  • 1. Data: 2013-03-17 19:08:58
    Temat: AVR + ENC28J60
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Bawiłem się trochę modułami GSM, przyjrzałem się też Arduino z Ethernet
    Shieldem. W obydwu przypadkach obsługa TCP/IP jest już zaimplementowana
    sprzętowo i nie trzeba się nią przejmować pisząc program.
    Zastanawia mnie jednak kwestia popularnych układów ENC28J60,
    wykorzystywanych niekiedy w projektach widywanych w Sieci. W ich
    przypadku TCP/IP musi obsłużyć sam mikrosterownik.

    1) Jakie jest absolutne sprzętowe minimum, to znaczy która Atmega
    poradzi sobie z takim zadaniem, zostawiając jeszcze rozsądną ilość
    zasobów na resztę programu? A może to już nie jest zabawa dla AVR-ów,
    tylko trzeba myśleć o jakimś ARM-ie?
    2) Czy istnieje jakiś prosty, otwarty i ogólnodostępny "gotowiec", który
    można by w łatwy sposób włączyć do własnego kodu?

  • 2. Data: 2013-03-17 19:16:21
    Temat: Re: AVR + ENC28J60
    Od: "Ministerstwo Propagandy" <...@...s>

> [...]
    > sobie z takim zadaniem, zostawiając jeszcze rozsądną ilość zasobów na
    > resztę programu? A może to już nie jest zabawa dla AVR-ów, tylko trzeba

    a co to za pytanie, ubiegasz się o grant?

  • 3. Data: 2013-03-17 19:51:40
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 17.03.2013 19:08, Atlantis wrote:
> [...]
    >
    > 1) Jakie jest absolutne sprzętowe minimum, to znaczy która Atmega
    > poradzi sobie z takim zadaniem, zostawiając jeszcze rozsądną ilość

    A to zależy ile to "rozsądna". Na stm32 - 4kB ram i 16kB (chyba, może
    32?) flash postawiliśmy z kumplem serwer http pozwalający na
    wyświetlanie statycznej zawartości (zapakowanej do FLASH z
    content-encoding: gzip) - kilka asciiporn i obrazek "diody" do
    wyświetlania. Do tego strona dynamiczna (POST) pozwalająca na
    zapalanie/gaszenie diodek i odczyt przycisków oraz strona powodująca
    wyświetlenie przewijanego tekstu na matrycy 4x4 diody.

    A może to już nie jest zabawa dla AVR-ów,
    > tylko trzeba myśleć o jakimś ARM-ie?

    > 2) Czy istnieje jakiś prosty, otwarty i ogólnodostępny "gotowiec", który
    > można by w łatwy sposób włączyć do własnego kodu?
    Contiki OS -> uIP. Ma nawet ipv6. Bardziej rozbudowane LwIP.

    Michoo

  • 4. Data: 2013-03-17 20:05:13
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2013-03-17 19:51, Michoo pisze:

    > A to zależy ile to "rozsądna".

    Hmm... Powiedzmy, że przy wykorzystaniu czegoś w rodzaju Atmegi 32, albo
    328 chciałbym mieć przynajmniej połowę flasha na właściwy program i inne
    zasoby. Wykonalne? Co do RAM-u na zmienne to sam nie wiem, może lepiej
    zapytam na ile mógłbym liczyć? ;)

    > Contiki OS -> uIP. Ma nawet ipv6. Bardziej rozbudowane LwIP.

    Czyli jednak to raczej zabawa w stawianie systemu na uC?
    W sposób podobny do Arduino z Ethernet Shieldem też by się dało?

  • 5. Data: 2013-03-17 20:57:16
    Od: Marek Borowski <m...@...borowski.com>

    On 2013-03-17 19:51, Michoo wrote:

> [...]
    > zapalanie/gaszenie diodek i odczyt przycisków oraz strona powodująca
    > wyświetlenie przewijanego tekstu na matrycy 4x4 diody.

    Na uiOP i bez OS to sie zgodze.
    Ale np. dla FreeRTOS i lwIP potrzeba min. 64kB RAMu.

    > A może to już nie jest zabawa dla AVR-ów,

    > Contiki OS -> uIP. Ma nawet ipv6. Bardziej rozbudowane LwIP.

    Aha juz to widze. Pokaz mi rozsadna konfiguracje LwIP aby zadowolil sie
    powiedzmy chociaz 20kB RAMu. Generalnie moje doswiadczenia sa takie ze
    bez OSa i 96 - 128KB RAMu to bawienie sie w TCP/IP to rzezba a nie
    normalne pisanie oprogramowania.

