  • 1. Data: 2011-05-27 12:57:09
    Temat: Animacja wg matematycznych formulek.
    Od: "Tornad" <w...@a...com>

    Witam Wszystkich i Kazdego z osobna; jestem tu gosciem. Prosze zatem z gory o
    wybaczenie jesli cos nie zgodnie z netykieta, tradycja czy tez
    przejawem mojej niewiedzy. Poniewaz Grupa kwitnie, jest Wszystkowiedzaca,
    sadze, ze dobrze trafilem.
    Mam nastepujacy problem czy zadanie domowe. Potrzebuje wyanimowac ruch
    naladowanych elektrycznie materialnych czastek w polu magnetycznym. Cos
    zblizonego do cyklotronu gdzie czastka przyspieszana polem elektrycznym wpada
    pomiedzy duanty (w pole magnetyczne) i tam zatacza okregi. W sumie jeden wzor
    (sila Lorentza) tyle, ze nie ma wszystkich parametrow i trzeba je zadawac w
    okreslonych wartosciach.
    Mam chyba dwie mozliwosci; pierwsza to zdobyc odpowiedni program, posiedziec
    nad nim powiedzmy z pol roku a poniewaz jestem tepy to moze i z rok i samemu
    probowac to zaczac kuckac.
    I alternatywa druga - zlecic fachowcowi, profesjonaliscie lub moze
    rozgarnietemu amatorowi, ktory w tym siedzi, czy szuka tematu, co by mi to
    zaprogramowal.
    Wyobrazam to sobie jako swego rodzaju kalkulator czy applet, w ktorym bedzie
    mozna sobie zmieniac parametry jak gradient pola elektrycznego i natezenie
    magnetycznego i ew. uwzglednic jeszcze opory powietrza (to moze byc trudne ale
    niekonieczne) gdyz ten moj &quot;cyklotron&quot;; ma dzialac w powietrzu a nie w
    prozni.
    Bardzo prosze o pomoc w sensie czy to bedzie baaardzo skomplikowane czy takie
    sobie i ile moze kosztowac. Marzy mi sie jeszcze aby to bylo w 3D... Sprawa
    pilna.
    Pzdr.
    Tornad

  • 2. Data: 2011-05-27 14:32:35
    Temat: Re: Animacja wg matematycznych formulek.
    Od: bartekltg <b...@o...pl>

    W dniu 2011-05-27 14:57, Tornad pisze:

    > Mam nastepujacy problem czy zadanie domowe. Potrzebuje wyanimowac ruch
    > naladowanych elektrycznie materialnych czastek w polu magnetycznym. Cos

    W zadanym polu, czy z uwzględnieniem wzajemnego oddziaływania
    cząstek. Ile tych cząstek.

> [...]
    > (sila Lorentza) tyle, ze nie ma wszystkich parametrow i trzeba je zadawac w

    Jaśniej można prosić?

> [...]

    > niekonieczne) gdyz ten moj&quot;cyklotron&quot;; ma dzialac w powietrzu a nie w

    Te cząstki to elektrony/jony? Opór możesz wprowadzić zawsze, ale mała
    cząsteczka w rzeczywistości nie będzie widzieć powietrza jako
    jednolitego ośrodka, w którym następuje dysypacja, ale może zacząć
    się zderzać. Dodatkowe oddziaływanie:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Bethe_formula

    > Bardzo prosze o pomoc w sensie czy to bedzie baaardzo skomplikowane czy takie
    > sobie i ile moze kosztowac. Marzy mi sie jeszcze aby to bylo w 3D... Sprawa

    Po pierwsze, podziel to na etapy.
    Pierwszym jest zapisanie równań różniczkowych i kształtu pola.
    Nie wiem, czy pole chcesz zadać wzrokiem, czy też zasymulować
    np te dwie płaskie cewki. Wzorki na ruch cząśtki będą
    proste, bo to po prostu wspomniane równanie Lorentza
    + ewentualnie różne efekty hamujące.

