eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochody4x4 fakty i mityRe: 4x4 fakty i mity
  • Data: 2012-01-27 00:17:36
    Temat: Re: 4x4 fakty i mity
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    >> Kompletna bzdura,
    >
    > Tak, tak oczywiście.
    > Trzebaby popatrzeć co się dzieje z kołami z drugiej (nie pokazanej przez
    > kamerę) strony. Okazałoby się, że nie bzdura?

    Drogi kolego, sprzęgło przyłączy tylną oś, mechanizm różnicowy rozdzieli
    napęd na lewą i prawą stronę i tyle. Jeśli jakieś koło stanie, to
    oznacza że po przeciwnej kręci się 2x szybciej. W takim przypadku komp
    dohamuje to koło aby ruszyć zatrzymane. Tak się powinno dziać i tak się
    w moim samochodzie dzieje. Odgłosy nie są przyjemne i przypominają ABS,
    ale... jest to skuteczne. Jakieś 2 lata temu pisałem na grupie jak
    bardzo skuteczne. To że tutaj nie kręci się tylne koło świadczy o
    wadliwej pracy układu. Zastanów się proszę - czy taka porównawcza
    reklama subaru w wykonaniu amatorskim jest wiarygodna?

    > XC70 ma Haldex -- II albo III generacja (zależnie od rocznika, III
    > handlowo nazwana "Instant Traction") który dołącza sensowną ilość napędu
    > na tylą oś gdy wyjkryje poślizg.

    I robi to na tyle szybko i skutecznie, że przednie koła nie wpadają mi w
    poślizg gdy dynamicznie ruszam na śliskim (o czym właśnie się przekonuję
    po chwilowej przesiadce do Mondka... człowiek się bardzo szybko
    przekonuje do wygodniejszego/lepszego/jakkolwiek). Teoretycznie sprzęgło
    wymaga czasu na przełączenie - nie wiem dokładnie jak to jest w XC70
    zrobione, ale szczerze - mam wrażenie że jest włączone zawsze.


    > Subaru domyślnie rozdziela 50:50 i zmienia to gdy wykryje że jest niepotrzebne.

    Dobrze, powiedz mi proszę co to znaczy że ma 50% przód i 50% tył, bo ja
    nie ogarniam takiego podziału. Jeżeli istnieje "mechanizm różnicowy"
    pomiędzy przednią a tylną osią (a musi istnieć jeżeli napęd jest stały),
    to teoretycznie zerwanie przyczepności na jednej z osi osłabia drugą
    (tak jak to ma miejsce w klasycznym mechanizmie na jednej osi - pomiędzy
    stronami). Musi więc istnieć mechanizm zapobiegający, czyli co...
    blokada tego mechanizmu? Jeśli blokada, to podział 50/50 nie ma sensu, a
    jeśli nie ma blokady, to o żadnym podziale nie ma mowy (tak jak w
    klasycznym Audi, jedno koło na lodzie i cała fura stoi).

    Musisz sobie zdać sprawę z jednego prostego faktu. Nie ma idealnych
    rozwiązań - zawsze są jakieś kompromisy.
    Stały napęd na 4 koła jest bardzo fajny przy sportowej jeździe, ale bez
    wspomagania elektroniką nic nie daje w przypadku warunków ciężkich (np:
    brnięcie przez śnieg). A jeśli jest wspomagany elektroniką, to niewiele
    różni się od rozwiązania ze sprzęgłem.
    Z kolei dołączany napęd słabo pomaga przy sportowej jeździe (no może
    przy starcie, później i tak jest odłączany), za to doskonale sprawdzi
    się w bocie czy śniegu, jeśli tylko konstruktorzy poprawnie go zbudowali
    (a bywa różnie - np: CRV-ka). Jeszcze lepiej sprawdzi się stały napęd z
    blokowanymi mechanizmami różnicowymi - koła będą obracały się
    "synchronicznie" i zapewni to największy uciąg, ale już do jazdy z dobrą
    przyczepnością - w ogóle się nie nada, blokady trzeba będzie odłączyć.

    Reasumując - producenci zapewnili wybór rozwiązania, od użytkownika
    zależy czego oczekuje i co wybierze. Jeśli wybierze źle - później
    czytamy że napęd się nie sprawdza.

    Miłego.
    Irek.N.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: