  • 1. Data: 2011-10-27 20:53:30
    Temat: Pytanie o leasing
    Od: "Heniutek" <j...@w...pl>

    Witam

    Nie do końca jestem pewien czy to włąsciwa grupa, ale zaryzykuję.
    Mam firmę jednoosobową. Planuję zakup samochodu na firmę. Czy jest mozliwośc
    wzięcia w leasing używanego samochodu około 5-letniego. Jakie jest
    najkorzystniejsze finansowo rozwiązanie? Co mozna wliczać w koszta w związku
    z eksploatacją samochodu. Czy leasing w ogóle się opłaca.
    Będę wdzięczny za wszelkie sugestie.

    Dziękuję z góry.

  • 2. Data: 2011-10-28 09:19:06
    Temat: Re: Pytanie o leasing
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Czy jest mozliwośc wzięcia w leasing używanego samochodu
    > około 5-letniego.

    Może być, ale musisz sprawdzić na jak długi okres możesz
    wziąć leasing. Wiek auta plus okres leasingu nie mogą
    przekroczyć ileś lat.

    > Jakie jest najkorzystniejsze finansowo rozwiązanie?

    Podejrzewam że i tak masz tylko jedno :-).

    > Co mozna wliczać w koszta w związku z eksploatacją
    > samochodu.

    W zasadzie wszystko.

    > Czy leasing w ogóle się opłaca.

    To musisz sobie sam skalkulować. Kupujesz auto 5-letnie,
    więc już za dużo na wartości nie będzie ono traciło. Kupując
    je możesz odliczyć tylko 60% VAT, max 6.000. Ale już
    sprzedając za jakiś czas odprowadzisz VAT od całości
    transakcji. Oczywiście wszelkie koszta serwisów, przeglądów,
    części, mat. ekspoatacyjnych itd. są Twoim kosztem.
    Generalnie leasing się opłaca :-). Do tego często jest
    bardzo uroszczona procedura leasingowa, ale to może nie
    dotyczyć aut używanych...

  • 3. Data: 2011-10-28 09:39:29
    Od: Rychu <r...@a...pl>

    W dniu 2011-10-27 20:53, Heniutek pisze:
    > Mam firm? jednoosobow?. Planuj? zakup samochodu na firm?. Czy jest mozliwo?c
    > wzi?cia w leasing u?ywanego samochodu oko?o 5-letniego. Jakie jest
    > najkorzystniejsze finansowo rozwi?zanie? Co mozna wlicza? w koszta w zwi?zku
    > z eksploatacj? samochodu. Czy leasing w og?le si? op?aca.

    Ogólnie 5-letniego nie weźmiesz... minimalny okres leasingu, to 24
    miesiące. Maksymalny wiek auta będącego w leasingu to 6 lat. Zatem
    4-latka weźmiesz na dwa lata. 2-latka możesz wziąć na 2, 3 lub 4 lata.

    Nie możesz już kupić tego 5-letniego? Leasingodawca sprawdzi Cię
    od strony finansowej. Może odmówić zawarcia umowy.

    Rychu
    W-wa | Panda VAN'05
    oznakowana WY**00E :)

  • 4. Data: 2011-10-28 10:37:59
    Od: "Przemysław Czaja" <p...@p...fm>

    Użytkownik "Heniutek"

> [...]
    > Jakie jest najkorzystniejsze finansowo rozwiązanie? Co mozna wliczać w
    > koszta w związku z eksploatacją samochodu. Czy leasing w ogóle się

    W nawiązaniu do wypowiedzi Roberta i Rycha stwierdzam, że leasing jako
    taki chyba w Twoim przypadku jest mało opłacalny, to już lepiej wrzucić
    takie auto jako środek trwały i zrobić 30 miesięczną amortyzację - jest
    jednak mały haczyk aby to zrobić musisz takie auto posiadać(być
    właścicielem) już jakiś czas nie pamiętam teraz dokładnie chyba 6
    miesięcy (niech mnie kto poprawi jeśli jest inaczej) rozliczenie takiego
    auta robisz tak: wartość z dnia zakupu dzielisz przez 30 i co miesiąc
    wrzucasz tę kwotę w koszty + wrzucasz w koszty wszystko co dotyczy
    zakupów do tego auta (paliwo, opony, ubezpieczenie, mycie itd.itp)

