eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronika60 mA dużo czy spoko?Re: 60 mA dużo czy spoko?
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!.POSTED.77-255-143-124.dynamic.inetia.p
    l!not-for-mail
    From: Pixel(R)?? <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: 60 mA dużo czy spoko?
    Date: Sat, 15 Feb 2025 13:43:07 +0100
    Organization: A.P.Z.
    Message-ID: <voq25p$11rrf$1@news.icm.edu.pl>
    References: <X...@1...0.0.1>
    <60jtt4dfekqi$.1oqxm9tcnpfwy$.dlg@40tude.net>
    <von3q2$t9ns$1@news.icm.edu.pl>
    <1kuog0pqciq4l$.ohfor9njz9td$.dlg@40tude.net>
    <vonlgg$u5s5$1@news.icm.edu.pl>
    <13od9n0vys29m$.1bvo4qeepxrwv.dlg@40tude.net>
    <voo0ok$unm1$1@news.icm.edu.pl>
    <r...@4...net>
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Date: Sat, 15 Feb 2025 12:43:37 -0000 (UTC)
    Injection-Info: news.icm.edu.pl;
    posting-host="77-255-143-124.dynamic.inetia.pl:77.255.143.124";
    logging-data="1109871"; mail-complaints-to="u...@n...icm.edu.pl"
    User-Agent: Mozilla Thunderbird
    Content-Language: pl
    In-Reply-To: <r...@4...net>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:796201
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 14.02.2025 o 19:55, J.F pisze:

    >> Nigdy. Zawsze mnie ciekawi logika takiego magika. Akumulator kwasowy
    >> (może być nawet AGM) potrzebuje przede wszystkim CZASU do skutecznego
    >> naładowania do 100%.
    >
    > Czasu i napięcia. Może nawet "lub napięcia".
    > No ale w samochodzie napięcie umiarkowane, więc czasu.

    No przecież napisałem, że czasu :> Logicznym jest, że napięcia i prądu,
    więc jak zwykle, piszesz "jałowo" :>
    >
    >> Co z tego że nakarmisz go "grubym" prądem w wersji
    >> MAX, skoro to nawet lajkonik wie, że to skutecznie nie naładuje takiego
    >> akumulatora. Każde zakręcenie rozrusznikiem, powoduje drenaż, który
    >> wyrównuje się średnio po 30 min ładowania, nie pisząc o skutecznym
    >> naładowaniu a 3km to jazda 10 min.
    >
    > Mój diesel latem ... swiece grzeje może 3s*40A, zapala w ciągu ~2s,
    > prąd ... strzelam - 250A, razem 620As = 0.17Ah.
    > Teraz zima, to powiedzmy 10s grzania świec i 5s kręcenia, bez kozery
    > napiszę 500A, razem 2900As=0.8Ah.
    > Razy 2, jak 2x dziennie.

    Czyli 1,6Ah i to w dobrym stylu. U mnie diesel 3L kręci 5sek w mrozie i
    leci większy prąd + grzałki bo nie mam świec żarowych (CRDi)...ale
    chwila kręcenia dłużej i potrzebna 1h do pełnego naładowania, bo
    wyciągnąć energię jest łatwo ale nie ma 1:1 w sensie, ze wyciągasz 10
    min max i w 10 min naładujesz ponownie.
    >
    > I te 60mA na postoju to wcale nie jest tak mało.

    Policzmy. 60mA x 12h to 0,7Ah

    > Tak czy inaczej - jak akumulator naładowany w sporym stopniu,
    > to przy tych 14.4V bierze 1-2A. 5-10 min trzeba nawet na te 620As.
    > A u mnie panuje 13.9V

    Tego nie piszemy bo PiteR jeszcze nie naładował tego aku do 100% i nadal
    potrzebuje kilku godzin do pełnego naładowania.

    > Ale jaki to jest poziom, czy 30%, czy 50%, czy 80% - to nie wiem.
    > 30 i 50% pewnie są już dla akumulatora szkodliwe.

    No właśnie, niedoładowanie takiego aku powoduje powolne zasiarczanie.

    >> No nie, wyżej masz podane, CO się dzieje głównie z akumulatorem. Ten
    >> mikro pobór nie ma tutaj znaczenia, jeśli codziennie auto jest odpalane.
    >
    > Na co najmniej pół godziny :-)

    Czyli bilans jest zerowy, skoro potrzeba kilku godzin aby zaczęło być OK.

    >>>>> Jeszcze z ciekawostek - jak parkuje pod chmurką, to może jakąś baterię
    >>>>> słoneczną, do doładowania? Wiele dać nie musi, 50mA mogło by uzdrowić
    >>>>> sprawę :-)
    >>>>
    >>>> Gówno da. Przy tej pogodzie PV daje 1%. Czyli ze 100W masz 1W, jak
    >>>
    >>> 60mA*12V = 0.72W
    >>
    >> Czyli nadal za mało.
    >
    > Jakby stale świeciło, to za dużo.
    > Ale nie swieci stale ...

    Przez pół roku to gówno, nie światło. Mam/wiem.

    >> Bredzisz. Mam taki panel do ładowania radia, telefonu 30W, gówno wart w
    >> sumie. Przy akumulatorze 60Ah jest bezużyteczny.
    >
    > Miałem taki panelik 10x25cm. 0.025m2 lub 1/40 m2.
    > Teoretycznie powinien mieć ze 3W czyli np 13V*230mA.
    > Ale nie dawał tylu - jakiś kiepski.
    >
    > tym niemniej 230mA to znacznie więcej niż 60 :-)
    > Nawet, jeśli założyć, ze działa tylko połowę czasu.
    > Nawet, jak założyć, że daje tylko połowę mocy, to i tak wychodziłoby w
    > sam raz.
    >
    > W zimie to co prawda bardzo optymistyczne założenia.
    > Ale też nie chcemy sie z tego zasilać całkowicie, tylko poprawiać
    > bilans :-)

    No przecież Ci piszę, że zimą jest 1% z panelu, czyli musiałbyś mieć
    cały dach w panelu, żeby doładować. Po co, skoro można to zrobić
    ładowarką co 2 miesiące?
    >
    >> Mam też akumulator 150Ah i 400W PV. Zimą jest z tego równie gówno, bo 1%
    >> to 4W i to w porywach przez 4h dnia. Gdyby tylko chodziło o podtrzymanie
    >> napięcia to OK ale tutaj mamy codzienne drenowanie rozrusznikiem i brak
    >> uzupełnienia do 100% naładowania. Mam i wiem. Te 60mA to pikuś w tym
    >> układzie.
    >
    > Jak widać pikuś to może być rozrusznik.

    No nie.


    --
    Pixel(R)??

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: