-
Data: 2015-06-18 11:46:22
Temat: Re: 300
Od: Adam <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2015-06-18 o 11:17, RoMan Mandziejewicz pisze:
> Hello Adam,
>
> Thursday, June 18, 2015, 10:11:43 AM, you wrote:
>
> [...]
>
>> A co do umiejętności:
>> W górach kierowcy umieli "hamować" za pomocą zarzucania samochodem na
>> zakrętach.
>
> Stary jestem ale takiej metody nie pamiętam.
Nie opisałem kontekstu: okres jeszcze międzywojenny i Alpy. A samochody
z silnikami dwusuwowymi.
W kilku książkach, nie tylko W. Rychtera o tym czytałem, było też trochę
fotografii.
>
>> Ówczesne wozidła szybko gotowały hamulce. A jak ktoś nie umiał w ten
>> sposób wytracić prędkości, to okoliczności przyrody robiły to za
>> niego.
>
> Znaczy hamowania silnikiem nie uznawali? W autobusach "ogórkach" była
> nawet specjalna dźwignia hamulca górskiego...
"Pazurki" były też w ciężarówkach.
>
>> Wystarczy poczytać trochę choćby Witolda Rychtera, czy stare podręczniki
>> Sobiesława Zasady.
>> A ludzie różne ABS-y, ESP i inne takie to mieli w głowach. A
>> najważniejsze: umieli przewidywać. Zasada ograniczonego zaufania to była
>> podstawa na kursach jazdy.
>> Były zresztą też (nie dla wszystkich) kursy wyższej szkoły techniki
>> jazdy, czyli zwroty, przewroty (np. przewrót Aaltonena),
>
> A może Immelmanna?
To domena Transportera ;)
Przewrót Aaltonena - obrót samochodu o 360°. Pierwszy z brzegu przykład:
http://www.moto-opinie.com/jak-zrobic-aaltonena/
Nie jest trudne, tylko kwestia ćwiczeń. Łatwiej z napędem na tył.
>
>> jazda na dwóch kołach, itd, itp.
>
> Rzeczywiście - bardzo przydatne dla współczesnych samochodów i
> kierowców...
>
Bo dawniej to byli szoferzy a nie kierowcy ;)
Poza tym, już uogólniając - jeśli chodzi o czasy współcześniejsze, gdy
jeszcze nie było ograniczeń prędkości w PL:
Prędkość, nawet rozwijaną przez Warszawy, trzeba odnieść w relacji do
innych pojazdów. Wtedy 40km/h to dla ciężarówki był wyczyn. Różnica
prędkości była więc znaczna - blisko trzykrotna - i w tym kontekście
trzeba spojrzeć. Poza tym sporo ciężarówek miało hamulce bębnowe,
sterowane linkowo. W ówczesnych podręcznikach była cała litania do
wykonania przed wyjazdem ciężarówki z bazy, m.in. smarowanie podwozia i
regulacja hamulców. Codziennie. Listy miesięczne były jeszcze dłuższe.
Patryk Mikiciuk wynajduje wciąż jeżdżące samochody z tamtej epoki. W tym
ciężarówki normalnie pracujące(!).
--
Pozdrawiam.
Adam
Następne wpisy z tego wątku
- 18.06.15 12:12 J.F.
- 18.06.15 12:19 p...@g...com
- 18.06.15 12:51 J.F.
- 18.06.15 12:53 J.F.
- 18.06.15 13:05 RoMan Mandziejewicz
- 18.06.15 13:37 p...@g...com
- 18.06.15 15:45 Ghost
- 22.06.15 07:46 dddddddd
- 22.06.15 08:16 quent
- 22.06.15 09:01 RoMan Mandziejewicz
- 22.06.15 09:58 quent
- 22.06.15 11:05 J.F.
- 22.06.15 11:11 J.F.
- 22.06.15 11:12 p...@g...com
- 22.06.15 11:31 J.F.
Najnowsze wątki z tej grupy
- [OT] Lewe oprogramowanie
- droga laweta
- Co tam się odpierdala w tej Warszawie?
- skąd się biorą tacy debile?
- wina Tóska
- Rewolucja/Rewelacja!
- grupa ożyła ;)
- Być jak Clint
- Aby WKOOOORWIĆ ekofaszystów ;-)
- OC - podwyżka
- wyszedł z domu bez buta
- Bieda hud.
- Strach się bać
- Koniec smrodów
- Krematorium
Najnowsze wątki
- 2024-11-29 Dławik CM
- 2024-11-29 [OT] Lewe oprogramowanie
- 2024-11-29 Błonie => Sales Specialist <=
- 2024-11-29 Warszawa => IT Expert (Network Systems area) <=
- 2024-11-29 Warszawa => Ekspert IT (obszar systemów sieciowych) <=
- 2024-11-29 Warszawa => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-11-29 Białystok => Inżynier Serwisu Sprzętu Medycznego <=
- 2024-11-29 Pómpy ciepła darmo rozdajoo
- 2024-11-29 Białystok => Application Security Engineer <=
- 2024-11-29 Białystok => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2024-11-29 Gdańsk => Software .Net Developer <=
- 2024-11-29 Wrocław => Key Account Manager <=
- 2024-11-29 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-11-29 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-11-27 Re: UseGalileo -- PRODUKTY I APLIKACJE UŻYWAJĄ JUŻ DZIŚ SYSTEMU GALILEO