    From: "T.M.F." <t...@n...mp.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: 230V i transoptor
    Date: Sun, 26 Apr 2009 17:13:37 +0200

    > Ale prąd zależy od akurat położenia w sinusie i ten transoptot ma pewien
    > CTR, który dokładnie widać przy granicy prądu świecenia ledów. Na

    Mozesz smialo przyjac, ze nie zalezy w poblizu zera. Czy bedziesz mial
    10V czy 5V to prad juz sie zmienia nieznacznie.

    > tranzystorze jest trójkąt, a nie bardziej prostokąt z powodu tego że
    > pracujemy na granicy świecenia i rezystor podciągający wpływa na tą stromość
    > zbocza.

    No trojkatem bym tego nie nazwal :) W tym zakresie napiecie na wyjsciu
    transoprtora wynika z utworzonego dzielnika pradowego pomiedzy
    rezystorem podciagajacym a przewodzacym zlaczem tranzystora. Jesli
    zmniejszysz pull upa to osiagniesz nieco bardziej ostra szpilke. Na tych
    oscylogramach, ktore pokazales tego dokladnie nie widac, ale szerokosc
    szpilki to mniej niz 1ms, wiec calkiem niezle. IMHO jesli potrzebujesz
    detekcje z wieksza dokladnoscia niz +/-0,5ms to tylko PLL. Przy napieciu
    sieci zblizonym do zera bedziesz lapal kazde zaklocenie jako przejscie.
    Gdzies nawet mam artykul na ten temat z jakiegos Journal of engineering.

    > Niemniej układ działa i do detekcji sieci się nadaje. Bałbym sie go jednak
    > używac do ściemniaczy i do sterowania tyrystorami/triakami i dużymi mocami
    > :-)

    A to dlaczego? Akurat testowalem go w charakterze sciemniacza i nie bylo
    problemow.

    > Ja myślałem na początku, że led w tym transoptorze potrzebuje dużo więcej
    > prądu, a widać nie aż tyle.

    Zajrzyj w koncu do datasheeta :) Tu naprawde nie trzeba gdybac, mozna
    policzyc :)