  • Data: 2011-09-28 21:39:48
    Temat: Re: 2 terabajty za niewiele ponad 200zl
    Od: Michal <u...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-09-27 18:59, Rafał pisze:

    > załozyłem surowy dysk i zaraz po %SystemRoot%\system32\compmgmt.msc /s
    > poproszono mnie o wybór - MBR czy XXX
    > niestety dysk zapchałem danymi wiec operacja jest nie do powtórzenia.

    Win7 64bit (i tylko ten, 32bit nie obsługuje AFAIK partycji >2TB) pyta
    przy dyskach >2 TB czy ma być założona klasyczna tablica partycji MBR
    czy GUID:
    http://en.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table

    GUID może być założona nawet na komputerach z klasycznym BIOSem, nie
    tylko UEFI, ale wtedy taki dysk nie jest bootowalny. Dodatkowo wiele
    programów narzędziowych wykrzacza się dziś na partycjach GUID - nie
    obsługują ich. Z kolei przy partycji MBR dysk jest bootowalny, ale
    marnuje się wszystko > 2TB (z powodu ograniczenia adresowania w zapisie
    tablicy partycji MBR). Jak masz jeden dysk >2TB, to praktycznie nie ma
    wyjścia - albo dla komputera z UEFI (lub SSD jako HDD bootowalny)
    zakłada się tablicę partycji w notacji GUID, albo tracisz pojemność
    >2 TB, ale przynajmniej przy jednym takim dysku jesteś w stanie
    wystartować z niego system.
    U siebie mam z kolei 3x 1 TB Samsungi HD103SJ w RAID0 (dość szybkie
    skubańce przy zapisie/odczycie sekwencyjnym) - wtedy warto ustawić cześć
    macierzy na RAID0 z przydzieleniem dla niej max 2048 GB by dało się bez
    problemu założyć tablicę partycji MBR, a resztę (najlepiej na początku
    dysku) w RAID0 lub RAID1 czy 5 na system i tam założyć 64-128 GB
    partycję systemową - powinno być szybko i unika się problemów z
    większością dzisiejszego softu narzędziowego nie obsługującego dysków
    z tablicą partycji GUID w systemach 64-bit.

    --
    /MB