  • 1. Data: 2009-08-25 21:09:57
    Temat: Adapter IDE-CF, a stary komputer
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    Czy da się zastosować adapter IDE-CF w stosunkowo starym komputerze (Dell
    Optiplex z P3 500, nie pamiętam dokładnie modelu)?

    Czy przy zakupie takiego adaptera (ceny rozpoczynają się od 5zł) i karty należy
    na coś konkretnego zwrócić uwagę?

    Chodzi mi o to aby taka karta z adapterem była jedynym nośnikiem w komputerze i
    aby dało się z niej zbootować system (bardzo okrojony Linux).

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 2. Data: 2009-08-25 21:53:31
    Temat: Re: Adapter IDE-CF, a stary komputer
    Od: "Cezar" <c...@B...pl>

    "Konrad Kosmowski" <k...@k...net> wrote in message
> [...]
    > komputerze i
    > aby dało się z niej zbootować system (bardzo okrojony Linux).

    Bez problemu. Na takiej przejsciowce nie ma praktycznie zadnej elektoniki
    oprocz zasilania, buforów dla diod i zworki Master/slave. To, czy karta
    bedzie widziana przez bios zalezy od niej samej (czy ma zaimplementowany
    tryb pracy IDE). 99.999% kart to ma. Jedynie karty, produkowane specjalnie
    dla urzadzen dedykowanych maja czasami zablokowany tryb IDE i pracuja tylko
    w 'CF mode'.

    c.

  • 3. Data: 2009-08-25 22:00:55
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Konrad Kosmowski pisze:
    > Czy da się zastosować adapter IDE-CF w stosunkowo starym komputerze (Dell
    > Optiplex z P3 500, nie pamiętam dokładnie modelu)?
    Bez problemu. Byle karta pracowała w trybie IDE (a nie spotkałem jeszcze
    takiej która by nie pracowała)

    > Czy przy zakupie takiego adaptera (ceny rozpoczynają się od 5zł) i karty należy
    > na coś konkretnego zwrócić uwagę?
    Zdecydowanie warto pytać (i żądać potwierdzenia na piśmie) że
    przejściówka (z odpowiednią kartą, w zasadzie większość x60 i w górę)
    pracuje w trybie uDMA a nie tylko PIO-mode. W trybie PIO obsługa dysku
    (tzn karty w tym przypadku) jest koszmarnie wolna a czas czekania na
    zakończenie operacji procesor stoi i nie robi nic, więc byle zapisywanie
    100bajtów logów powoduje 1-2s zwisy systemu.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 4. Data: 2009-08-25 23:20:10
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 25.08.2009 Konrad Kosmowski <k...@k...net> napisał/a:
    > Czy da się zastosować adapter IDE-CF w stosunkowo starym komputerze (Dell
    > Optiplex z P3 500, nie pamiętam dokładnie modelu)?

    Spokojnie. Robiłem ze starszymi. Mam z tym do czynienia na co dzień,
    ale w mikro-atxach. Wypróbuj też boot z usb, może Ci dongle bardziej
    pasować np.

    > Czy przy zakupie takiego adaptera (ceny rozpoczynają się od 5zł) i karty należy
    > na coś konkretnego zwrócić uwagę?

    Udma w adapterze i karcie, jakość gniazd, jak planujesz często (np co dzień
    wymieniac kartę to kup od razu więcej tego).

    > Chodzi mi o to aby taka karta z adapterem była jedynym nośnikiem w komputerze i
    > aby dało się z niej zbootować system (bardzo okrojony Linux).

    syslinux, depaking do ramdysku: imo najsensowniejsza opcja, obecnie tak robię
    w swoich embeded-ach (platformy multimedialne) - zostawiam oryginalny fat.
    wszystko co nie musi przeżyć rebootu == ramdysk.

    *** http://www.4x4.kalisz.pl ***

  • 5. Data: 2009-08-27 19:55:31
    Od: Tomasz Madurski <t...@p...onet.pl>

    Konrad Kosmowski wrote:
    > Czy da się zastosować adapter IDE-CF w stosunkowo starym komputerze (Dell
    > Optiplex z P3 500, nie pamiętam dokładnie modelu)?

    Jak najbardziej, sam używam na leciwych terminalach eon 2000 z AMD Geode
    300MHz

    > Chodzi mi o to aby taka karta z adapterem była jedynym nośnikiem w komputerze i
    > aby dało się z niej zbootować system (bardzo okrojony Linux).

    Z uwagi na ograniczoną liczbę cykli zapisu oraz sposobu tego zapisu,
    przy kartach CF należy minimalizować operacje zapisu. Jeżeli nie chce Ci
    się bawić w to co Bartlomiej Kuzniewski napisał (albo jest za
    skomplikowane) możesz w swoim rozwiązaniu:
    1. zastosować ext2 zamiast ext3
    2. montować filesystem z opcją noatime
    3. użyć projektu ramlog http://tofu3.szm.sk/ramlog/

    Na pewno to przedłuży żywot CF.

    TomekM

  • 6. Data: 2009-08-27 22:54:11
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Tomasz Madurski <t...@p...onet.pl> wrote:

> [...]

