  • 41. Data: 2023-07-25 15:05:20
    Temat: Re: Amerykańskie gniazdo natynkowe
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 7/25/23 04:15, Dawid Rutkowski wrote:

    > Hmm, ciekawe czy o 2 sprawne napędy i jeden nośnik łatwiej obecnie w kategorii 3,5"
    czy zipkietek...
    > Ja kiedyś miałem feeda z Fido od kolegi na dyskietkach - udoskonaliliśmy na
    codzienny z użyciem 2 dyskietek ;>
    > A na śp. p.r.h.n. była historia, jak to się woziło pocztę na taśmach między
    Warszawą a Wrocławiem - bo łącze 9600bps nie wyrabiało (a to mógł być jeszcze
    bitnet).
    > Jeździli "Odrą" - to "taki niby express pkp" ;>
    > Ale trzeba było siadać daleko od elektrowozu, bo taśma się kasowała.

    Zacytuję klasyka: Never underestimate the bandwidth of a station wagon
    full of tapes hurtling down the highway.

    To się sprawdza nawet w czasach gigabitowych łączy internetowych.
    Najszybszym sposobem na przetransportowanie danych z Mauna Kea
    Observatory na Hawajach wykorzystanych do obliczenia zdjęcia czarnej
    dziury było zawiezienie prawie pół tony dysków na lotnisko i zapakowanie
    ich do samolotu. Dało to efektywną szybkość transferu 112Gbps, w
    porównaniu z nędznymi kilkoma gigabitami po kabelku podmorskim
    https://www.extremetech.com/extreme/289423-it-took-h
    alf-a-ton-of-hard-drives-to-store-eht-black-hole-ima
    ge-data

    Jacek

  • 42. Data: 2023-07-25 15:12:59
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 7/25/23 08:58, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Ten amerykański system to w ogóle kompletne dziadostwo. Nawet w zwykłym
    > gniazdku łatwo o porażenie, jeśli wtyczka jest lekko wysunięta. Blaszki
    > wciąż połączone ze stykami, ale sterczą skandalicznie blisko obrzeża
    > plastikowej wtyczki. Sam na to nie zwróciłem uwagi, uświadomili mi to
    > dopiero Amerykanie. Nwet nie jeden, kilku, zupełnie niezależnie.
    > Zachwyceni gniazdkami i wtyczkami, jakie mamy w Polsce. Tam porażenia
    > przy wyciąganiu wtyczki z gniazdka zdarzają sie ponoć często. Trzeba
    > umieć odpowiedni wtyczkę chwycić.

    Moje pierwsze zderzenie z genialnym dizajnem amerykańskich gniazdek
    miało postać wtyczki na kablu od odkurzacza zwisającej z gniazdka pod
    kątem ok. 45 stopni. Od tego czasu nie nazywam ich inaczej niż "please
    electrocute me".
    A wystarczyło by obudować plastikiem, tak żeby wtyczka wchodziła nieco
    głębiej (jak w gniazdkach europejskich). Ale pewnie ktoś ma na to
    patent, więc sięnieda.
    Cały czas mam nadzieję ze ktoś wyczuje dobrą okazję do zarobienia kilku
    USD, i zacznie ciągać po sądach producentów gniazdek.
    Gdzie się podziewają chciwi prawnicy jak są potrzebni?

    Jacek

  • 43. Data: 2023-07-25 15:13:05
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2023 o 13:37 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

> [...]
    cz-impulsowy-12v1a-wtyk-dc-5521mm-do-gniazdka-usa.ht
    ml

    > W tym modelu słabo to wygląda, więc może dobrze, że produkt wycofany.
    > W nieco lepszych zasilaczach wygląda to tak:
    >
    > https://www.pchub.com/phihong-psc11r-050-ac-adapter-
    5v-12v-5v-2a-10w-1740mm-multi-pluge-p55904

    Wiem jak wygląda w nowszych bo sam takich używam.

