  • 21. Data: 2012-12-21 17:25:44
    Temat: Re: RASPBERRY-PI dostępny w Farnell
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2012-12-21 17:15:19 +0100, Mario <M...@...pl> said:

    > A jeśli tych "klientów" będzie setki, z czego każdy ma jakąś innowację
    > za 0,8$ zajmującą dajmy na to 6 mm^2?

    Wtedy się robi SOIC i 120 postulatów ląduje na jednym podłożu.

    > Jeśli ich postulaty uwzględnisz to już nie będzie mała płytka za 35$.

    Widzisz, gdyby powyższa teza była prawdziwa, to nie mielibyśmy dziś
    czegoś co się nazywa "general purpose personal computer".

    --
    DJ

  • 22. Data: 2012-12-21 17:31:32
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2012-12-21 17:15:19 +0100, Mario <M...@...pl> said:

    > Słuchasz klienta statystycznego.

    Kluczowego, nie statystycznego.

    > Jak będziesz próbował dostosować swój produkt do oczekiwań każdego
    > marudy to szybciej pójdziesz z torbami.

    Jeśli kluczowy mi marudzi, to na realizowaniu jego marudzeń zyskuję...
    Jeśli nie realizuję, to zostaną już tylko "statystyczni".

    --
    DJ

  • 23. Data: 2012-12-21 17:57:58
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 2012-12-21 17:25, DJ pisze:

    > Wtedy się robi SOIC i 120 postulatów ląduje na jednym podłożu.

    Przecież to jest SOIC :) Ale nie od ciągłego poprawiania projektu
    zaczyna się próba wylansowania jakiegoś produktu. Oni i tak długo
    przymierzali się do tego PI. Było kilka wersji. W końcu weszli z czymś
    konkretnym na rynek.

    > Widzisz, gdyby powyższa teza była prawdziwa, to nie mielibyśmy dziś
    > czegoś co się nazywa "general purpose personal computer".

    Nie wiem czy pamiętasz, ale taki na przykład IBM PC to miał obraz w
    trybie znakowym i nie miał w ogóle karty dźwiękowej. Chciałeś mieć
    lepszą grafikę to kupowałeś Herculesa. Do dźwięku kupowałeś Sound
    Blastera albo robiłeś klona Covoxa. W tym przejawiało się jego General
    Purpose a nie w pakowaniu czego popadnie na pokład. Masz coś w miarę
    taniego, otwartego na rozszerzenia. Po jakimś czasie widać co można
    dołożyć na pokład a co będzie funkcjonować jako rozszerzenie.
    Owszem było wtedy sporo znacznie bardziej kompletnych komputerów jak
    Atari, Commodore czy Spectrum ale właśnie prostota i otwartość PC
    okazały się zaletą.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 24. Data: 2012-12-21 18:37:31
    Od: ZeNek <p...@p...pl>

    Wspomaganie chyba sprzetowe jakiegos tam MPEGu tylko to jest warte w tym
    Pi jakiejkolwiek uwagi.

  • 25. Data: 2012-12-21 18:55:59
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    W dniu 21.12.2012 17:20, Sylwester Łazar pisze:
    > :-) Mogę mu dołożyć zadania, skreślając z płytki pięć komponentów obok.
    > Byłoby trudno, choć nieczęsto jest potrzeba odczytu
    > czasu np. "17:05" z prędkością 100kHz.

    Jak pozwalasz użytkownikowi podłączać inne urządzenia do tej samej
    magistrali, to byłoby mocno wrednym ograniczenie mu częstotliwości I2C
    do 8kHz.

    > Wydaje mi się, że nie aż taka kupa.
    > 1)Skala czasu. obsługa zegara (1 000 000 us) vs. obsługa I2C (10 us)
    > 2)Jeśli to ma być goły RTC to ma tylko 2 zadania:
    > a) liczyć czas
    > b) odpowiadać na pytania
    > Naturalny wydaje się być podział:
    > a) liczyć czas w pętli głównej

    W takim wypadku nie będziesz mógł usypiać uC i raczej nie zmieścisz się
    w 1uA.

  • 26. Data: 2012-12-21 19:24:23
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    > Jak pozwalasz użytkownikowi podłączać inne urządzenia do tej samej
    > magistrali, to byłoby mocno wrednym ograniczenie mu częstotliwości I2C
    > do 8kHz.
    Fakt, ale to już nasze mocne gdybanie.
    Musielibyśmy dyskutować na temat wymyślonej sytuacji, a to dla nas obu
    byłoby uwłaczające.

    > W takim wypadku nie będziesz mógł usypiać uC i raczej nie zmieścisz się
    > w 1uA.
    Nie bardzo rozumiem. Dlaczego nie?
    Chodzi mi o to usypianie, bo ten 1uA to już będzie zabawa.
    Teoretycznie, jeśli scalak ciągnie 5uA, ale będzie spał między
    przerwaniami, to
    zejdę do 1uA.
    Kiedyś jednak robiłem na 18LF1320 i CR3020 transponder do udoju krów.
    Mimo uśpienia żłopał dużo więcej niż karta katalogowa pozwalała.
    Okazało się, że popełniłem szkolny błąd, ustawiając niewykorzystane piny
    na wejście i nie podłaczyłem ich nigdzie.

    Teraz jak mam walczyć o 1uA to nawet się zastanawiam, jak to zmierzę
    dokładnie :-)
    Pewnie z 10 sztuk trzeba by podłączyć razem i dopiero mierzyć.
    S.

  • 27. Data: 2012-12-21 19:27:05
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2012-12-21 16:58:26 +0100, Pawel O'Pajak <o...@i...pl> said:

    > Tak sie zastanawiam, czy nie lepiej kupic jakas tania nawigacje,
    > wywalic WinCE, wepchnac Linuxa...

    Hm... a znasz jakieś udane realizacje takiego hackingu dla nawigacji
    dostępnych w PL?
    jakieś url może?

    --
    DJ

  • 28. Data: 2012-12-21 19:46:08
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    W dniu 21.12.2012 19:24, Sylwester Łazar pisze:
    > Fakt, ale to już nasze mocne gdybanie.
    > Musielibyśmy dyskutować na temat wymyślonej sytuacji, a to dla nas obu
    > byłoby uwłaczające.

    > Nie bardzo rozumiem. Dlaczego nie?

    Nie wiem jak jest w PICach, ale w innych uC jak nie włączysz przerwania
    to nie wyjdziesz z uśpienia (nie wystarczy samo ustawienie flagi
    przepełnienia przez timer) i nie popchniesz zegarka.

  • 29. Data: 2012-12-21 19:58:55
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2012-12-21 17:57:58 +0100, Mario <M...@...pl> said:

> [...]
    > Blastera albo robiłeś klona Covoxa. W tym przejawiało się jego General
    > Purpose a nie w pakowaniu czego popadnie na pokład.

    Jeśli masz na myśli aż tak odległe czasy - były inne technologie, i
    inna ich cena. To był główny powód oszczędzania na cechach. Teraz to
    wszystko zeszło z pułapem kosztów znacznie w dół. Chociaż nadal
    księgowy rządzi, może nawet bardziej ;)
    Natomiast CLI lubię nadal, czasem nawet bardziej niż rozmaite inne
    okienkowe GUI.

    > Masz coś w miarę taniego, otwartego na rozszerzenia. Po jakimś czasie
    > widać co można dołożyć na pokład a co będzie funkcjonować jako
    > rozszerzenie.

    Jest to prawda. Jednakże w dobie gdy dajemy już w standardzie rozmaite
    nowoczesne zaawansowane cechy, porty, karty pamięci, jakże to
    rezygnować z tak prostego czegoś jak rtc?, które przyjęło się już od
    lat jako podstawowa rzecz w konstrukcjach uC.

    > Owszem było wtedy sporo znacznie bardziej kompletnych komputerów jak
    > Atari, Commodore czy Spectrum ale właśnie prostota i otwartość PC
    > okazały się zaletą.

    Zaletą okazało się pozwolenie na klonowanie, któro przykryło inne wady.

    --
    DJ

  • 30. Data: 2012-12-21 20:21:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pawel O'Pajak napisał:

    > Tak sie zastanawiam, czy nie lepiej kupic jakas tania nawigacje, wywalic
    > WinCE, wepchnac Linuxa... dotykowy LCD "gratis", obudowa, ladowarka, GPS.
    > Nie wiem co w tym PI takiego fajnego, nawet RS232 to nie ma, no chyba,
    > ze na ktoryms GPIO jest/da sie zrobic. Nawet jako sterownik srednio to
    > przydatne. Jako odtwarzacz filmow? Well, za tyle mozna kupic cos
    > dzialajacego w obudowie z zasilaczem ze wszystkimi potrzebnymi kodekami,
    > gotowe do pracy.

    Chyba właśnie nie można. Kilka lat temu szukałem czegoś w kategorii
    "najtańszy diwajs z ethernetem i wyjściem do monitora". Nic się nie
    znalazło, trzeba było użyć po prostu pecetów na jakichś miniITX.
    Ten Raspberry byłby jak znalazł. Gdyby był. Mam wrażenie, że to jest
    całkiem spora klasa zastosowań, więc urządzenie dobrze trafia w rynek.
    Takich bezmonitorowych jest cała masa, można użyć byle routera w cenie
    od kilkudziesięciu złotych. Te troche lepsze wychodzą już z fabryki
    z tym, co ludziom zwykle przychodzi do głowy (serwery plików, drukarek),
    a dołożenie własnych aplikacji do siedzącego w środku linuksa nie jest
    awykonalne. Ale tych "monitorowych" nie ma, chyba że jakiś tablet z HDMI,
    ktory trzeba hakować (fajna robota, ale nie zawsze się chce, a wtedy
    lepiej wziąć gotową płytkę).

    --
    Jarek