    Drugim będzie "scałkowanie" tych równań. Jakiś gotowiec będzie,
    szukaj najlepiej w okolicach schematów runge-kunty ze zmiennyk
    krokiem.
    Samemu napisać też nie będzie aż tak trudno:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Runge%E2%80%93Kutta_met
    hods#Adaptive_Runge.E2.80.93Kutta_methods

    Trzecim - wyświatlanie filmiku z wyników. Tu nic mądrego
    nie podpowiem. Ja bym pewnie sobie trajektroie i wykresy
    wyświetlał.

    Wszystkie trzy etapy można w miarę sprawnie zrobić w pakiecikach
    Matlabopodobnych. Piszesz równanka, 'solvery' masz gotowe,
    tak jak i proste metody wizualizacji.

    Nie napisałeś, czy chcesz coś sobie policzyć, sprawdzić, jak działa,
    czy ma to być pokaz/prezentacja dla kogoś z zewnatrz, gdzie
    istotniejsze są kolorki.

    pozdrawiam
    bartekltg

  • 3. Data: 2011-05-27 14:35:44
    Od: bartekltg <b...@o...pl>

    W dniu 2011-05-27 16:32, bartekltg pisze:

> [...]

    A, zapomniałem. Profesionalnie do symulowania rozpędzonych
    cząstek w materii używa się tego:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Geant4
    http://en.wikipedia.org/wiki/GEANT_%28program%29

    Ale jest to przyduży pakiet, pisany przez fizyków
    dla fizyków, ani to specjalnie wygodne, ani lekkie,
    za to skuteczne.

    pozdrawiam
    bartekltg

  • 4. Data: 2011-05-27 14:55:48
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Fri, 27 May 2011 14:57:09 +0200, "Tornad" <w...@a...com> wrote:

> [...]
    >sobie i ile moze kosztowac. Marzy mi sie jeszcze aby to bylo w 3D... Sprawa

    "zadanie domowe" "zlecic fachowcowi,"

    Prace domowe robi sie samammu. Inaczej bedziesz "inzynierem z
    dyplomem" ale bez umiejetnosci

    A.L.

  • 5. Data: 2011-05-27 15:06:27
    Od: bartekltg <b...@o...pl>

    W dniu 2011-05-27 16:55, A.L. pisze:

    > "zadanie domowe" "zlecic fachowcowi,"
    >
    > Prace domowe robi sie samammu. Inaczej bedziesz "inzynierem z
    > dyplomem" ale bez umiejetnosci

    Święta racja, ale tu to był raczej żart. Tornada kojarzę z grup
    techniczno/fizycznych i pewnie chce sobie coś skonstruować;)
    Chociaż tego nie napisał.

    Kolega przed zmajstrowaniem fuzora (takie proste urządzenie
    wywołujące fuzję deurteru w miarę pokojowych warunkach,
    zżera masę energii ale detektor neutronów niemrawo tyka)
    też zasymulować szczegóły konstrukcji.

    pzdr
    bartekltg

  • 6. Data: 2011-05-27 15:53:14
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Fri, 27 May 2011 17:06:27 +0200, bartekltg <b...@o...pl> wrote:

> [...]
    >wywołujące fuzję deurteru w miarę pokojowych warunkach,
    >zżera masę energii ale detektor neutronów niemrawo tyka)

    Znajoma panienka budujaca w piwnicy cyklotron tez go najpierw
    zasymulowala.

    Ale jak cos wyglada na gotowca to wyglada, i w interesie pytacza jes
    tzeby nie wygladalo

    A.L.

  • 7. Data: 2011-05-27 16:09:33
    Od: bartekltg <b...@o...pl>

    W dniu 2011-05-27 17:53, A.L. pisze:
    > On Fri, 27 May 2011 17:06:27 +0200, bartekltg<b...@o...pl> wrote:
    >
    > Znajoma panienka budujaca w piwnicy cyklotron tez go najpierw
    > zasymulowala.