    > swoim rozwiązaniu: 1. zastosować ext2 zamiast ext3 2. montować filesystem z

    Hmm nie wiem jak to oszacować ile to pochodzi:
    - na karcie tylko Linux, odpala się, odpala przeglądarkę z jedną stroną
    - wszystkie demony (syslog itd.) orające po FS wyłączone
    - odpowiednie parametry FS (ext2 - noatime,nodirtime itd.) zapodane
    - system bootuje się raz dziennie, podnosi przeglądarkę i tyle

    Ile to ma szanse działać dopóki karta się zajedzie? Tak w widełkach
    pesymistycznie-optymistycznie najlepiej. :) Mówimy o tygodniach, miesiącach,
    latach? W sumie to tani sprzęt jest taka karta, a i metoda wdrożenia jest
    prosta (klonujemy obraz karty), więc w zasadzie interesuje mnie jedynie jak
    często karta padnie i trzeba będzie włożyć nową (koszt).

    Przy czym mam na myśli nie najtańsze i nie najdroższe karty - to co obecnie
    jest optymalne kosztowo.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 7. Data: 2009-08-28 07:19:23
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    On Fri, 28 Aug 2009 00:54:11 +0200, Konrad Kosmowski
    <k...@k...net> wrote:

> [...]
    >prosta (klonujemy obraz karty), więc w zasadzie interesuje mnie jedynie jak
    >często karta padnie i trzeba będzie włożyć nową (koszt).

    A swoją drogą czemu chcesz się bawić w przejściówki i karty CF? Nie
    możesz wsadzić w złącze PATA płyty specjalizowanego DOM (Disk On
    Module)? Albo odpalać system np. z Pendrive-a 1GB za ~10 PLN? Ja swego
    czasu kupiłem karton 25 sztuk Kingstonów 1GB po ~8 zeta i mam na nich
    systemy do instalacji i narzędzia. Jak komp ma USB 2.0 to prędkościowo
    cłakiem fajnie to działa A na DOM-ach Transcenda postawionych parę
    sysetmów - głownie rozwiązania oparte o FreeNAS i Mikrotika. Pracują
    non-stop bez jakiejś specjalnej konfiguracji eliminującej nadmierne
    zapisy. Najstarsze mają po ~4 lata. W domu mam serwer (poczta, www i
    parę usług) gdzie za dysk startowy robi 4GB DOM a pamięć masową robią
    4 pendrive-y 8GB. Od stycznia 2008 roku to pracuje i zero problemów.
    Serwer nie ma w tej chwili żadnych elementów ruchomych poza
    włącznikiem. ;-)

    Zdrówko

  • 8. Data: 2009-08-28 08:05:21
    Od: Tomasz Madurski <t...@p...onet.pl>

    Hej

    Konrad Kosmowski wrote:

> [...]
    > często karta padnie i trzeba będzie włożyć nową (koszt).
    >
    > Przy czym mam na myśli nie najtańsze i nie najdroższe karty - to co obecnie

    Myślę, że lata. Ja popełniłem coś takiego na EON 2000 i CF jako
    urządzenie które:
    1. Pozwala przez www i ssh włączać lub wyłączać dowolnych 5 urządzeń
    elektrycznych
    2. Mierzy co 30 min temperaturę na 4 czujnikach i wyświetla ją na ww
    oraz zapisuje do bazy MySQL.

    Jak na razie chodzi to już 8 miesięcy i nie ma żadnego bloku na karcie,
    który przeszedł by w tryb RO.

    Co do pen-usb to nie każde urządzenie obsłuży botowanie z niego itp
    (zwłaszcza te starsze) a DOM-y są fajne tyle że droższe (sam w swoim
    rozwiązaniu brałem taki moduł pod uwagę).

    Jest jeszcze jedno rozwiązanie. Otóż na allegro bywają nieraz dyski HDD
    wielkością i złączem odpowiadające kartom CF (mikrodisk/mikrodrive czy
    jak to się zwie). Mam taki i nawet działa.

    PS. CF brałem jakieś tanie

    TomekM

  • 9. Data: 2009-08-28 10:23:37
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 27.08.2009 Konrad Kosmowski <k...@k...net> napisał/a:

> [...]
    > - odpowiednie parametry FS (ext2 - noatime,nodirtime itd.) zapodane
    > - system bootuje się raz dziennie, podnosi przeglądarkę i tyle

    Proponuję zrobić syslinux na facie, kernel + rootfs ze spakowanym
    wszystki, roztarować do ramdsku i _nic_ nie pisać wtedy po cf,
    raz że cykle, dwa że wolno, trzy łatwiej klonować (bo już zformatowany),
    łatwiej odtworzyć pod byleczym (windows nie czyta exta natywnie).
    Po boocie kartę mozna sobie podmontować gdzieś i mieć ją na np
    rsyncu aby była stale aktualna.

    > Przy czym mam na myśli nie najtańsze i nie najdroższe karty - to co obecnie
    > jest optymalne kosztowo.

    Przy ww. propozycji ważna jest tylko prędkość odczytu i to raz dziennie
    (ew rsync, ale to tylko przy upgrade obrazu).

    *** http://www.4x4.kalisz.pl ***

  • 10. Data: 2009-08-28 15:24:38
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl> wrote:

    > A swoją drogą czemu chcesz się bawić w przejściówki i karty CF? Nie możesz
    > wsadzić w złącze PATA płyty specjalizowanego DOM (Disk On Module)?

    Droższe są.

    > Albo odpalać system np. z Pendrive-a 1GB za ~10 PLN?

    Nie jestem pewny czy te stare zipy bootują z USB.

    (Ciach - fajnie, że się produkujesz, szkoda tylko, że nie na temat)

    --
    + ' .-. .
    , * ) )