  • 1. Data: 2010-03-31 09:14:33
    Temat: Altium Protel 2004 i zdefiniowanie rozmiaru płytki PCB
    Od: ToTylkoJa <m...@n...chce.tego.poczta.fm>

    Witam
    Bawię się tym programem hobbystycznie. Do tej pory jak robiłem zabawkę na 2
    no może 3 scalaczki, to nie wnikałem w żadne opcje i ustawienia, wszystko
    wychodziło z domyślnych (default). Protel sam generował PCB dokument o
    jakiś wymiarach (dla mnie czarna magia nie wiem skąd się one brały). Na
    takiej 'automatycznej' płytce zawsze mogłem zmieścić i połączyć te 3
    scalaki. Ale teraz mi się zamarzyło zrobić coś 'retro' czyli Z80+ 32kB RAM
    + 32kB EPROM+ 8255
    i chciałbym to umieścić na długiej ale wąskiej płytce. No i tu poległem.
    Protel sugeruje jakąś w miarę kwadratową przestrzeń która mi nie odpowiada.
    Klikałem i klikałem i jakoś trafiłem na że prawą myszą można
    otworzyć 'properties' (chyba płytki PCB). Otwiera mi się
    okienko 'RoomDefinition' i nawet mogę coś tam zdefiniować, tyle że jedynie
    wpływa to na fioletową obramówkę która wcale nie zmienia kształtu i
    wielkości widocznego 'gridu'. Mówiąc inaczej w zakładce 'options', 'board
    options' zdefiniowałem ' grid markers jako 'lines' oraz rozmiar 'grid 1' na
    25 mils i 'grid 2' na 100 mils. Teraz jeśli poprzez 'page down' zrobię
    zmniejszenie widoku to widzę pokratkowane pole 60x40 czyli jak rozumiem
    60*100mils x 40*100 mils a więc 6000 mils na 4000mils. Według mnie to po
    prostu 6'' x 4'' inaczej mówiąć 15 cm na 10 cm, a to mi zupełnie nie
    odpowiada ! Ja bym wolał około 20 cm x 7 cm. Nawet jak w
    tym 'RoomDefiniton' ustawiłem 9'' x 2'' dokładnie to x na 9000 milsów a y
    na 2000 milsów to jedyna zmiana to inny rozmiar tego
    fioletowego 'borderu' . Grid ciągle ma rozmiar 6''x4'' i nie wiem jak to
    zmienić. Tak czuję że do tej pory ciągle z automatu pracowałem na jakimś
    pre definiowanym formacie PCB. Niestety właśnie zaczęło mi to przeszkadzać.
    Mam nadzieję że ktoś zrozumiał ten mój bełkot i podpowie gdzie ustawić
    rozmiar płytki PCB.

    Pozdrawiam MArek

  • 2. Data: 2010-03-31 10:14:05
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-03-31 11:14, ToTylkoJa pisze:
> [...]
    > Mam nadzieję że ktoś zrozumiał ten mój bełkot i podpowie gdzie ustawić
    piszę z pamięci, bo nie mam dxp, ale to co robisz to definicja "obszaru
    (domyślnego, bo może ich być wiele) w którym stawiać elementy i routować
    ścieżki" a ty chcesz co innego zmienić - board outline. Można to zmienić
    np przez Design > Board shape i na-kreskować sobie swój dowolny kształt
    ( Design > Board Shape > Redefine Board Shape ), kończysz rysowanie
    obrysu prawym myszy.
    To wszystko jest w helpach! Zajrzyj do C:\Program
    Files\Altrium\....\help - jest tam pełno .pdf ( o wiele mówiących
    nazwach typu "pcb desing") które warto przejrzeć

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 3. Data: 2010-03-31 11:11:18
    Od: ToTylkoJa <m...@n...chce.tego.poczta.fm>

    BartekK wrote:

    [ciach]

    > np przez Design > Board shape i na-kreskować sobie swój dowolny kształt
    > ( Design > Board Shape > Redefine Board Shape ), kończysz rysowanie
    > obrysu prawym myszy.
    Wielkie dzięki, strzał w dziesiątkę.

    > To wszystko jest w helpach! Zajrzyj do C:\Program
    > Files\Altrium\....\help - jest tam pełno .pdf ( o wiele mówiących
    > nazwach typu "pcb desing") które warto przejrzeć
    Troszkę nie tak. Ja wczoraj samemu szukałem np na wiki.altium.com tylko że
    jest jeden duuuży problem, kiepsko znam angielski i niestety zupełnie
    go 'nie czuję'. Ja szukałem PCB size lub PCB dimmension i nie znalazłem nic
    sensownego. Jedynie coś o wymiarach elementów. Zupełnie nie pomyślałem że
    to trzeba szukać PCB shape. Po raz kolejny widać że trzeba wiedzieć o co
    się spytać, a ja niestety nie wiedziałem o co pytać po angielsku.
    Bardzo dziękuje.

    pozdrawiam MArek