  • 51. Data: 2023-07-25 16:47:24
    Temat: Re: Amerykańskie gniazdo natynkowe
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 7/25/23 10:28, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Ciągnę na full-spped przez ocean -- i działa. A takich jak ja, są
    > miliony. Wiem, że nie wszyscy na raz i że jest overbooking, ale te
    > kable podmorskie to teraz też nie w kij dmuchał.

    O wiele łatwiej przesłać kilka równoległych strumieni danych niż jeden o
    porównywalnej przepustowości. Nawet dzisiejsze mocne komputery dostają
    czkawki przy kilkudziesięciu Ggps. Inaczej to wygląda jak masz kilka
    równoległych strumieni.
    Ale wracając do czarnej dziury: z rachunków wyszło że jednak lepiej
    będzie się opłacać przesłanie dysków samolotem niż pchanie danych przez
    światłowód.

    > Do słów klasyka się odniosłem. Stąd propozycja, by je na nowo
    > napisać i użyć kart microSD. Taśmy dają lepsze upakowanie?
    > Chyba nie.

    Upakować może się da lepiej, ale jak doliczysz czas potrzebny na
    zapisanie i odczytanie danych to tasiemki dalej mogą być górą.

    Jacek

  • 52. Data: 2023-07-25 17:04:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > o porównywalnej przepustowości. Nawet dzisiejsze mocne komputery dostają
    > czkawki przy kilkudziesięciu Ggps. Inaczej to wygląda jak masz kilka

    W kombiaku też nie jest jedna megaszpula, tylko wiele tasiemek. Da się
    każdą założyć na osobny przewijak.

    > Ale wracając do czarnej dziury: z rachunków wyszło że jednak lepiej
    > będzie się opłacać przesłanie dysków samolotem niż pchanie danych
    > przez światłowód.

    Kiedy były robione te rachunki? Ja tę hostorię po raz pierwszy słyszałem
    pod koniec lat siedemdziesiątych. Ówczesne uwarunkowania techniczne są
    mi znane. Specyfika badań czarnych dziur z grubsza też. Pośpiech nie
    jest wymagany, dane się gromadzi, a potem chciałoby się je wysłać gdzieś
    dalej. Tu padło na samolot -- organizowana co jakiś czas akcja przewozowa
    skłania do takich obliczeń. Dzisiaj na ogół łatwiej te dane sączyć
    równomiernie. Ale to dzisiaj, w zasadzie do końca XX wieku wynajęcie
    na stałe kanału transmisyjnego z A do B wychodziło drogo. Drożej niż
    wożenie taśm na taczkach.

    > Upakować może się da lepiej, ale jak doliczysz czas potrzebny na
    > zapisanie i odczytanie danych to tasiemki dalej mogą być górą.

    No więc właśnie, taśmy są (mogą być) dobre do backupu. Do robienia
    wrażenia też. Ale w praktyce transport danych na nośnikach fizycznych
    nie ma już znaczenia.

    --
    Jarek

  • 53. Data: 2023-07-25 17:11:35
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 7/25/23 11:04, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > równomiernie. Ale to dzisiaj, w zasadzie do końca XX wieku wynajęcie
    > na stałe kanału transmisyjnego z A do B wychodziło drogo. Drożej niż

    Jakieś 4-5 lat temu. Historia opisana w artykule do którego wrzuciłem link.

    > No więc właśnie, taśmy są (mogą być) dobre do backupu. Do robienia
    > wrażenia też. Ale w praktyce transport danych na nośnikach fizycznych
    > nie ma już znaczenia.

    Zamień karty SD na dyski NVME i będzie szybko. I pewnie o wiele szybciej
    niż najszybsze łącze internetowe, od czego zaczęła się ta dyskusja.

    Jacek

  • 54. Data: 2023-07-25 17:39:21
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Jakieś 4-5 lat temu. Historia opisana w artykule do którego wrzuciłem link.

    Historia lubi sie powtarzać.