    Ojtam, tamto to projekt na poziomie 'amerykańscy licealiści zrobili'
    (gdzieś była stronka), zasilacz WN i pożyczona pompa próżniowa.

    > Ale jak cos wyglada na gotowca to wyglada, i w interesie pytacza jes
    > tzeby nie wygladalo

    Mi nie wygląda głownie dlatego, że pytacz sam dokładnie nie wie,
    czego chce (hamowanie). Ale ogólnie masz rację, nie zachęca
    do odpowiedzi.

    pozdrawiam
    bartekltg

  • 8. Data: 2011-05-27 16:54:01
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Fri, 27 May 2011 18:09:33 +0200, bartekltg <b...@o...pl> wrote:

    >Ojtam, tamto to projekt na poziomie 'amerykańscy licealiści zrobili'
    >(gdzieś była stronka), zasilacz WN i pożyczona pompa próżniowa.

    Niezupelnie. Zalatwili sobie porzadny grant z jakiegos federalnego
    funduszu i dostep do Jefferson Linear Accelerator Lab gdzie cyklotron
    robia. W te wakacje maja zamiar go uruchomic, bo konstrukcje juz
    skonczyli.

    Patrz

    http://thecyclotronkids.org/

    Wlasnei zlozyli aplikacje o patent dotyczacy ksztaltu elektrod z
    poprawkami na efekty relatywistyczne.

    http://www.thecyclotronkids.org/uploads/2010cycconf_
    CURVE.pdf

    Tu jest fotografia urzadzenia

    http://thecyclotronkids.org/index.php?option=com_con
    tent&view=article&id=94&Itemid=112

    Najtrudneijsza rzecza byl elektromagnes

    http://thecyclotronkids.org/index.php?option=com_con
    tent&view=article&id=60&Itemid=72

    W zeszlym roku team skonczyl szkole srednia; panienka zostala przyjeta
    na MIT bez egzaminow a facio na Rutgers. Panienka ma juz pare papierow
    z profesorami z MIT

    A.L.

    P.S. A pompe prozniowa dostali w prezencie od producenta

    Wiecej informacji tutaj

    http://www.sura.org/news/2010/JSAF6.pdf

    Tak na marginesie, panienka doskonale mowi po polsku...

  • 9. Data: 2011-05-29 22:31:00
    Od: bartekltg <b...@o...pl>

    W dniu 2011-05-27 18:54, A.L. pisze:

    > Niezupelnie. Zalatwili sobie porzadny grant z jakiegos federalnego

    Źle się wyraziłem. 'Ojtam ojtam' było odnośnie fuzora,
    cyklotron to grubsza sprawa;)

    > http://thecyclotronkids.org/

    :)

    > Wlasnei zlozyli aplikacje o patent dotyczacy ksztaltu elektrod z
    > poprawkami na efekty relatywistyczne.
    >
    > http://www.thecyclotronkids.org/uploads/2010cycconf_
    CURVE.pdf

    Pomysł ciekawy. Aż ciężko uwierzyć, że nikt na to wcześniej
    nie wpadł:) Może rozwiązanie się kiepsko skaluje?
    Podrzucę znajomemu jądrowcowi jak wróci, chociaż on po
    drugiej stronie tych urządzeń stoi.

    > Wiecej informacji tutaj
    >
    > http://www.sura.org/news/2010/JSAF6.pdf

    Będzie trzeba wejść na ambicje młodszym studentom,
    jednym, bo środki są, tylko zaangażowania do takich
    zabaw mało (pewnie szwankuje też przepływ informacji,
    tu już i trochę mojej winy), a drugim, że za proste
    warsztaty dla licealistów robią;-)

    > Tak na marginesie, panienka doskonale mowi po polsku...

    Zaraz pomyśle, że jakaś Twoja rodzina;>

    pozdrawiam
    bartekltg