-
Data: 2015-06-18 11:46:22
Temat: Re: 300
Od: Adam <a...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu 2015-06-18 o 11:17, RoMan Mandziejewicz pisze:
> Hello Adam,
>
> Thursday, June 18, 2015, 10:11:43 AM, you wrote:
>
> [...]
>
>> A co do umiejętności:
>> W górach kierowcy umieli "hamować" za pomocą zarzucania samochodem na
>> zakrętach.
>
> Stary jestem ale takiej metody nie pamiętam.
Nie opisałem kontekstu: okres jeszcze międzywojenny i Alpy. A samochody
z silnikami dwusuwowymi.
W kilku książkach, nie tylko W. Rychtera o tym czytałem, było też trochę
fotografii.
>
>> Ówczesne wozidła szybko gotowały hamulce. A jak ktoś nie umiał w ten
>> sposób wytracić prędkości, to okoliczności przyrody robiły to za
>> niego.
>
> Znaczy hamowania silnikiem nie uznawali? W autobusach "ogórkach" była
> nawet specjalna dźwignia hamulca górskiego...
"Pazurki" były też w ciężarówkach.
>
>> Wystarczy poczytać trochę choćby Witolda Rychtera, czy stare podręczniki
>> Sobiesława Zasady.
>> A ludzie różne ABS-y, ESP i inne takie to mieli w głowach. A
>> najważniejsze: umieli przewidywać. Zasada ograniczonego zaufania to była
>> podstawa na kursach jazdy.
>> Były zresztą też (nie dla wszystkich) kursy wyższej szkoły techniki
>> jazdy, czyli zwroty, przewroty (np. przewrót Aaltonena),
>
> A może Immelmanna?
To domena Transportera ;)
Przewrót Aaltonena - obrót samochodu o 360°. Pierwszy z brzegu przykład:
http://www.moto-opinie.com/jak-zrobic-aaltonena/
Nie jest trudne, tylko kwestia ćwiczeń. Łatwiej z napędem na tył.
>
>> jazda na dwóch kołach, itd, itp.
>
> Rzeczywiście - bardzo przydatne dla współczesnych samochodów i
> kierowców...
>
Bo dawniej to byli szoferzy a nie kierowcy ;)
Poza tym, już uogólniając - jeśli chodzi o czasy współcześniejsze, gdy
jeszcze nie było ograniczeń prędkości w PL:
Prędkość, nawet rozwijaną przez Warszawy, trzeba odnieść w relacji do
innych pojazdów. Wtedy 40km/h to dla ciężarówki był wyczyn. Różnica
prędkości była więc znaczna - blisko trzykrotna - i w tym kontekście
trzeba spojrzeć. Poza tym sporo ciężarówek miało hamulce bębnowe,
sterowane linkowo. W ówczesnych podręcznikach była cała litania do
wykonania przed wyjazdem ciężarówki z bazy, m.in. smarowanie podwozia i
regulacja hamulców. Codziennie. Listy miesięczne były jeszcze dłuższe.
Patryk Mikiciuk wynajduje wciąż jeżdżące samochody z tamtej epoki. W tym
ciężarówki normalnie pracujące(!).
--
Pozdrawiam.
Adam
Następne wpisy z tego wątku
- 18.06.15 12:12 J.F.
- 18.06.15 12:19 p...@g...com
- 18.06.15 12:51 J.F.
- 18.06.15 12:53 J.F.
- 18.06.15 13:05 RoMan Mandziejewicz
- 18.06.15 13:37 p...@g...com
- 18.06.15 15:45 Ghost
- 22.06.15 07:46 dddddddd
- 22.06.15 08:16 quent
- 22.06.15 09:01 RoMan Mandziejewicz
- 22.06.15 09:58 quent
- 22.06.15 11:05 J.F.
- 22.06.15 11:11 J.F.
- 22.06.15 11:12 p...@g...com
- 22.06.15 11:31 J.F.
Najnowsze wątki z tej grupy
- Seba strikes back
- Motoryzacyjni giganci ograniczają produkcję elektryków.
- Home defence :) czyli Remote Guns
- Ubezpieczenie OC
- Podroz elektrykiem w UK 2x drozsza od podrozy dieslem...
- Żenujące. Kupujesz elektryka żeby udawał ci spaliniaka
- Autobus sie pali.
- Pożar pod żyrardowem
- jak zmierzyć średnicę tarczy?
- kto jest winny zmarnowaniu legendy Passata?
- nowe samochody to gówno ładnie opakowane
- Cholera KUPIŁBYM MG MG3
- Ujemny wzrost elektryków
- Wolkswagen szantażuje rząd aby powróciły dotacje do elektryków
- Co z 7 miejsc w leasingu dla fizycznych?
Najnowsze wątki
- 2024-10-03 Warszawa => OpenText ECM Specialist <=
- 2024-10-03 Blokowanie informacji - test
- 2024-10-02 Warszawa => Fullstack Developer <=
- 2024-10-02 Katowice => QA Engineer <=
- 2024-10-02 Gdynia => Data Scientist <=
- 2024-10-02 Warszawa => Sales Development Representative (in German) <=
- 2024-10-02 Warszawa => SAP HANA Developer (Middle) <=
- 2024-10-02 Warszawa => SAP S/4HANA FI/CO Senior Consultant <=
- 2024-10-02 Warszawa => Senior SAP HANA Developers <=
- 2024-10-02 Warszawa => Senior PHP Laravel Developer (e-commerce) <=
- 2024-10-02 Warszawa => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2024-10-02 Warszawa => Software .Net Developer <=
- 2024-10-02 Warszawa => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-10-01 Katowice => Head of Virtualization Platform Management and Operating S
- 2024-10-02 GODZINA ZERO #48 - KRZYSZTOF STANOWSKI I ZBIGNIEW KAPIŃSKI PREZES IZBY KARNEJ SĄDU NAJWYŻSZEGO