    > Zamień karty SD na dyski NVME i będzie szybko. I pewnie o wiele szybciej
    > niż najszybsze łącze internetowe, od czego zaczęła się ta dyskusja.

    Niebardzo rozumiem. Mam dysk NVME 2TB, bo większego nie udało mi się
    kupić. Karty SD o tej pojemności (chyba) też są, a na pewno są 1 TB.
    Za to fizycznie dużo mniejsze, więc upakowanie lepsze. A tylko to się
    liczy przy transporcie lotniczym. Ta anegdota w swoim półwiecznym życiu
    miała wersje z płytami CD i DVD. Nikt nie mówił o czasie potrzebnym na
    wypalenie, bo to nieistotne. Dzisiaj trudno sobie wyobrazić dziuromierz
    (lub inną aparaturę naukową, czy w ogóle inne źródło informacyj), który
    generuje tyle danych, że nie da się ich na bieżąco logować choćby na
    innej półkuli. Pół wieku temu było inaczej.

    Jarek

    --
    Aż mu w oczach zamrowiło i wrzasnął wielkim głosem, bo miał dość, lecz
    już go Informacja trzystu tysiącami mil papierowych spowiła i spętała,

  • 55. Data: 2023-07-25 19:59:44
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2023 o 15:49 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

    > Wiem co Zakładający napisał, bo mam zwyczaj dokładnego czytania. Ani
    > zasilcz z pierwszego linku, ani z drugiego nie był tym, o co konkretnie
    > chodzi. Zatem gadamy sobie off-topic.

    Chyba Ty.
    Napisał: "wtyczka jest zalana razem z ładowarką" - pokazałem Zenkowi jak
    to wygląda, bo proponował wymianę wtyczki.

    Ty pokazałeś to:

    https://www.pchub.com/phihong-psc11r-050-ac-adapter-
    5v-12v-5v-2a-10w-1740mm-multi-pluge-p55904

    Po co? - przecież wszyscy wiedzą, że jest coś takiego i autor wątku na
    pewno nie ma takiego problemu.

    TG

  • 56. Data: 2023-07-25 20:35:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Chyba Ty.
    > Napisał: "wtyczka jest zalana razem z ładowarką" - pokazałem Zenkowi
    > jak to wygląda, bo proponował wymianę wtyczki.

    Nie wiem kto ten Zenek, nie wiem co proponował i chyba nie chcę wiedzieć.
    Zakładam jednak, że jeśli ktoś chce coś pokazać Zenkowi, to do Zenka
    wysyła mail. Usenet nie do tego służy, służy do czego innego. Skoro więc
    ktoś chwali się tu swoimi linkami, to...

    > Ty pokazałeś to:
    >
    > https://www.pchub.com/phihong-psc11r-050-ac-adapter-
    5v-12v-5v-2a-10w-1740mm-multi-pluge-p55904

    > Po co?

    ...to ja się do tego przyłączam. Po to, by pokazać coś fajniejszego.

    > - przecież wszyscy wiedzą, że jest coś takiego i autor wątku na pewno
    > nie ma takiego problemu.

    Nie wiem czy wszyscy wiedzą, ale jeśli ktoś nie wiedział, to się dowiedział.
    A jak wiedział, to głupio nie pyta "po co"? Tak jak nie pyta kolegów Zenka,
    po co mu wszytko pokazują i tłumaczą. A już zwłaszcza nikt do nikogo nie ma
    pretensji, że jacyś sobie gwarzą o wymianie wtyczki -- mimo że autor wątku

  • 57. Data: 2023-07-25 20:57:15
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Tuesday, July 25, 2023 at 7:58:13 a.m. UTC-5, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Ten amerykański system to w ogóle kompletne dziadostwo. Nawet w zwykłym
    > gniazdku łatwo o porażenie, jeśli wtyczka jest lekko wysunięta. Blaszki
    > wciąż połączone ze stykami, ale sterczą skandalicznie blisko obrzeża
    > plastikowej wtyczki. Sam na to nie zwróciłem uwagi, uświadomili mi to
    > dopiero Amerykanie. Nwet nie jeden, kilku, zupełnie niezależnie.
    > Zachwyceni gniazdkami i wtyczkami, jakie mamy w Polsce. Tam porażenia
    > przy wyciąganiu wtyczki z gniazdka zdarzają sie ponoć często. Trzeba
    > umieć odpowiedni wtyczkę chwycić.

