  • Data: 2015-09-14 00:04:37
    Temat: Re: Antena CB z drucika albo nie z drucika
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sun, 13 Sep 2015 23:34:58 +0200, Edward Ilkus napisał(a):

    > Chodzi mi o ... antene CB do mojego roadstera
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Renault_Wind . Cala powierzchnia plastikowego
    > dachu jest ruchoma lub nad nia poruszaja sie plastikowe elementy dachu wiec
    > ... nie moge do niej zamontowac anteny. Nie widze takze mozliwosci
    > zamontowania w innych miejscach.

    Nie mam jakiejś dobrze ugruntowanej wiedzy na ten temat, ale typowe anteny
    samochodowe chyba muszą być zamontowane do metalowej części nadwozia.
    Żeby tak nie było chyba musiałbyś mieć antenę dipolową, pionową skróconą
    dopasowaniem, a nie wiem czy coś takiego da się kupić.

    Jest jeszcze takie coś jak symetryzator, co wydaje mi się że pozwoliłoby na
    takie połączenie, ale gotowych w handlu nie widzę. Tu już poszukaj wiedzy
    na bardziej radiowych forach.

    > Sie dzisiaj znowu zastanawialem gdzie i mi
    > sie wydaje, ze ... skoro roadster nie ma widocznej na zewnatrz anteny do
    > zwyklego radia a radio dziala to nalezy isc tym samym tropem, czyli zrobic
    > antene gdzies wewnatrz.

    Antena odbiorcza to trochę inna bajka niż antena nadawcza.
    Częstotliwości radia UKF wymagają też krótszych anten.
    No i nie trzeba stroić ich SWR, bo się przez nie nadaje.

    > Odpowiednim miejscem wydaje sie poprzeczka za
    > kierowca, jednak ... dostepna wysokosc to zaledwie okolo 15cm (pierwsze
    > zdjecie na wikipedii) i oczywiscie takiej anteny fabrycznej nie znajde, ale
    > ... czy aby na pewno nie da sie jej po prostu zrobic. Gdybym np fabryczna
    > antene polozyl plasko w tym miejscu (bo z szerokoscia nie ma problemu) to
    > latwo uzyskalbym przynajmniej dopasowanie, ale oczywiscie kierunkowosci
    > wlasciwej nie ...

    Antena zamontowana poziomo będzie miała niekorzystną charakterystykę
    kierunkową.
    Większość sygnału wyemitujesz w ziemie i w niebo, a nie dookoła.