  • Data: 2014-08-12 15:57:21
    Temat: Re: A gdyby zamiast AC w domu było DC....
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil> szukaj wiadomości tego autora

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Można również zastosować przełącznik. Ale dojdziesz w ten sposób do
    > sprawności rzędu 40% i nadal będziesz miał te 18W ciepła do
    > odprowadzenia i transformator o mocy obliczeniowej 48W.
    >
    > Przypomnę, co wyciąłeś - chodziło o prostotę. Stabilizowany zasilacz
    > impulsowy tej mocy to ledwie kilka elementów.

    Jeśli prostotę mierzyć liczbą elementów, to taki zasilacz "klasyczny"
    będzie ich zawierał porównywalnie z przetwornicą. W tym mikrokontroler,
    sztuk jedna. Ale mój udział w "Twojej" gałęzi miał na celu jedynie
    przypomnienie o takiej możliwości -- nie zamierzam bronić przegranej
    sprawy, przetwornice są po prostu lepsze. Skoro jednak podałeś liczby,
    to powiedz jeszcze, skąd one się wzięły, tj. głównie interesuje mnie
    przyjęta sprawność transformatora.

    > Zasilacz o konstrukcji klasycznej też ma kondensatory.

    Nie musi mieć, np. do celów oświetleniowych, jeżeli chcesz lampami
    sterować MOSFETem i masz wiele kanałów. Halogeny i LEDy z przetwornicą
    świetnie sobie radzą z pulsującym DC na wejściu. Przetwornica w roli
    takiego zasilacza raczej nie powinna wypuszczać tych pulsujących 50+
    kHz bezpośrednio w przewody zasilające, przynajmniej bez koncesji na
    nadawanie. ;-)

    > I też mało trwałe :( To nie czasy niezłomnych kondensatorów TEWA,
    które działały
    > i nadal działają - dziesięcioleciami.

    Coś się musi w tej sprawie zmienić, bo obecna sytuacja jest dziwna.
    Na szczęście kondensatory ceramiczne powoli wkraczają w obszar dotąd
    zarezerwowany dla elektrolitów, 100uF już dziś można kupić.

    Pozdrawiam, Piotr