  • Data: 2010-11-27 23:34:07
    Temat: Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos takiego ?
    Od: " Wmak" <w...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Arbiter <n...@h...com> napisał(a):

    > możesz też poczytać tu
    > http://en.wikipedia.org/wiki/H4_lamp#European_system
    > ze szczególnym zwróceniem uwagi na fragment
    > "The traditional European method of achieving low and high beam from a
    > single bulb involves two filaments along the axis of the reflector. The high
    > beam filament is on the focal point, while the low beam filament is
    > approximately 1 cm forward of the focal point and 3 mm above the axis."

    To akurat pewno jest prawdą w USA dla żarówek i lamp nie dających odcięcia dla
    świateł mijania o których w innym wątku dyskutowaliśmy.

    Z moich prywatnych eksperymentów, (także z lampami ze zdjętym szkłem) wynika
    co innego, więc wikipedia, gdzie każdy może co chce napisać, nie jest dla mnie
    wyrocznią.
    Chyba, że potrafisz wyjaśnić, jak żarówka H4 w parabolicznym reflektorze daje
    ostrą linię podziału światło/ cień.

    Moim zdaniem po usunięciu ryflowanego szkła na ekranie przed lampą widać
    powiększony obraz włókna i krawędzi miseczki (przednia krawędź miseczki w
    ognisku, włókno odrobinę głębiej), która to krawędź jest właśnie linią
    odcięcia po rozciągnięciu na boki przez pryzmaty w górnej części szkła.
    Precyzja ustawienia włókna nad miseczką i skręcenie całej żarówki (u nas w
    lewo a u Anglików w prawo, patrząc zza reflektora) ma wpływ na asymetrię
    wiązki - dalej oświetlone odpowiednie pobocze.
    Włókno długich głębiej, poza ogniskiem daje większą plamę a centralną "szpilę"
    formuje dolna część szkła.
    Zdarzyło mi się też kiedyś stłuc okrągły przeciwmgielny halogen z żarówką H3 i
    wtedy pojąłem, dlaczego w tej żarówce włókno jest umieszczone pionowo a nie
    poziomo, jak w innych.
    Na ścianie zobaczyłem powiększoną pionową spiralkę.
    Właśnie rozciągnięty w poziomie przez "ryflowanie" szkła obraz włókna dawał
    wąski (w pionie) pas światła od krawężnika do krawężnika.
    Abyś nie czepiał się:
    te włókna krótkich lub przeciwmgielnych nie są idealnie w ognisku ale bardzo
    blisko, tak by ostry obraz włókna był powiększony na ekranie.
    Włókno długich znacznie dalej od ogniska, bliżej paraboli zwierciadła.