    From: "Plumpi" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Akordeon
    Date: Tue, 13 Apr 2010 15:24:20 +0200

    news:hq1mgl$b0v$1@news.onet.pl...

    > Jesli bedzie taka potrzeba, to sie zrobi elektronike lepsza.
    > W koncu skoro sa lepsze i gorsze skrzypce, lepsi i gorsi skrzypkowie, to i
    > elektroniczno-skrzypcowe brzmienia moga byc.

    Nie chodzi o elektronikę, ale specyfikę instrumentu polegającą na sposobie
    wydobycia dźwięku.
    Dwa razy zagrana ta sama nuta na skrzypcach nie zabrzmi tak samo. W
    przypadku instrumentów elektronicznych zostaje wygenerowana taka sama próbka
    dźwięku. Instrumenty klawiszowe, bo zazwyczaj w taki "interface" wyposażone
    są syntezatory (klawiatura) posiad zbyt nałą możliwość kontrolowania
    dźwięku.
    Klawiatury reagują na: siłę uderzenia w klawisz oraz siłę docisku ("mono
    after touch" oraz "poly after touch"). Poza reakcją klawiatury, instrumenty
    takie posiadają jeszcze dodatkowe manipulatory w postaci pedałów, kółka
    (jednego lub dwóch), albo joysticka.
    Do tych dodatkowych manipulatorów można przypisać dowolne kontrolery midi,
    które odpowiadają za różne parametry dźwięku lub barwy. Niestety ilość tych
    manipulatorów jest ograniczona ze względu na niemożliwość jednoczesnej
    obsługi. Jedna ręka gra, a druga obsługuje manipulatory. W przypadku
    skrzypiec dźwięk oraz brzmienie zależy od wielu czynników: miejsca, w którym
    prowadzimy smyczek, sposobu prowadzenia smyczka, siły docisku smyczka, konta
    nachylenia smyczka na boki, sposobu dociskania struny (palcem czy
    opuszkiem), twardości opuszków, dociskania struny do grygu (jeżeli się nie
    dociska strun to gra się tzw. flażolety), ponadto poza pociągnięciami
    smyczka występują także dźwięki grane poprzez szarpanie strun czyli
    "pizzicato" i tu znów barwa i dźwięk zależą od tego jak szarpiemy
    (paznokciem czy opuszkiem) i w którym miejscu. Tu polecam w szczególności
    wspaniałą "Grupę Mocarta". Ci goście wyczyniają prawdziwe cuda z
    instrumentami. Niestety jest to zbyt duża liczba przeróżnych technik,
    których po prostu nie jesteśmy w stanie w pełni zasymulować na instrumencie
    kalwiszowym.

    > A za 20 lat ktos napisze ze prawdziwe skrzypce nie sa zle, ale obyte ucho
    > zauwaza jednak roznice brzmieniowa w stosunku do Korga czy Yamahy :-)

    Oj, naprawdę nie jest to takie łatwe.

    > A tak nawiasem pytajac .. jak to sie wpolczesnie robi ? Sa te "samplery",
    > mozna zagrac nute do mikrofonu, zapamietac i odtwarzac w roznych
    > tonacjach, ale przeciez to nie jest takie latwe.
    > Robia na biezaco resampling na inna czestotliwosc ? A co z czasami
    > narastania i wybrzmiewania ?

    Współcześnie używa się wiele technik. Od generowania przebiegów na zasadzie
    syntezy, poprzez odtwarzanie próbek brzmień, a skończywszy na generowaniu
    całych fraz instrumentalnych.
    I tak:
    Synteza polega na generowaniu określonych przebiegów o określonych
    kształtach (zazwyczaj sinus, trójkąt, piła, kwadrat), a następnie na
    poddawaniu tych przebiegów obróbe i dodatkowym modulowaniu innymi
    przebiegami. Obróbkla polega na przepuszczaniu poprzez różnego rodzaju
    filtry oraz składaniu brzmienia z wielu przebiegów poddanych wcześniej
    obróbce i modelowaniu oraz dodawaniu harmonicznych i nieharmonicznych oraz
    szumów. Modelowanie polega na przepuszczaniu poprzez wzmacniacze sterowane
    innymi przebiegami tzw. obwiedni dźwięku (narastanie "attack", opadanie
    "decay", trwania "sustain" i wybrzmiewania "release" czyli tzw. obwiednia
    "ADSR") oraz nakładania innych przebiegów. Ponadto przebiegi te przechodzą
    przez dodatkowe filtry sterowane przebiegami tak jak wyżej wzmacniacze.
    Są to instrumenty typu syntezatory.

    Kolejny rodzaj tworzenia brzmienia to odtwarzanie próbek zapisanych
    fabrycznie w pamięci nieulotnej i tę technikę stosuje się głównie w
    keyboardach. W j. polskim brak jest odpowiednika i po prostu mówi się
    "kibordy".
    Tuataj instrument posiada wgrane próbki brzmień instrumentów akustycznych
    oraz innych np. syntezatorów. W tańszych instrumentach jedna próbka
    obsługuje grupę kilku klawiszy. W droższych natomiast każdy klawisz posiada
    swoją próbkę. Próbki są cięte na kawałki, a poszczególne kawałki próbek są
    zapętlane i poddawane podobnej obróbce jak w syntezatorach. Często też na
    jeden dźwiek składa się kilka takich próbek tzw. "partiale", których
    częstotliwości mogą być nieco przesunięte względem siebie.
    Tu na marginesie dodam, że takie przesunięcia częstotliwości kilku partiali
    jest stosowane do spotęgowania brzmienia i nadania charakterystycznej barwy
    wielogłosowej. M.in. akoredony w stroju francuskim tak są właśnie stojone,
    że grają 2 stroiki, ale jedn znich jest lekko rozstrajany w dół od
    częstotliwości dźwięku temperowanego, a drugi odstrajany jest w górę. Dzięki
    temu poza podstawowym dźwiękiem w tonacji słyszymy delikatną modulację tzw.
    zdudnienie powodujące drżenie dźwięku.

    Samplery natomiast posiadają pamięć próbek tak jak keyboardy, ale z tą
    różnicą, że można do tej pamięci wgrywać dowolne próbki z komputera, z płyt
    CD, internetu czy też samemu nagrywać dowolne dźwięki. I tu tak jak wyżej,
    tańsze instrumenty mają możliwość posługiwania jedną próbką w zakresie całej
    klawiatury, w nieco droższych jedna próbka obsługuje grupę klawiszy, a te
    najdroższe umożliwiaja tworzenie próbek dla praktycznie kazdego klawisza.
    Próbki tak jak pisałem wczesniej są cięte, zapętlane w poszczególnych
    fragmentach, poddawane obróbce w filtrach statycznych i dynamicznych
    (sterowanych obwiedniami lub przebiegami) a także wzmacniaczach sterowanych
    przebiegami lub obwiedniami. Oczywiście można też grać używając próbek bez
    tej całej obróbki, ale wprowadza to bardzo nienaturalne brzmiania na skutek
    zmiany prędkości odtwarzania próbki w celu zmiany jej tonacji. Powoduje to
    też skrócenie naturalnego wybrzmiewania dźwięku.

    Instrumenty, które zawierają wszystkie ww sposoby tworzenia dźwięku nazywa
    się "Work Station" czyli po naszemu "Stacjami Roboczymi".

    > No i czy sluchacze narzekaja ? :-)

    To różnie bywa i zależy od tego czemu ta muzyka ma służyć i do kogo jest
    kierowana.