    From: "Sempiterna" <r...@a...pl>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia
    Subject: Re: ADSL w czasie burzy :-)
    Date: Sat, 11 Jul 2009 19:51:00 +0200

    news:j8ig55tb21k12oqtol54o6fjhrg77iflc6@4ax.com...

    > Indukcja elektrostatyczna duzych pradow nie da. Choc bramke w mosfecie

    Jak duży ładunek pojdzie, to prąd nie musi byc taki mały. A bramkę to
    nie tylko w MOSFET-cie przepali, jak się uprze. wystarczy, że poleci w
    kierunku zaporowym na któreś ze złącz tranzystora, mającego małą
    upływność... dowidzenia... CMOS... niby potrzebuje dość sporego prądu do
    zmiany stanu (stąd przy w.cz. CMOSy żrą więcej, niż TTL-e - więcej razy
    zmienia się stan)

    > moze przepalic .. ale chyba nikt do takich celow niezabezpieczonych
    > nie robi.

    Każde zabezpieczenie, to jednak pogarsza właściwości. Czy to
    szybkościowe, czy jakościowe...

    > Z tym ze roznicowe w skretce nie powinno powstac zbyt duze.

    Nie trzeba różnicy na parze. Nieraz słyszałem o przypadkach, że po burzy
    karta sieciowa nadal była sprawna, a leciały inne karty, czy np. płyta
    główna. Wystarczy iskierka od różnicy potencjałów... a tak uderzenie
    prądu, jak na mikroelektronikę, to będzie już poważne.

    > A sumaryczne to inna para kaloszy - w sumie to sie zastanawiam co
    > uszkadza burza w hubach/switchach. Bo w zasadzie to nic nie powinna.

    Zależy od wykonania. Jak transoptory dobre, to wytrzymają. Czasem na
    modemach są iskrowniki, cz warystory, widywałem je też na sieciówkach.

    > Na poparcie ostatniego - jeszcze mi sie taki uszkodzony nie zdarzyl,
    > wiec nie mialem okazji zbadac :-)

    Nie mówię, że nie.
    Zdarzyło mi się, świadomie, ale i przez własną głupotę, uszkodzić
    wzmacniacz w.cz. w odbiorniku samochodowym Traper, dwa UKF-y i AM.
    Przestał działać AM...
    Czym go uszkodziłem? Sweter zdejmowałewm i rękę zbliżyłem do obudowy, na
    którą przeskoczyła malutka iskierka, ledwo widoczna. W tym momencie
    radio przestało grać. (UKF grał nadal) Zwracam uwagę - do obudowy, a nie
    gdzieś do elektroniki na płytce. Wymiana (MOS?)FET-a we wzmacniaczu nie
    pomogła... A to na pewno on byl walnięty, bo podałem sygnał od razu na
    mieszacz i zagrało, ale bez obwodów wejściowych nie dało się słuchać,
    wówczas jeszcze nie zakłócenia, tylko interferencje od innych stacji.
    A napięcie i prąd w elektryczności indukowanej elektrostatycznie są
    daleko większe...

    Nie da się jednoznacznie określić wpływu... To nie Strowger, gdzie dwie
    pary węgielków na przełączalni na każdej parze załatwiają większość
    problemu.