  • 1. Data: 2010-03-23 15:46:01
    Temat: Pytanie laika - aparat do fotografowania w trybie makro
    Od: "Seoman" <r...@t...op.pl>

    Zdefiniuję problem: otóż jestem hobbystą. Maluję figurki do gier bitewnych,
    pstrykam im fotki i czasem ślę o, tu - www.coolminiornot.com. W tym momencie
    robię to jakimś starym kompaktem i efekty są nierewelacyjne, delikatnie mówiąc.
    Ja wiem, że kupowanie lustrzanki w tym celu, to trochę wbijanie gwoździ
    mikroskopem, ale hobby rządzi się swoimi prawami :) Chciałbym kupić niedrogi,
    solidny, w miarę prosty w obsłudze aparat z obiektywem, którym będę mógł
    fotografować małe obiekty (skala 28mm :) ), tak, żeby było ostro, wyraźnie,
    ładne kolory. Wariant oszczędnościowy, ale bez ryzyka. Jakieś rady?

    Pozdrawiam,
    Seoman

  • 2. Data: 2010-03-23 15:53:48
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    Seoman napisał:
> [...]
    > fotografować małe obiekty (skala 28mm :) ), tak, żeby było ostro, wyraźnie,
    > ładne kolory. Wariant oszczędnościowy, ale bez ryzyka. Jakieś rady?

    Zastanów się na nad lepszym kompaktem lub hybrydą - przy makro
    w lustrzance szybko będziesz miał problemy z głębią ostrości.

    Zaoszczędzone pieniądze lepiej zainwestować w oświetlenie i namiot
    bezcieniowy - to będzie miało większe znaczenie dla jakości zdjęć.

    m.
    --
    - Squeak?
    - SQUEAK.

  • 3. Data: 2010-03-23 15:56:17
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Seoman pisze:
> [...]
    > nierewelacyjne, delikatnie mówiąc. Ja wiem, że kupowanie lustrzanki w
    > tym celu, to trochę wbijanie gwoździ mikroskopem, ale hobby rządzi się

    Paradoksalnie, dobry kompakt moze miec plusy, np. z natury wieksza
    glebie ostrosci.

  • 4. Data: 2010-03-23 16:14:40
    Od: "Seoman" <r...@t...op.pl>

    Mikolaj Machowski wrote:
    > Zastanów się na nad lepszym kompaktem lub hybrydą - przy makro
    > w lustrzance szybko będziesz miał problemy z głębią ostrości.

    No ale właśnie pytanie jest: jaki aparat :) Widziałem kilka flejmów, gdy
    wielbiciele jednych najchętniej rozbiliby je na głowach drugich, więc wolę nie
    pytać wprost, co jest lepsze ;) natomiast proszę o propozycje jakichś
    konkretnych modeli.

    > Zaoszczędzone pieniądze lepiej zainwestować w oświetlenie i namiot
    > bezcieniowy - to będzie miało większe znaczenie dla jakości zdjęć.

    Hmm, no tak, lampka owinięta papierem też przestaje wystarczać. Czy to jest coś,
    co się kupuje ot, tak, czy też patrzeć po nazwach jakichś konkretnych firm?

    Pozdrawiam,
    Seoman

  • 5. Data: 2010-03-23 16:50:00
    Od: cichybartko <c...@g...com>

    W dniu 2010-03-23 17:14, Seoman pisze:
    > Hmm, no tak, lampka owinięta papierem też przestaje wystarczać. Czy to
    > jest coś, co się kupuje ot, tak, czy też patrzeć po nazwach jakichś
    > konkretnych firm?

    Taki mały poradnik trochę związany z tematem:
    http://www.szerokikadr.pl/poradnik/artykul/zdjecia_p
    rzedmiotow_na_aukcje_internetowe
    Jeśli chcesz więcej poczytać o oświetleniu w fotografii to polecam
    podręcznik "Światło w fotografii. Magia i nauka". Po lekturze tej
    pozycji będziesz już wiedział czego potrzebujesz i śmiało można robić
    zakupy chociażby w http://www.funsports.pl/ , oferują sprzęt o sensownym
    stosunku jakości do ceny z punktu widzenia amatora.

    Jeśli chodzi o sprzęt do makro to w przypadku ograniczonego budżetu
    proponowałbym może jakiegoś używanego Canona serii G, plus tulejka a na
    nią konwerter Raynox. Jeśli budżet pozwala na coś bardziej wypasionego
    to może coś z konstrukcji m4/3 http://www.fotopolis.pl/index.php?n=7643
    , może Panasonic G1 plus manualny Helios na m42 i pierścienie pośrednie.

    Pozdrawiam,
    Bartosz.

  • 6. Data: 2010-03-23 18:17:25
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    Seoman napisał:

> [...]
    > więc wolę nie pytać wprost, co jest lepsze ;) natomiast proszę
    > o propozycje jakichś konkretnych modeli.

    Np. Canon G-seria (10 lub 11), Panasonic LX-3.

    Bardziej od marki przydatne będą szczegóły:

    - w makro przydatny jest uchylny ekranik
    - LiveView obowiązkowo (ważne by zwrócić uwagę jeśli jednak lustrzanka)
    - możliwość doczepienia lampy (ważne by zwrócić uwagę jeśli jednak
    kompakt)

    m.
    --
    People tend to not say anything when they are satisfied, and to say
    something when they are not, so you tend to only hear negatives, so

  • 7. Data: 2010-03-24 09:01:41
    Od: "Seoman" <r...@t...op.pl>

    Mikolaj Machowski wrote:

    Dziękuję, dobrzy ludzie. Przeprocesuję i coś wymyślę.

    Pozdrawiam,
    Seoman