    Zakładający wątek napisał:
    "To nie są moje urządzenia, i co jakiś czas dostaję nowe. Taka praca. No i
    wtyczka jest zalana razem z ładowarką, a ładowarka jest specjalistyczna,
    ma konkretne napięcie i konkretną wtyczkę."

    To jak myślisz? - ma "wtyczkę" z Twojego czy raczej podobną do tej z
    mojego linka?

    TG

  • 44. Data: 2023-07-25 15:48:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek Radzikowski zacytował klasyka:

> [...]
    > ich do samolotu. Dało to efektywną szybkość transferu 112Gbps, w
    > porównaniu z nędznymi kilkoma gigabitami po kabelku podmorskim

    No właśnie już się nie sprawdza. Ja mam do domu jeden gigabit,
    co wynika z podziału włókna optycznym spliterem na osiem części.
    Jedno abonenckie włókno to 8 Gbps, do osiągnięcia tych 112 Gbps
    wystarczyłoby ich 14. A w kablu, który biegnie kilka metrów od
    mojego domu włókien jest na pewno więcej niż 16. O podmorskim
    juz nie wspomnę.

    Chociaż z drugiej strony, dane z półcalowych taśm wypełniających
    kombiaka, o których pisze klasyk, to ja teraz mogę zmieścić
    w telefonie. Taka szpulka do mainframe IBM miała od 5 MB (na
    początku) do ponad 100 MB (u schyłku kariery). Wyobraźmy sobie
    zatem suva wypełnionego kartami microSD...

    --
    Jarek

  • 45. Data: 2023-07-25 15:49:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]

    > ma konkretne napięcie i konkretną wtyczkę."
    >
    > To jak myślisz? - ma "wtyczkę" z Twojego czy raczej podobną do tej z

    Wiem co Zakładający napisał, bo mam zwyczaj dokładnego czytania. Ani
    zasilcz z pierwszego linku, ani z drugiego nie był tym, o co konkretnie
    chodzi. Zatem gadamy sobie off-topic. Mój wkład w to gadanie był taki,
    że jednak czasem wtyczki w klockach zasilaczy się wymienia. Chyba nieco
    ciekawszy, niż rzucenie linkiem do pierwszego lepszego zasilacza. Ale
    uperał się nie będę, ludzie mają różne zainteresowania.

    --
    Jarek

  • 46. Data: 2023-07-25 15:55:51
    Od: Krystek <u...@k...art.pl>

    > Na stronie WWW piszą, że otwarty dla całego PL. Ale to nieprawda. Piszą,
    > też żeby pisać, gdy nie wpuszcza kogoś z PL. No to napisałem. Olali mnie
    > całkiem. Piszą też, że 2023.01.10...12 było "Upgrade systemu, przebudowa
    > history/overview", w co trudno mi uwierzyć, bo historia niektórych grup
    > kończy się kilka lat temu (a nie są to martwe grupy). Admin chyba wciąż
    > zajęty jest słuchaniem Radia Maryja, na nic innego nie ma czasu.

    Tak. Też się ,,dałem się na to nabrać". Pisałem do nich (na usenet@,
    bodajże z kopią maila do Rafała Maszkowskiego - rzm) po wyłączeniu
    serwera news w GTS / IPartners (czyli już w sumie dość dawno temu), ale
    również mnie olali i nie dopisali adresacji koba.pl do listy sieci
    obsługiwanych przez serwer NNTP ICM-u. W ogóle nic nie odpisali. Szkoda,
    trudno. Mam nadzieję, że chociaż news archive u nich zostanie i tego nie
    wyłączą, gdyby trzeba było skompletować brakujące posty w wątkach dyskusji.

    Na szczęście Gofi z Chmurki pisał na grupie lokalnej news.chmurka.net,
    że ma dostatecznie dużo miejsca na serwerze na newsy, że u niego posty z
    grup nie będą miały terminu ważności i nie będą tym samym znikały z serwera.