  • 5. Data: 2011-10-28 12:20:01
    Od: "Lukasz" <l...@b...net.pl>

    Użytkownik "Przemysław Czaja" <p...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > jednak mały haczyk aby to zrobić musisz takie auto posiadać(być
    > właścicielem) już jakiś czas nie pamiętam teraz dokładnie chyba 6 miesięcy

    z tego co wiem moja księgowa każde zakupione przezemnie auto amortyzuje w
    ten sposób - zawsze od momentu zakupu
    Tyle że Heńkowi pewnie chodzi jeszcze o finansowanie, w sensie 'czy bardziej
    od kredytu opłaci mi się leasing'
    Potwierdzam że okres leasingu + wiek nie mogą ileśtam przekroczyć - ale czas
    chyba może być różny w różnych firmach. Przy starszych autach leasing może
    się nie opłacać - ja wziąłem kredyt gotówkowy na dość dobrych warunkach -
    dzięki temu od razu ja jestem właścicielem auta, mogę go pożyczyć żonie bez
    pytania kogokolwiek czy też wywiercić dziurę w dachu na antenę cb...

    Lukasz

  • 6. Data: 2011-10-28 12:53:30
    Od: "Przemysław Czaja" <p...@p...fm>

    Użytkownik "Lukasz"

    > z tego co wiem moja księgowa każde zakupione przezemnie auto
    > amortyzuje w ten sposób - zawsze od momentu zakupu

    Każde? Również używane? W takim razie chyba księgowa coś robi nie tak

    cytat

    Stanowisko urzędu

    Na podstawie art. 22j ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
    podatnicy mogą indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla środków
    trwałych używanych lub ulepszonych, po raz pierwszy wprowadzonych do
    ewidencji, z tym że okres amortyzacji w przypadku środków transportu, w
    tym samochodów osobowych, nie może być krótszy niż 30 miesięcy. Samochód
    (osobowy lub ciężarowy) stanowiący środek trwały uznaje się, zgodnie z
    art. 22j ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, za używany, jeżeli podatnik udowodni,
    że przed jego nabyciem pojazd był wykorzystywany przez co najmniej sześć
    miesięcy.

    link do art
    http://www.e-podatnik.pl/artykul/poradnik_malej_firm
    y/12816/Amortyzacja_uzywanego_samochodu_osobowego.ht
    ml

  • 7. Data: 2011-10-28 14:18:25
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Każde? Również używane? W takim razie chyba księgowa coś
    > robi nie tak

    A co robi źle? Przecież Łukasz nie napisał że amortyzuje
    auta jak używane.
    Poza tym trochę się pogubiłeś:
[...]
    a potem przytaczasz stanowisko urzędu:
[...]
    Zauważ że w tym stanowisku nie ma słowa o tym, że to auto
    przez 6 miesięcy było wykorzystywane właśnie przez Ciebie
    :-). Wystarczy że było w ogóle wykorzystywane, nawet przez
    poprzedniego właściciela, co akurat w przypadku auta bez
    problemu można wykazać.

  • 8. Data: 2011-10-28 14:35:26
    Od: "Lukasz" <l...@b...net.pl>

> [...]
    > zgodnie z art. 22j ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, za używany, jeżeli podatnik
    > udowodni, że przed jego nabyciem pojazd był wykorzystywany przez co

    no czyli wszystko się zgadza, bo nowego auta jeszcze nie udało mi się nigdy
    kupić, a ty mnie tu straszysz że nie mogę moich rupciów amortyzować :P

    Lukasz

  • 9. Data: 2011-10-28 14:41:29
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > ...ty mnie tu straszysz że nie mogę moich rupciów
    > amortyzować :P

    Możesz bez problemu :-). Przemek trochę źle zinterpretował
    ten zapis.

  • 10. Data: 2011-10-28 15:45:56
    Od: "Przemysław Czaja" <p...@p...fm>

    Użytkownik "Robert_J"

    > Możesz bez problemu :-). Przemek trochę źle zinterpretował ten zapis.

    Zgadza się, strzeliłem babola :)

    Pozdrówki