    Pozdrawiam

    Marek

  • 6. Data: 2013-03-17 21:03:18
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 17.03.2013 19:08, Atlantis pisze:

> [...]
    > 2) Czy istnieje jakiś prosty, otwarty i ogólnodostępny "gotowiec", który
    > można by w łatwy sposób włączyć do własnego kodu?

    W EP chyba z zeszłego roku było sporo na temat połączenia PIC + ENC,
    skoro tam to działało na 8-bitowym procku to myślę, że jak znajdziesz
    coś o podobnych właściwościach spośród AVR-ów to też zadziała. Zaleta
    PIC(k)ów jest taka że Microchip udostępnia za darmochę stos TCP/IP i
    jest jeszcze do tego jakiś magiczny programik, którym można zrobić
    proste strony www z guzikami/lampkami/suwakami, które potem wrzucasz na uC.

    Z pobieżnego przeglądu "gógli" widzę, że ludziki dają radę na takich
    prostakach jak atmega32, więc to chyba nie jest jakiś nadludzki wysiłek.
    W końcu ethernet i tcp/ip to nie nowa technologia, pamięta czasy
    znacznie prostszych procków i jakoś dawali radę.
    Jakub Rakus

  • 7. Data: 2013-03-17 21:30:52
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 17.03.2013 20:57, Marek Borowski wrote:
    > On 2013-03-17 19:51, Michoo wrote:
    >>
    > Na uiOP i bez OS to sie zgodze.

    Na uIP i bez systemu.

    > Ale np. dla FreeRTOS i lwIP potrzeba min. 64kB RAMu.

    Coś za coś.

    > Aha juz to widze. Pokaz mi rozsadna konfiguracje LwIP aby zadowolil sie
    > powiedzmy chociaz 20kB RAMu.

    LwIP odpalałem już na microblaze (64MB ram afair), więc to trochę inna
    liga, ale spokojnie pójdzie już na zestawie jakiś większy arm + 4M
    sramu. Powiedzmy od 16..32 MB ramu można się nie przejmować i postawić
    linuxa czy jakieś bsd.

    Wg tego:
    http://www.lpcware.com/content/project/lightweight-i
    p-lwip-networking-stack/lwip-memory-requirements
    minimum to 40k z czego 8k to bufory.

    > Generalnie moje doswiadczenia sa takie ze
    > bez OSa i 96 - 128KB RAMu to bawienie sie w TCP/IP to rzezba a nie
    > normalne pisanie oprogramowania.

    Jeżeli robisz coś prostego - interface do sterowania/odczytu danych to
    uIP wystarcza.

    Michoo

  • 8. Data: 2013-03-17 23:03:12
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2013-03-17 19:08, Atlantis wrote:
    [...]
> [...]
    > poradzi sobie z takim zadaniem, zostawiając jeszcze rozsądną ilość
    > zasobów na resztę programu? A może to już nie jest zabawa dla AVR-ów,
    AVR wystarczy. Tutaj masz np. zabytkową wersję Ethernuta:
    http://ethernut.de/en/hardware/enut1/index.html Ja z kolei tak z 7-8 lat
    temu odpaliłem Nut/OS-a z małym serwerkiem HTTP na H8/3068 który miał w
    środku 16k RAM i 384k Flasha. I w zasadzie nie miałem problemów z
    RAM-em. :-D

    > 2) Czy istnieje jakiś prosty, otwarty i ogólnodostępny "gotowiec", który
    > można by w łatwy sposób włączyć do własnego kodu?
    Jak na AVR-ka to możesz spróbować Nut/OS-a z w/w stronki. Pewnie driver
    do ENC28J60 będziesz musiał napisać (chyba że masz już gotowca którego
    da się łatwo ożenić z Nut/OS). Możesz też zerknąć na XMK
    (http://www.shift-right.com/xmk/index.html) oraz uIP i/lub lwIP.

  • 9. Data: 2013-04-01 00:02:01
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sun, 17 Mar 2013 19:08:58 +0100, Atlantis napisał(a):

> [...]
    > poradzi sobie z takim zadaniem, zostawiając jeszcze rozsądną ilość
    > zasobów na resztę programu? A może to już nie jest zabawa dla AVR-ów,

    W EdW 9/2008 był projekt eksperymentalnego łącza audio po ethernecie, na
    MEGA32 i ENC, z wykorzystaniem protokołu UDP.
    GG#2400455 ICQ#320399066