2014-05-01 23:09:14
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Zwieranie kondensatorów bezpośrednio przez klawisz nie jest korzystne,
    > więc jeszcze szeregowo z klawiszem rezystor 100R... :)

    kondensatorki są 100n, no i już teraz nie dodam szeregowego. Ale z
    działaniem klawiatury problemu nie ma.

    > A czym sterujesz? Domowym akwarium? :)

    Gooooorzej, dużo gorzej :) Pewną pompą, która jak wypompuje za dużo, to
    może być bardzo poważny kłopot.

  • 8. Data: 2014-05-02 08:31:13
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 01.05.2014 20:09, sundayman pisze:
> [...]
    > "odłączyło", to teraz dałem normalne rezystory na zewnątrz.
    > No i teraz pytanie - wyłączyć to podciąganie wewnętrzne, czy zostawić ?

    Nie wyłączaj wewnętrznego podciągania. Zawsze się może zdarzyć, że
    zewnętrzny rezystor (albo połączenie między nim a uC) po jakimś czasie
    padnie (uszkodzenie mechaniczne, zimny lut itp.) i urządzenie zacznie
    chodzić samo po menu.

    Oczywiście tester przy uruchamianiu sterownika powinien sprawdzać prąd
    zwarciowy wejścia do masy, żeby się upewnić, że zewnętrzny podciąg
    działa prawidłowo.

  • 9. Data: 2014-05-02 14:02:42
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    > Ponieważ kiedyś mi się zdarzyło, że to podciąganie wewnętrzne się samo
    > "odłączyło", to teraz dałem normalne rezystory na zewnątrz.

    Jak możesz, to napisz coś więcej o tym zdarzeniu. Sam używam wewnętrznego
    podciągania (na razie bez problemów) i mnie nastraszyłeś.

    R.

  • 10. Data: 2014-05-02 14:54:27
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > No ale - może jest jakiś powód, żeby to jednak zrobić ??

    Ewentualne ESD są powodem, aby między podwieszającym 10k a nogą procesora
    dać filtr RC (np. 100k i 1..100n) i wtedy raczej wyłączyć podwieszenie w
    procku.
    P.G.