    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: 200 sekund Solorza
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    Date: Sun, 6 Apr 2014 16:13:23 +0200

    Dnia Sun, 06 Apr 2014 14:45:28 +0200, the_foe napisał(a):
    > W argumentacji wspierającej limitowanie dostępu do BDI, aero2 użyło
    > argumentu, ze przecietny uzytkownik zaciąga 2,5 GB danych i jest to
    > wskaznik wyższy od komercyjnego klienta. Uznając, ze to jest 2,49 GB
    > wychodzi na to, ze w ultraszybkim unternecie LTE, przecietny uzytkownik,
    > wykorzystujac w pelni zalety tej technologii uzywa go przez... 200
    > sekund w miesiącu.

    Tylko ze klientow masz 10 mln.
    No dobra, Aero2 jeszcze tylu nie ma.

> [...]
    > podwórka, jak zawsze tylko kopiujemy wzorce zachodnie. Tam tez, telekomy
    > inwestują głównie w zwiekszanie szybkosci łącz, a nie jej
    > przepustowości. Ma to ekonomiczne podstawy: operatorzy przyzwyczaili się
    > do tego, ze transfer jest opłacany od danych (a nawet od paczek danych),
    > tak było zawsze i firmy telekomunikacyjne sądzą, ze szybko to się nie
    > zmieni. Dlatego wiecej poswiecaja czasu na zwiekszanie prędkosci łącza,
    > tak aby uzytkownik zassał jak najwiecej w jak najkrótszym czasie, czyli
    > płacił telekomowi wiecej pieniędzy w krótszym czasie.

    No nie calkiem. Bo jak piszesz - przepustowosci nie zwiekszaja.
    Czyli srednio im nie zalezy, aby klient sciagnal wiecej
    A pakiety LTE nie sa drozsze niz inne, czyli ta inwestycja "nie
    przynosi zysku".

    Powiekszenie przepustowosci wymaga
    a) powiekszenia pasma, lub
    b) powiekszenia ilosci stacji.

    Nowych pasm nie przybywa, lub przybywa powoli, a nowe stacje sa
    kosztowne. Cos mi sie wydaje ze dodanie LTE do starej stacji tez jest
    kosztowne ... ale mniej niz nowa stacja z caloscia kosztow.

    A klient ... chce szybkosci. Nawet jak duzo danych nie potrzebuje, to
    czekanie az sie strona zaladuje jest wk*.
    A ile danych potrzebuje ... jedni tylko poczte sprawdzaja, inni strony
    www ogladaja, a te strony corac grubsze, portale spolecznosciowe pelne
    zdjec itp. niektorzy radia sluchaja, inni filmy, a jescze inni
    telewizje. No a niektorzy plikami sie wymieniaja.

    Srednie 2.5GB miesiecznie to dosc duzo, i sugeruje ze sporo
    uzytkownikow jest zaawansowanych i traktuja Aero2 jako podstawowe
    lacze. No ale czemu mieliby nie traktowac.

    > Nigdzie na swiecie nie ma totalnego wolnego rynku w tym segmencie (choc
    > w Polsce jest o wiele gorzej niz na Zachodzie). Jest to raczej rynek
    > oligopolistyczny. Kazdy kraj, w wiekszym lub mniejszym stopniu,
    > "sprzedał" swoich obywateli za pokazne kwoty zwane koncesjami.

    Raczej "nalozyl dodatkowy podatek". Posrednio. My placimy operatorom,
    operatorzy panstwu.
    Sprzedalo to nas nasze wlasne panstwo France Telekom - zaplacili za
    TP, dostali wylacznosc na dojenie obywateli.
    No ale bylo, minelo, przy Aero2 ... panstwo jakby zrezygnowalo ze
    swojego haraczu, a dotacje przenieslo wprost na obywateli ... tzn
    innych niz dotychczas - bo wczesniej tez pieniadze poszly na
    obywateli, tylko ze emerytow, gornikow, urzednikow i politykow w
    pierwszej kolejnosci.

    > I te rózne opłaty i koncesje spłacamy do dziś. W cenach produktów. Na rynku
    > hurtowym jest jeszcze gorzej bo włascicieli infry jest mniej niż graczy
    > koncowych. Tu koncentracja postepuje poza okiem kamer. Całkiem niedawno
    > T-Mobile i Orange połączyło częsciowo swoją infrastrukturę bazową. Na
    > transmisję danych ma to większe przełożenie niz na klasyczne usługi.

    Na razie zadna. Ile sieci bylo, tyle jest.
    W przyszlosci owszem - moga miec niechec do stawiania kolejnych
    stacji.

    > Dosyc, ze zwiekszanie predkosci jest bedziej opłacalne niz zwiekszanie
    > przepustowości, to dodatkowo to pierwsze ma wieksze walory marketingowe.

    Ale klient sie bardzo szybko przekona ze ta predkosc to tylko prozne
    przechwalki. Chyba ze siec nie bedzie zapchana.
    Tak nawiasem liczac - 10 mln klientow zapychajacych BTS przez 200s
    miesiecznie, wymaga 771 BTS - a odliczajac noce - troche wiecej.
    Ale duze sieci i tak maja ich wiecej.

    Przyszlosc moze nalezec do fun-spotow - to jest swietny pomysl na
    biznes :-)

    > Niedawno przekonał sie o tym Orange. Plus zaczął wabić uzytkowników
    > stacjonarnego internetu do przejscia na LTE Plusa. Kosztem Orange ofc,
    > które jest liderme w tym segmencie.

    Segment LTE i neostrady jest nieco inny jednak - ale faktycznie moga
    konkurowac.
    Mialem przyjemnosc korzystac z LTE w Niemczech - szybkosc sciagania
    aktualizacji Windows robila wrazenie.

    > Orange szybko i celnie odpowiedział
    > Plusowie w "kontrreklamie" dopowiadając to co reklama Plusa zapomniała
    > przekazać: ze jest usługą limitowaną, chyba ze ktos ma gruby portfel i

    Ta wojna reklamowa jest swietna :-)

    > gest by Solorza beztrosko sponsorować. Plus wpadł w furię - groził nawet
    > sądem - dotychczas panowało niepisane porozumienie, ze kłamstewek
    > konkurencji się nie obnażało. Plus jednak przegiął bo chciał wmówić

    A moze wszystko dobrze skalkulowane, Plus i Orange sie ciesza ze o
    nich glosno :-)

    > klientom, ze stacjonarny internet nie jest potrzebny, bo w LTE
    > sciagniemy szybciej. A to, ze za sciagniecie obrazu filmy czy gry
    > zaplacimy wiecej niz za kupienie go na nosniku,

    Jednego nie. I w tym cala sprawa.

    J.