    K.

    --
    Adresy e-mail w domenie krystek.art.pl oraz sama domena nie są już aktywne

  • 47. Data: 2023-07-25 15:58:29
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 25 lipca 2023 o 10:41:47 UTC+2 Jarosław Sokołowski napisał(a):
    > [...]
    > Podobno mleko ma najszybszy transport. Inaczej się zsiada.

    Ale musisz mieć firmę w Szymanowie.
    No i od dźwigania baniek można się popsuć...

    Co do przesyłek konduktorskich - utkwiła mi w pamięci jedna scena wsiadania do
    pociągu na centralnej,
    akurat miałem miejsce w wagonie gdzie w skrajnym przedziale urzędował kierpoć,
    i miał chyba ze 20 w kolejce z tymi przesyłkami. Jak ruszyliśmy - nie pamiętam...
    Niby na centralnym zawsze długo stoi - choć wysiadać trzeba szybko, mimo, że to
    niełatwe,
    bo białkowa blokada drzwi zawsze, a jeszcze z przodu dochodzą - bo jak zaczną nowi
    wsiadać, to już nie wysiądziesz (dobrze mieć kogoś na peronie, można podać walizki
    przez okno, oczywiście sprawdzić, czy okna się otwierają).
    Ale jak przyjeżdża opóźniony to sobie skróceniem postoju na centralnym trochę
    opóźnienie niweluje,
    oczywiście na tyle, na ile pozwalają podróżni (ostatni przykład - kierpoć zamyka
    drzwi w wagonie
    powiedzmy nr 19 opóźnionego "planowo" - bo chyba więcej niż 50% kursów - tanioszka
    Gdynia-Kraków - a ciekawe,
    co się dzieje, gdy jeździ Kołobrzeg-Kraków - z tajemniczych przyczyn w soboty i
    poniedziałki - a tu
    biegnie sobie dziewczę i pyta go, czy do wagonu 13 to w tą stronę - i biegnie dalej,
    zamiast wsiąść
    i przejść dalej korytarzem - ale i tak lepsza była jedna na okęciu, przyszła do
    bramki z kabinówką
    na 5 minut przed planowym odlotem i że ona na ten samolot chce wsiąść - co już
    zamknięty odkołował i czeka w kolejce na start - i "zróbcie coś") - raz taki jeden
    pierdolinko
    mnie porwał na wschodnią - chcę wysiadać a tu pociąg już jedzie - bo miał stać
    10 minut, a stał niecałe 5 - dobrze, że tylko na wschodnią, bo jakbym wyprawiał
    rodzinę ze wschodniej
    to bym mógł może dopiero w Ciechanowie wysiąść, a była i taka wersja, że dopier w
    Gdańsku.

    > W Szymanowie zsiadam, znoszę bańki i łapię EKD.
    A, to jednak EKD było? Nigdy nie mogłem zrozumieć.
    Chyba że jednak nie EKD, bo po pierwsze "CMZJMZ" z 1978, a EKD
    nie jest już EKD od 1951 - no ale ja też nadal mówię rondo babka, plac leńskiego itp.
    - a po drugie
    co to za Szymanów/Szymanowo?
    W okolicach DC jeden Szymanów znalazłem, ale to tak Sochaczew-Błonie, więc gdzie EKD?

    > Na Ochocie w elektryczny, do Stadionu.
    Czemu nie w Grodzisku np. od razu w elektryczny?
    Swoją drogą elektryczny Ochota-Stadion - niedaleko.
    Inna sprawa że teraz się nie da.

  • 48. Data: 2023-07-25 16:04:50
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 25 lipca 2023 o 10:46:32 UTC+2 Zenek Kapelinder napisał(a):
> [...]
    ctrical-plugs/plug-types-by-country.jpg

    ctrical-plugs/polarized-and-non-polarized-type-a-plu
    gs.jpg

    uzywanego papieru toaletowego bo była informacja ze zrobili wielokrotnego użytku.
    założenie wtyczki skręcanej, lutowanie przewodu - wybrałem lutowanie przewodu.
    heavy duty realizuje), jedynie estetykę trochę niszczy dodatkowa izolacja z taśmy,
    sama skurczrurka wyszła mi na oko za cienka - trzeba było dać taśmę pod skurczrurką,
    ale to mądrość, która czeka ze sprawdzeniem na kolejną okazję.
    dowiedziałem, że okrągłe są do 16A, a płaskie tylko do 10A, ale sobie tłumaczę, że to
    gniazdka są ważne - podłączam nadal do okrągłego.
    > To ze kup i jebnij sie w czoło a potem przekaz dalej talmudystom co kolejna
    gównoburze robia. Wtyczki zalewane, srane, pierdziane. Jeśli ktos poradził zeby
    przedłużacz kupić to dlaczego pytajacy sam na to nie wpadł? Bo specjalnej troski
    jest?

    Bo nie chce przedłużacza tylko gniazdko natynkowe.
    Nie będę już wypisywał, dlaczego może chcieć gniazdko, a nie przedłużacz.
    Choć może się okaże, że przedłużacz też wystarczy.

    W Hevelianum jest taki eksponat z różnymi wtyczkami i gniazdkami - jak dobrze włożysz
    to się podświetlają
    kraje, w których dana wtyczka jest używana (albo nie, jeśli gniazdko lub wtyczka jest
    akurat zepsuta).
    Wg tego eksponatu jest taka wtyczka która jest używana tylko w 2 małych krajach.

  • 49. Data: 2023-07-25 16:08:06
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 7/25/23 09:48, Jarosław Sokołowski wrote:
> [...]
    > wystarczyłoby ich 14. A w kablu, który biegnie kilka metrów od
    > mojego domu włókien jest na pewno więcej niż 16. O podmorskim

    To jest do Ciebie do domu. Obecnie nawet i 800Gbps na odległość 10km to
    nie jest kosmiczna technologia, a coś co można kupić od ręki. Ale z
    Hawajów na kontynent jest nieco większa odległość, i kabelka bez stacji
    przekaźnikowych położyć się chyba nie da. Pewnie za jakiś czas się takie
    łącza pojawią, ale chyba jeszcze trochę na nie poczekamy.

> [...]
    > początku) do ponad 100 MB (u schyłku kariery). Wyobraźmy sobie
    > zatem suva wypełnionego kartami microSD...

    Masz nieaktualne dane. Dzisiejsze tasiemki mają pojemności 18TB bez
    kompresji, i wymiary sporo mniejsze niż szpula taśmy z IBMa (LTO9).
    Nawet jakby wypełnić nimi Malucha, to i tak przepustowość by była
    całkiem spora.
    A w planach jest już LTO14, z pojemnością 576TB na tasiemkę (bez kompresji)

    Jacek.

  • 50. Data: 2023-07-25 16:28:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek Radzikowski napisał:

> [...]
    > i kabelka bez stacji przekaźnikowych położyć się chyba nie da.
    > Pewnie za jakiś czas się takie łącza pojawią, ale chyba jeszcze

    Ciągnę na full-spped przez ocean -- i działa. A takich jak ja, są
    miliony. Wiem, że nie wszyscy na raz i że jest overbooking, ale te
    kable podmorskie to teraz też nie w kij dmuchał.

> [...]
    > przepustowość by była całkiem spora. A w planach jest już
    > LTO14, z pojemnością 576TB na tasiemkę (bez kompresji)

    Do słów klasyka się odniosłem. Stąd propozycja, by je na nowo
    napisać i użyć kart microSD. Taśmy dają lepsze upakowanie?
    Chyba nie.

    --
    Jarek