  • 11. Data: 2009-08-28 15:35:13
    Temat: Re: Adapter IDE-CF, a stary komputer
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    ** Sergiusz Rozanski <w...@s...com> wrote:

    > Proponuję zrobić syslinux na facie, kernel + rootfs ze spakowanym wszystki,
    > roztarować do ramdsku i _nic_ nie pisać wtedy po cf, raz że cykle, dwa że
    > wolno, trzy łatwiej klonować (bo już zformatowany), łatwiej odtworzyć pod
    > byleczym (windows nie czyta exta natywnie). Po boocie kartę mozna sobie
    > podmontować gdzieś i mieć ją na np rsyncu aby była stale aktualna.

    Ojejku kolejny - słuchaj ja się nie pytam JAK to zrobić tylko ile będzie
    działać z CF Linux zainstalowany metodą cegła na enter i z wyłączonymi usługami
    oraz odpowiednimi parametrami systemu plików.

    To jest proste pytanie na które można odpowiedzieć np. dwa miesiące, rok, trzy
    lata itd.

    Nie chce mi się bawić w oranie standardowej dystrybucji jakimiś namotanymi
    hackami bo to ma być możliwie proste rozwiązanie, które lokalny informatyk
    będzie mógł reprodukować. Oraz robiąc pro bono po prostu nie chce mi się babrać
    w jakieś dziwne rzeczy bo być może będzie to czas spędzony i tak
    bezproduktywnie.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 12. Data: 2009-08-28 16:35:44
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 28.08.2009 Konrad Kosmowski <k...@k...net> napisał/a:

> [...]
    > oraz odpowiednimi parametrami systemu plików.
    >
    > To jest proste pytanie na które można odpowiedzieć np. dwa miesiące, rok, trzy

    ??? skąd to można wiedzieć?, sporo zależy od karty. Najpierw piszesz o
    przygotowywaniu distro (wyłączania usług, coś tam jeszcze edytowanie) teraz to
    już jednak 'cegła na enter'. Kiosk i tak musisz uszyć na miarę.

> [...]
    > będzie mógł reprodukować. Oraz robiąc pro bono po prostu nie chce mi się babrać
    > w jakieś dziwne rzeczy bo być może będzie to czas spędzony i tak

    Ojej, robisz cegłę na enter i stawiasz co Ci potrzebne na kawałek hdd, szyjesz na
    tym kiosk, parametryzujesz opere itd, później ten kawałek hdd cp do podmontowanego
    obrazka ramdysku (bez kernela) |gzip i masz 1 plik,
    drugi to kernel i to na cf, jaka w tym filozofia? Będziesz na każdą kartę kopiował
    pliczek po pliku z mkfs, grubami itd? Szyjąc kiosk dopisz skrypt na 3 liniki
    na rsync i masz przy okazji upgrade _sieci_ kiosków z głowy. Ramdysk na 150MB
    powinno wszystko wleść, a będzie fruwać, nie to co natywnie z CF - będziesz narzekać.
    Mam tą technologie na co dzień, nie wyważaj otwartych drzwi.
    Lokalny informatyk ma umieć wgrać 3 pliki w CF i obsłużyć hardware, a nie grzebać
    w mountach i mkfsować każdej karty.

    *** http://www.4x4.kalisz.pl ***

  • 13. Data: 2009-08-28 16:47:26
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

    > ??? skąd to można wiedzieć?, sporo zależy od karty.

    Możesz rozwinąć ten temat? Wynika to z jej parametrów? Na które trzeba zwrócić
    uwagę?

    (Ciach)

    Naprawdę nic mnie nie obchodzi co masz do powiedzenia o Linuksie i jak byś to
    zrobił. Pytam o żywotność karty, a Ty się upierasz na pisanie tyrad.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )

  • 14. Data: 2009-08-28 17:06:45
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    > Możesz rozwinąć ten temat? Wynika to z jej parametrów? Na które trzeba zwrócić
    > uwagę?

    Karty mają rózną ilość cykli i różne sterowniki gołego flasha, technicznie
    nie masz dostępu do flasha wprost, siegając po sektor z początku logicznego,
    może on być na środku karty. Sporo zależy od tego sterownika, obecnie stosuje
    sie na nich zapis linearny, więc kazda zmiana zawartości nastepuje w nowym
    sektorze. Korzystnie jest więc np czyścić wszystko i zapisywać ponownie niż
    np na prawie pełnej karcie (z 5% wolnego) zapisywać nowe cykliczne dane,
    bo mają małą rotację, to właśnie uwzględnia to co napisałem poniżej, a skutecznie
    to olewasz.
    Karty kup z dużym zapasem (jak kiosk zajmie Ci 100MB, to weź karty 1GB) będzie
    5 razy żywotniej niż np 256MB.
    Główny obecnie przyrost ilości cykli zapisu jest związany z dużymi pojemnościami
    kart (duży obszar do rotacji).
    Obecnie chwalą się 100000 razy na 1 sektor, obawiam się że to wystarczy do śmierci
    technologicznej lub przyzwoitości czasu do wymiany kiosku :)
    Jak postawisz na tym ext i zaczniesz wymieniać w wąskim obszarze pliki (podejrzewam
    że system ma być akualizowany w miarę bezpieczeństwa, to ograniczona przestrzeń
    na rotację sektorów i zwmożone po nich pisanie (depakowanie pakietów itd) znacznie
    skórci żywotność karty - o ile to Ci nie odpowiem, bo dmucham na zimne.

    *** http://www.4x4.kalisz.pl ***

  • 15. Data: 2009-08-28 17:28:43
    Od: Konrad Kosmowski <k...@k...net>

> [...]
    > skutecznie to olewasz. Karty kup z dużym zapasem (jak kiosk zajmie Ci 100MB,
    > to weź karty 1GB) będzie 5 razy żywotniej niż np 256MB.

    No karty będą pewnie 4 lub 8 GiB bo aktualnie mają dobry przelicznik
    cena/pojemność.

> [...]
    > zwmożone po nich pisanie (depakowanie pakietów itd) znacznie skórci żywotność
    > karty - o ile to Ci nie odpowiem, bo dmucham na zimne.

    Nie będzie aktualizowany bo i po co. Kioski będą w wydzielonym VLAN z dostępem
    tylko do jednego serwera/strony w LAN. Nie ma po co ich aktualizować zupełnie.

    --
    + ' .-. .
    , * ) )