  • 1. Data: 2024-07-11 18:27:24
    Temat: 8080
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Jak juz przy starociach jesteśmy - 8080 o ile pamiętam wersję
    oficjalną, miał 78 instrukcji.

    Ktos potrafi je wypisać?
    Ale żeby było dokładnie 78, a nie około :-)

    J.

  • 2. Data: 2024-07-11 19:03:32
    Temat: Re: 8080
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 11/07/2024 18:27, J.F wrote:
    > Ale żeby było dokładnie 78, a nie około :-)

    Czy kiladziesiąt wariantów mov liczy się jako 1?

  • 3. Data: 2024-07-11 19:51:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 11 Jul 2024 19:03:32 +0200, heby wrote:

    > Czy kiladziesiąt wariantów mov liczy się jako 1?

    Musi tak, bo inaczej byłoby tych instrukcji 250+ :-)

    przy czym zauważ, ze w mnemonikach 8080 to tych MOV jest mniej, bo
    inne sie nazywają inaczej - jakies MVI, LXI, LDAX, STAX ...

    MOV rejestr,rejestr traktowałbym jako jedną instrukcje,
    ale juz MOV rejestr, M (czyli (HL)), i MOV M,rejestr
    to w komplecie, czy dwie instrukcje więcej?

    Z80 ma 158 instrukcji, tu tez jestem ciekaw metody liczenia,
    ale wypisanie znacznie dłuzej trwa :-)

    J.

  • 4. Data: 2024-07-12 07:57:38
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-07-11 12:51, J.F wrote:

> [...]
    > to w komplecie, czy dwie instrukcje więcej?
    >
    > Z80 ma 158 instrukcji, tu tez jestem ciekaw metody liczenia,

    To moze zacznijmy od tego skad wziales te 78.
    Potem wymyslimy jak to zrodlo moglo te ilosc se wykombinowac

    --
    Lukasz

  • 5. Data: 2024-07-12 10:05:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 12 Jul 2024 00:57:38 -0500, ptoki wrote:

    > To moze zacznijmy od tego skad wziales te 78.
    > Potem wymyslimy jak to zrodlo moglo te ilosc se wykombinowac

    Intel to napisał, a po nimi wszyscy powtarzają.
    Podobnie Zilog napisał, ze Z80 ma 158 instrukcji.

    J.

  • 6. Data: 2024-07-12 12:14:18
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 11/07/2024 19:51, J.F wrote:> przy czym zauważ, ze w mnemonikach 8080
    to tych MOV jest mniej, bo
    > inne sie nazywają inaczej - jakies MVI, LXI, LDAX, STAX ...

    Zakładam, że to zależy kto liczy:
    1) producent - jest bardzo dużo
    2) programista - jest bardzo mało

    To trochę jak z rejestrami w 8086. Materiały Intela podawały, że jest
    ich tam "dużo symetrycznych", a rzeczywistość jak jest każdy widział.

    Dla mnie instrukcja == optcode robiący co innego niż pozostałe. Więc
    MOVy są rózne, ale już NOPy nie.

  • 7. Data: 2024-07-12 13:46:08
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 12 Jul 2024 12:14:18 +0200, heby wrote:
    > On 11/07/2024 19:51, J.F wrote:> przy czym zauważ, ze w mnemonikach 8080
    > to tych MOV jest mniej, bo
    >
    > Zakładam, że to zależy kto liczy:
    > 1) producent - jest bardzo dużo

    Dokładnie w tym problem - Intel pisal 78, a ja jestem ciekaw, jak on
    się tej liczby doliczył

    > Dla mnie instrukcja == optcode robiący co innego niż pozostałe. Więc
    > MOVy są rózne, ale już NOPy nie.

    No to 8080 ma ich około 250.

    A Intel jednak pisze, ze 78 ... jak on to liczy ?

    J.

  • 8. Data: 2024-07-13 07:51:02
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-07-12 06:46, J.F wrote:

    > Dokładnie w tym problem - Intel pisal 78, a ja jestem ciekaw, jak on
    > się tej liczby doliczył

    https://altairclone.com/downloads/manuals/8080%20Pro
    grammers%20Manual.pdf

    Liczylem je w spisie tresci.
    Naliczylem 77 ale moze sie gdzies machlem.

    > No to 8080 ma ich około 250.
    >
    > A Intel jednak pisze, ze 78 ... jak on to liczy ?

    PDF pewnie wyjasni.
    Ale najpierw znajdz te liste 250. To sie zobaczy jak sie nawzajem mapuja.

    --
    Lukasz

  • 9. Data: 2024-07-15 09:41:05
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 13 Jul 2024 00:51:02 -0500, ptoki wrote:

    > https://altairclone.com/downloads/manuals/8080%20Pro
    grammers%20Manual.pdf

    > Liczylem je w spisie tresci.
    > Naliczylem 77 ale moze sie gdzies machlem.

    Ha, 78 mi wyszło po pierwszym liczeniu.
    Wpisze do excela w wolnej chwili :-)

    > PDF pewnie wyjasni.
    > Ale najpierw znajdz te liste 250. To sie zobaczy jak sie nawzajem mapuja.

    250 to w miare prosto, nie jest instrukcją CB, DD, ED, FD, D9,
    08, 10, 18, 20, 28, 30, 38 - razem 12, więc 244 cos robi.

    https://pastraiser.com/cpu/i8080/i8080_opcodes.html

    J.

  • 10. Data: 2024-08-03 02:46:46
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-07-15 02:41, J.F wrote:

> [...]
    >
    > 250 to w miare prosto, nie jest instrukcją CB, DD, ED, FD, D9,
    > 08, 10, 18, 20, 28, 30, 38 - razem 12, więc 244 cos robi.

    W tej tabelce np masz XRA A, B, C, D, E, H, L, M

    W docu na stronie 19 masz XRA reg gdzie reg jest pewnie kazdym glownym
    rejestrem bo nie wyszczegolnili.

    Czyli w tabelce masz 8 rozkazow a w manualu 1

    To tak jak podejrzewalem, jedni licza kazda wariacje a drudzy tylko
    ogolny rozkaz.

    I ja sie sklaniam do liczenia bez rozdrabniania sie na warjacje
    rejestrowe o ile nie niosa jakichs specjalnych warunkow.

    Ze np. dany rejestr jest wolniejszy (lub pamiec jakos szczegolnie
    powolna w porownaniu do innych rozkazow) albo ze dla operacji dla danego
    rejestru cos tam jeeszcze ekstra sie dzieje.

    Nie analizowalem reszty tabelki bo mi to do niczego nie potrzebne a sama
    ilosc rozkazow uwazam za nieistotny detal. Moze nastolatki sie kiedys
    tym jaraly bo 6502 mial mniej rozkazow czy rejestrow a 8080 mial wiecej
    i to mialo czynic jakas roznice. Moze mialo to sens kiedys jak
    projektanci dumali jakie cpu wybrac ale mysle ze byly wazniejsze roznice
    jakie warto bylo rozwazac.

    --
    Lukasz