    Ja zwykle cos tam wiesz ale jak zwykle pozytek z tego nikly.

    Nic takiego sie czesto nie zdarza.
    Niby blaszki sa blisko ale zeby wetknac palucha trza sie nagimnastykowac zeby ten
    paluch tam wszedl a wtyczka ciasno siedziala.
    W praktyce jak juz palcem dotkniesz to wtyczka albo prawie wogole sie nie trzyma albo
    juz nie ma styku.

    Dodatkowo te 110V przy drewnianych podlogach nawet nie gila zbytnio.
    Zeby ci sie krzywda stala musialbys wetknac palec miedzy styki. A i wtedy ci upali
    tylko koniec palca.

    Znacznie czesciej w polsce trafiaja sie przebicia fazy na obudowe i potem porazenie
    bo ktos boso w lazience pralke pomacal niz porazenia w usiech czy kanadzie bo blaszki
    za krotkie.

    Nie wspominajac ze bezpieczniki maja zazwyczaj 16-20A na linie wiec przy mniejszym
    napieciu moc jest tylko polowa tej co w polsce.

    Inicjalnie tez myslalem ze badziew i dziadostwo ale w praktyce nie jest zle. Podobnie
    te kapturki uzywane zamiast srobek czy zlaczek wago.
    Domow drewnianych masa a kapturki dzialaja ok.

    Wspomniec trzeba ze wszystkie gniazdka czy przelaczniki sa w blaszanych puszkach.
    Tego europejec nie ma.

    W praktyce szyne 110V mozna pomacac reka i jak sie boso nie stoi na ziemi to nic sie
    nie dzieje.

  • 58. Data: 2023-07-25 21:13:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    ptoki (ptoki) napisały (napisały):

    > Ja zwykle cos tam wiesz ale jak zwykle pozytek z tego nikly.

    Ja bym wręcz powiedział, że żaden. W Polsce takich wtyczek nie ma,
    Amerykanie o tym wiedzą, a gdyby nawet nie, to nie czerpią wiedzy
    z polskiego Usenetu.

    > Dodatkowo te 110V przy drewnianych podlogach nawet nie gila zbytnio.

    Nie jest prawdą, że nad łóżkami dach przeciekał! Szczególnie, że
    prawie nie padało!

    Jarek

    --
    Łubu dubu, łubu dubu, niech żyje nam prezes naszego klubu. Niech
    żyje nam. To śpiewałem ja -- Jarząbek Wacław, ptok drugiej klasy.

  • 59. Data: 2023-07-25 21:56:07
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Tuesday, July 25, 2023 at 9:28:46 a.m. UTC-5, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Ciągnę na full-spped przez ocean -- i działa. A takich jak ja, są
    > miliony. Wiem, że nie wszyscy na raz i że jest overbooking, ale te
    > kable podmorskie to teraz też nie w kij dmuchał.

    Gigabita?
    I sustained przez godzine?

    Jestes pewien ze cie jakis CDN nie ogarnia i nie oszukuje serwujac dane z franfurtu
    czy spod warszawy?

  • 60. Data: 2023-07-25 21:57:58
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Tuesday, July 25, 2023 at 2:13:13 p.m. UTC-5, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > z polskiego Usenetu.
    > Nie jest prawdą, że nad łóżkami dach przeciekał! Szczególnie, że

    Ta, jak zwykle przy merytorycznej dyskusji lecisz w cytaty z smiesznych filmow.

    No nic. Dla mne nie strata bo sie nauczylem jak mocno podkrecac wspolczynnik
    Sokolowskiego ale sporo ludzi jeszcze sie nie poznalo...