    From: "Kartrait" <n...@m...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Akumulator olowiowy ile max. obciazenie
    Date: Wed, 27 Apr 2011 20:17:54 +0200

    Użytkownik "Tornad" <w...@a...com> napisał w wiadomości
    news:772f.00000099.4db778fe@newsgate.onet.pl...

    (...)
    > Chce go podlaczyc do baterii akumulatorow samochodowych o pojemnosci
    > powiedzmy
    > 200 amperogodzin kazdy i napieciu okolo 500 V. Bedzie zatem 40 + kilka
    > akumulatorow polaczonych szeregowo. Prad powiniem byc nie mniejszy od 100
    > A.
    >
    > Pytanie: ile minut wytrzymaja akumulatory pracujace w takich warunkach?

    Zastosowanie do tego celu typowych akumulatorów rozruchowych ogólnie mija
    się z celem, chyba że wystarczy Ci krótki czas... Aku. rozruchowe mają za
    zadanie dać stosunkowo dużą wartość prądu w krótkim czasie, nie powinno się
    ich rozładowywać więcej niż w 20-30%, w przeciwnym wypadku padną bardzo
    szybko.
    Jak coś to akumulatory trakcyjne - ich pojemność podaję się najczęściej dla
    tzw prądu 5-godzinnego (C5), czasem na akumulatorze podana jest pojemność
    dla prądu 5-godzinnego i 20-godzinnego.
    Typowy akumulator trakcyjny możesz rozładować w 80%. Czyli np masz aku.
    110Ah z tego do dyspozycji masz 80% czyli 88Ah dla prądu C5. Więc przez 5h
    możesz go obciążać 17,6A. Jeśli wartość prądu będzie większa - pojemność
    akumulatora zmniejszy się, natomiast jeśli obciążysz go prądem mniejszym -
    pojemność będzie większa.
    Odchylenia od prądu znamionowego C5 przekładają się również na ogólną
    żywotność akumulatorów, nie trudno się domyślić w jaki sposób... ;)
    Zatem jeśli użyjesz trakcyjnych 200Ah akumulatorów i obciążenie będzie
    oscylowało w okolicach 100A to dadzą radę pewnie około 30min. Na początku,
    gdy będą nowe będzie to więcej, może nawet dojdzie do 1h, ale już po
    kilkunastu cyklach będzie to pewnie max 30min. Jeśli by mieć dokładne
    charakterystyki akumulatora to można by to dobrze wyliczyć. Teraz tak
    trochę strzelam z doświadczenia, jednak mogę pudłować... ;)

    --
    Pozdrufka,
    Krzysiek