    Date: Sun, 29 Dec 2013 23:51:06 +0100
    From: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Atmega i głośniczek piezo

    W dniu 2013-12-29 22:54, BartekK pisze:

    > Nie ma tu niczego dziwnego.
    > Membranka/pipczyk piezo ma bardzo stromą charakterystykę rezonansową (co
    > wynika z jego mechaniki). Jak ustawisz na generatorze sinus, stałe
    > napięcie, i przejedziesz przez pasmo audio- to ewidentnie wykryjesz
    > gdzie jest "bardzo głośno" - będzie to jakieś 3-5kHz zapewne.
    >
    > Jak puszczasz mu 3kHz - to pierwsza harmoniczna trafia w rezonans
    > mechaniczny membrany, i pierwsza harmoniczna jest emitowana jako głośna
    > sinusoida, a wszystkie kolejne - już znacznie ciszej lub wcale.
    >
    > Jak puszczasz mu 1Khz sinusa - to jesteś poza zakresem rezonansu, więc
> [...]

    Autorowi wątku nie chodziło o rezonans, a o filtr RL. Pojemność mojego
    piszczyka to 23nF, zbyt mało, aby mieć wpływ na filtr. Aby zrobić taki
    filtr, trzeba by użyć opornika rzędu setek omów (mniejszy nie ma sensu
    ze względu na wydajność prądową wyjścia mikrokontrolera), a to wymaga
    cewki o indukcyjności rzędu dziesiątek milihenrów. Niby da się zrobić,
    ale to chyba rzeczywiście "kiepski pomysł".

    P.P.