  • Data: 2014-08-11 19:34:23
    Temat: Re: Antena na amatorskim laminacie
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Atlantis napisał:
    > Tak się zastanawiam, czy w amatorskich warunkach (termotransfer) możliwe
    > jest wykonanie anteny (dla BT, GSM, WiFi lub po prostu modułu ISM) w
    > formie ścieżek wytrawionych na PCB? Wystarczy pobrać jakieś gotowe
    > rozwiązanie w formie biblioteki Eagle PCB i wykorzystać w swoim
    > projekcie, czy też sprawa jest bardziej skomplikowana?
    >
    > W jakim stopniu wpływ na taką antenę miałaby np. grubość miedzi na
    > laminacie (i jej zmiana podczas polerowania płytki) przed trawieniem?
    > Czy minimalne podtrawienia lub różnice w stopniu zaczernienia ścieżek
> [...]

    W warunkach amatorskich po pierwsze nie wiesz na dobra sprawę na czym te
    antenę robisz. Grubość miedzi na laminacie 1.5 mm nie jest strasznie
    istotna - bardziej liczy się rzeczywista grubość laminatu i dokładna
    znajomość jego przenikalności elektrycznej. Idzie to zmierzyć - ale
    trzeba mieć elementarne przyrządy a przede wszystkim wiedzę.

    I nie "gotowce" tylko trzeba przeliczyć projekt stosownie do parametrów
    posiadanego laminatu. Też wiedza.

    Zaś co do warunków - metodami wręcz chałupniczymi robiłem układy
    mikrofalowe z dokładnością nieosiągalna dla przeciętnego wytwórcy PCB -
    kolejne warianty maski stopniowane co 50 um szerokości ścieżek, doborem
    parametrów trawienia zagęszczałem raster szerokości do około 15 um - i
    po iluś próbach wykonałem ścieżki które dawały przejście koncentryk
    klasy laboratoryjnej - złącze N klasy laboratoryjnej (VSWR < 1.005) -
    ścieżka z VSWR < 1.05. Do 18 GHz...

    --
    Darek